چشمان بسته غرب بر مشکلات زلزله‌زدگان سوریه

در حالی که مردم زلزله زده شمال غرب سوریه از سرمای شدید و کمبود امکانات رنج می‌برند، ولی غربی‌ها چشم خود را بر مشکلات آن‌ها بسته‌اند و نظاره گر رنج و درد مردم آسیب دیده سوریه هستند و دریغ از حتی کوچکترین کمک.
کد خبر: ۵۷۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ - 12February 2023

چشمان بسته غرب بر مشکلات زلزله‌زدگان سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، غربی‌ها همواره با مشکلات مردم جهان برخورد دوگانه داشته‌اند و نماد‌های آن آنقدر بی شمار است که شاید به توان صد‌ها کتاب درباره آن نوشت.

زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنبه گذشته جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه آزمون دیگری برای غرب بود تا دوباره سران کشور‌های غربی مردود میدان انسانیت شوند؛ میدانی که دوباره نشان جان انسان‌ها برای غربی‌ها ارزشی ندارد و برای آن‌ها ملاک فقط منافع است؛ اگر این منافع در اوکراین باشد طی کمتر از یکسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به آن کمک می‌کنند و نام آن را کمک‌های بشر دوستان می‌گذارند، ولی سختی و مشقت مردم سوریه را نمی‌بینند.

تنها کاری که آمریکا به عنوان سردمدار غرب برای سوریه در روز‌های اخیر در خصوص مساله زلزله انجام داده معافیت ظاهری تحریمی ۱۸۰ روزه برای سوریه می‌باشد، تحریم‌های ظالمانه‌ای که فقط به خاطر مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل تروریست‌های مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی اعمال شده است.

در قضیه زلزله اخیر جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه، بحث انسانیت برای غربی‌ها رنگ و بوی دیگری دارد و مردم زلزله زده سوریه با مردم ترکیه فرق دارند؛ یعنی استاندارد‌های انسانی برای غربی‌ها کاملا فرق می‌کند. مقامات ترکیه اعلام کرده اند که در روز‌های اخیر از حدود ۱۰۰ کشور جهان به آسیب دیدگان زلزله جنوب این کشور کمک ارسال شده و این در حالی است که فقط ۱۳ کشور جهان به مردم آسیب دیده سوریه کمک ارسال کرده اند.

همانگونه که ما معتقد هستیم مردم آسیب دیده ترکیه نیاز به کمک‌های جهانی دارند، مردم آسیب دیده سوریه بیشتر نیازمند این کمک‌ها هستند، چرا که آن‌ها ۱۲ سال است که درگیر جنگ با تروریست‌های مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی هستند و کشور سوریه آسیب‌های فراوانی طی این سال‌ها دیده است.

شرایط مردم زلزله زده سوریه آنقدر وخیم است که سازمان ملل این وضعیت را فاجعه خوانده است. «استفان دوجاریک» مدعی شده که تحریم‌ها نباید مانع ارسال کمک‌ها به نیازمندان در سوریه شود.

وی بدون اشاره به سکوت کشور‌های غربی در مقابل آسیب‌های وارده به مردم سوریه گفته است، «چیزی که نمی‌خواهیم ببینیم، سیاسی شدن کمک‌های مورد نیاز برای سوریه است. نیاز‌های بشردوستانه در سوریه بسیار زیاد است و ما بر ارائه بیشترین مقدار کمک تمرکز داریم».

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز روز جمعه تخمین زده که ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر زلزله بی خانمان و آواره شده‌اند، آماری که در این روز‌های سرد بسیار قابل توجه است.

«عمار عمار» سخنگوی منطقه‌ای صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز جمعه شب نسبت به شیوع بیماری‌های واگیردار در سوریه هشدار داده و گفته است که کمک‌های مورد نیاز در سوریه باید متناسب با نیاز‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مردم سوریه به همه نوع کمک نیاز دارند، تاکید کرده که نیاز‌های اساسی مردم زلزله زده سوریه هم اکنون آب آشامیدنی سالم و غذا است.

سخنگوی منطقه‌ای یونیسف درباره ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه در زمان کنونی گفته است: اگر اکنون اقدام نکنیم، خطر شیوع بیماری‌های واگیردار در سوریه که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد، وجود دارد و در این خصوص نگرانیم.

غرب، ارزشی برای جان مردم سوریه قائل نیست

«حسن الغباش» وزیر بهداشت سوریه با اشاره به انفعال غربی‌ها در مقابل زلزله زدگان سوری با تاکید بر این که غرب، ارزشی برای جان مردم سوریه قائل نیست، گفته است، «منطق اخلاقی و حرفه‌ای در پزشکی، عرف و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که کشور‌ها و افراد از درمان منع شوند، ولی تحریم‌های غربی هیچ ارزشی برای جان شهروندان سوریه قائل نیست».

وزیر بهداشت سوریه شامگاه پنجشنبه در یک نشست خبری با اعلام افزایش تعداد قربانیان زلزله اخیر، گزارش داده که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی این کشور با نهایت توان و به صورت ۲۴ ساعته، به بیماران و افراد زخمی خدمات‌رسانی می‌کنند و مهمترین اولویت در برهه کنونی، تداوم ارائه خدمات درمانی است.

وی تصریح کرده که «منطق اخلاقی و حرفه‌ای پزشکی، عرف و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که کشور‌ها و افراد از درمان منع شوند، ولی تحریم‌های غربی هیچ ارزشی برای جان شهروندان قائل نیست؛ چه این افراد در معرض تهدید فجایع طبیعی قرار داشته باشند، یا بیماری».

«بشار اسد» رییس جمهور سوریه نیز در نشستی با هیئت وزرای لبنانی که به دمشق سفر کرده‌اند، ضمن قدردانی از لبنان و همه کشور‌هایی که در این شرایط سخت کنار سوریه هستند گفته است که بسیاری از کشور‌ها تحت فشار‌های آمریکا قرار دارند تا به سوریه کمک نکنند.

یکی از مشکلات اساسی و استاندارد‌های دوگانه در مساله زلزله همزمان جنوب ترکیه و شمال غربی سوریه، تمرکز رسانه‌های بین‌المللی بر زلزله ترکیه و کم توجهی به فاجعه‌ای می‌باشد که در سوریه رخ داده است، موضوعی که کشور‌های غربی عمدا با این کار می‌خواهند مردم سوریه سختی بیشتری بکشند و از کشته شدن مردم این کشور لذت بیشتری ببرند؛ لذتی که فقط نشان ظلم و جنایت در آن نهفته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار