سرپرست مدیریت ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

جایزه ادبی یوسف بستری مناسب برای هم‌افزایی در حوزه ادبیات پایداری است

«غیور» گفت: تولید آثار ادبی فاخر و تبلور اندیشه‌های داستانی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس به عنوان پیشران فرهنگ ملی جهت ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازشناسی جهاد و شهادت، پایداری و همچنین هم‌افزایی ادبیات پایداری، از جمله اهداف برگزاری جایزه ادبی یوسف است.
کد خبر: ۵۷۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ - 21February 2023

«ملیحه غیور» سرپرست مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: جایزه ادبی یوسف از تخصصی‌ترین جوایز در حوزه داستان کوتاه به شمار می‌رود؛ بر همین اساس در بین جوایز ادبی از جایگاه برجسته و قابل اعتنایی برخوردار است.

وی افزود: جایزه ادبی یوسف با یاد و خاطره نویسنده شهید یوسف (کامبیز) ملک‌شامران از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز ۱۲ دوره را پشت سر گذاشته که شناسایی و معرفی چهره‌های ادبی استان از جمله اهداف این جشنواره  است.

سرپرست مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: هم‌افزایی ادبیات پایداری، تولید آثار ادبی فاخر و تبلور اندیشه‌های داستانی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس به عنوان پیشران فرهنگ ملی جهت ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، بازشناسی جهاد و شهادت، پایداری و همچنین پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، شناسایی و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم، معرفی شهدای شاخص دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان و نیز آگاهی‌بخشی به نسل جوان نسبت به اندیشه‌های رزمندگان و شهدا به خصوص مفاد وصیت‌نامه شهیدان از دیگر اهداف برگزاری جایزه ادبی یوسف است.

غیور در ادامه به جایگاه استان خراسان رضوی در دوره‌های قبل جایزه ادبی یوسف اشاره کرد و بیان داشت: این استان در سه سال گذشته بیشترین آثار ارسالی را در سطح کشور داشته است به طوری که در سال گذشته بیش از ۸۳۰ اثر داوری و وارد رقابت شدند.

وی ادامه داد: فراخوان دوازدهمین جایزه ادبی یوسف با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اداری و تبلیغی در بهمن ماه در استان منتشر شد. این جشنواره در سه بخش نوجوان، بزرگسال و ویژه برگزار می‌شود که بخش ویژه این جایزه متناسب با شرایط و مسائل فرهنگی و سیاسی کشور تعیین می‌شود.

سرپرست مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اقدامات ستادی که در راستای برگزاری جایزه ادبی یوسف در استان صورت گرفته، گفت: بنا به تأکیدات رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در راستای تقویت این جشنواره، با برگزاری نشست کمیته ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در بهمن ماه، دبیرخانه استانی دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف با دبیری مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و مشارکت اعضای کمیته آغاز به کار کرده است.

غیور تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیته ادبیات و تاریخ شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، داوری آثار در بخش‌های بزرگسال و ویژه بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و داوری آثار نوجوان بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. سایر اعضا متشکل از شهرداری مشهد، اداره‌کل صدا و سیمای استان، حوزه هنری انقلاب اسلامی، اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در حوزه اکران عمومی و جمع‌آوری آثار اعلام آمادگی کردند.

وی یادآور شد: داستان‌های ارسالی توسط نویسندگان برای شرکت در دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف نباید در کتاب مستقل یا مشترک و یا نشریه منتشر شده باشد، البته محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به ویژگی‌های بومی استان، پرداختن به حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در عملیات‌های مختلف، نقش یگان‌های رزم خراسان، دستاوردهای دفاع مقدس در استان، شخصیت‌شناسی، توجه به شخصیت‌های موثر استانی در دفاع مقدس و استفاده از گویش‌های محلی از امتیاز ویژه برخوردار خواهد بود.

غیور خاطرنشان کرد: داوری آثار در سه مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول پایش عمومی در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان صورت می‌گیرد و تعدادی از آثار از گردونه رقابت حذف می‌شوند. در مرحله دوم آثار در اختیار داوران تخصصی قرار می‌گیرد و سه اثر برتر در سه قالب انتخاب و جهت رقابت به مرحله کشوری ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم، دبیرخانه ملی جایزه ادبی یوسف داوری داستان‌ها را در یک فرآیند کاملاً تخصصی با استفاده از نویسندگان و منتقدین کشوری آغاز و در نهایت در هر بخش سه نفر را انتخاب و معرفی می‌کند.

سرپرست مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: داستان‌های سه بخش نوجوان، بزرگسال و ویژه به صورت جداگانه داوری می‌شوند و به منتخبین در هر بخش جوایز جداگانه‌ای اهدا خواهد شد. آثار منتخب هر بخش بعد از ویرایش در مجموعه جداگانه چاپ و در مراسم اختتامیه توزیع می‌شود.

غیور تصریح کرد: نویسندگان استان خراسان رضوی و نوقلمان می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ از طریق آی‌دی adabiyatedefa_razavi@ ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در پیام‌رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/joinchat/1832845635Ca080fd4a8e مراجعه کنند.

وی گفت: با توجه به عدم محدودیت در تعداد ارسال آثار و وجود ظرفیت عظیم ادبی در استان به واسطه حضور تشکل‌های فعال در عرصه ادبیات، از نویسندگان و نوقلمان استان خراسان رضوی دعوت می‌شود با حضور خود به دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف رونق ببخشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها