نویسنده کتاب «در رویای پاریس»:

ژانر امنیتی جنبه بازدارندگی، آگاهی‌بخشی و عبرت‌آموزی دارد

«رحمتی» گفت: ذکر خاطرات به واسطه عقب‌گرد به تاریخ و بازتعریف روایت‌های انقلاب اسلامی یکی از عوامل موثر در عدم تاثیرپذیری جوانان از دشمنان است؛ بر همین اساس ژانر امنیتی جنبه بازدارندگی، آگاهی‌بخشی و عبرت آموزی دارد.
کد خبر: ۵۹۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ - 14June 2023

ژانر امنیتی جنبه بازدارندگی، آگاهی‌بخشی و عبرت‌آموزی داردبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «در رویای پاریس» با حضور «محمود رحمتی» نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، «حسین سعیدی» مدیرعامل به نشر انتشارات آستان قدس رضوی و جمعی از اهالی نشر و فعالان فرهنگی امروز در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

محمود رحمتی در این مراسم اظهار داشت: در حوزه ادبیات آنچنان که باید به حوزه ژانر امنیتی، جاسوسی و پلیسی پرداخته نشده و بیشتر آثار موجود در قالب ترجمه‌های انجام شده و آثار تاریخی است. با توجه به اینکه نسل جوان امروز نیازمند افزایش سواد امنیتی است، بر آن شدیم تا بیشتر از گذشته به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: بطور معمول در سبک امنیتی نمی‌توان به آسانی وارد شد؛ چراکه بخش‌هایی از آن باید پنهان بماند. تلاش ما در انتشارات سیمرغ هدایت بر آن است تا با رعایت برخی مسائل امنیتی و حفظ گنجینه‌های آن، به این ژانر بپردازیم. نسل جوان کشور به ویژه در دهه اخیر وارد هجمه‌های شدیدی نسبت به آینده کشور و خود شده است که تنها راه مقابله با آن ارائه یک کار ارزشمند است.

نویسنده کتاب در رویای پاریس گفت: در رسانه‌های بصری اقداماتی در این خصوص انجام شده اما باید در حوزه مکتوب نیز به واسطه ذکر داستان‌ها و خاطرات در این حوزه ورود پیدا کنیم و اصلی‌ترین دغدغه و هدف، آگاهی‌بخشی به جامعه در حوزه امنیتی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رحمتی تاکید کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز فاش کردن هویت اصلی دشمنان انقلاب همچون منافقین برای نسل جوان جامعه است؛ چراکه آنان تجربه زیست در دهه ۵۰ و ۶۰ و آشنایی با وقایع و اتفاقات آن مقطع را نداشته‌اند. ذکر این خاطرات به واسطه عقب‌گرد به تاریخ و بازتعریف روایت‌های انقلاب یکی از عوامل موثر در عدم تاثیرپذیری جوانان از دشمنان است. در واقع ژانر امنیتی جنبه بازدارندگی، آگاهی‌بخشی و عبرت آموزی دارد.

نویسنده کتاب در رویای پاریس خاطرنشان کرد: با مطالعاتی که پیرامون گروهک منافقین داشتم، احساس کردم این گروهک پدیده‌‌ای است که قابلیت پردازش در ابعاد مختلف را دارد. جریانی که از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ با ادعای آزادی جامعه زنان و مبارزه علیه دیکتاتوری وارد فاز مسلحانه علیه جمهوری اسلامی شد.

وی بیان داشت: اگر امروز هنر افشای چهره واقعی رهبران منافقین بر اساس خاطرات افراد بازگشتی از این گروهک را داشته باشیم، مسیر آگاهی مردم را هموار کرده‌ایم. با توجه به تلاش‌های این گروهک در راستای احیای خود، پرداختن به خاطرات افراد بازگشتی و داده‌های موجود باعث واقعیت‌گرایی مناسب می‌شود.

رحمتی در خصوص روایت کتاب «در رویای پاریس»، افزود: این کتاب مبتنی بر واقعیت و روایتگر داستان پدری است که در اواسط دهه ۶۰، سه دختر ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ساله خود را به قصد ادامه تحصیل در فرانسه از طریق مرز سیستان و بلوچستان به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌کند. خلف وعده رابط پاکستانی، سرگردانی این سه دختر در شهر کراچی پاکستان به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی منافقین در جذب نیرو، ورود ناآگاهانه آنان به گروهک منافقین و انتقال آنان به عراق شروع داستان این کتاب است. دغدغه اصلی من در این کتاب زاویه دید پدر دختران نسبت به این قضیه بود.

این نویسنده ورود افراد به گروهک منافقین را به واسطه ایدئولوژی و عدم آگاهی دانست و گفت: تلاش من بر این بود تا در این کتاب به موضوعات کمتر پرداخته شده مکتب منافقین همچون انقلاب طلاق با هدف فروپاشی انسجام خانواده و عدم وابستگی افراد به یکدیگر بپردازم.

ارتقای سواد امنیتی ضامن آرامش اجتماعی

در ابتدا این مراسم حجت‌الاسلام سبزیان اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی، آموزش و افزایش سواد اطلاعاتی فارغ از تقسیم‌بندی آن، به معنای دانایی و استفاده از آن برای بهبود فضای زندگی شخصی و اجتماعی است. سواد اطلاعاتی صرف سواد سلامت و اجتماعی نیست، یکی از این زیرشاخه‌ها سواد امنیتی است.

وی افزود: با توجه به توطئه‌های دشمن در تلاش هستیم با افزایش سواد امنیتی برای ایجاد زندگی آرام به مردم کمک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های اصلی در حوزه سواد امنیتی، رونمایی از آثار فاخر در این حوزه است، خاطرنشان کرد: در حوزه بصری سریال‌ها و فیلم‌های مناسبی همچون «روز صفر» و «شبی که ماه کامل شد» تولیده شده است.

این فضا باید در حوزه مکتوب نیز در قالب تولید محتوا و کتاب دنبال شود و این رسالت امروز متولیان فرهنگی است.

این مسئول با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، گفت: معظم له دو ماموریت ایمان‌افزایی و امیدآفرینی را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی تعیین کردند. در واقع این دو مولفه به عنوان نرم‌افزارهای کاربردی عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بودند و امروز نیز با به روزرسانی آن می‌توان شاهد موفقیت‌های دیگر باشیم.

سبزیان تصریح کرد: بدون شک انسان از ندانستن دچار یأس و ناامیدی می‌شود. آثاری که در ژانر امنیتی تولید می‌شوند ارتباط مستقیمی با این دو مولفه دارند. اینکه مردم بدانند چه مسائلی در پشت صحنه وجود دارد و چگونه باید با آن مقابله کنند، هدف اصلی ژانر امنیتی است.

وی اظهار امیدواری کرد این آگاهی‌بخشی در قالب رونمایی از کتاب عاملی موثر در افزایش دانایی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزاری آئین‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب را مولفه‌ای تاثیرگذار در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آگاهی‌بخشی عمومی عنوان کرد و بیان داشت: در نظر داشته باشید که مصون‌سازی به واسطه مطالعه انجام می‌شود.

کتاب «در رویای پاریس» اثر «محمود رحمتی» توسط انتشارات سیمرغ هدایت در ۲۳۱ صفحه در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها