دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

توان پهپادی نیرو‌های مسلح ایران؛ کابوس رژیم صهیونیستی

توسعه توان پهپادی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به اندازه‌ای برای رژیم صهیونیستی نگران‌کننده است که در برنامه‌های تمرینی و رزمایش‌های تخصصی و عمومی خود، دفاع در برابر حملات پهپادی و موشکی ایران را شبیه‌سازی می‌کند.
کد خبر: ۵۶۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۷ - 28December 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ بهره‌گیری از توان پهپادی توسط نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران دارای قدمتی چهل‌ساله است، که پایه‌ریزی آن در دوران دفاع مقدس انجام شد و کم کم در طول چهار دهه بهره‌گیری از تکنولوژی پهپاد در ایران با رشد فزاینده‌ی دانش و فناوری، از این دستاورد به عنوان یک صنعت هایتک در کشور پرده‌برداری شد تا جایی که امروز از ایران اسلامی به عنوان پنج قدرت برتر این عرصه در سطح جهان یاد می‌شود.

بهره‌گیری از تنوع سامانه‌های پهپادی، اجرای مأموریت‌های مختلف، ایجاد شهرک‌های پهپادی زیرزمینی، استفاده از ناودسته پهپادی در عرصه آب‌های بین المللی، بهره‌گیری از پهپاد‌های رزمی و شناسایی با مداومت عملیاتی بسیار بالا، بهره‌گیری از پرواز جمعی سامانه‌های پهپادی شبکه‌محور در عملیات‌های مختلف رزمی، شناسایی و انتحاری سبب شده تا از نیرو‌های مسلح ایران به عنوان یک کشور قدرتمند جهانی در حوزه هوایی یاد شود.

این توان مضاعف و فزاینده کار را به جایی رسانده که طی ماه‌های گذشته فرمانده سابق سنتکام لب به اعتراف بگشاید و ایران را دارای دست برتر هوایی به واسطه بهره‌گیری از تنوع سامانه‌های پهپادی عنوان کند.

توان پهپادی نیرو‌های مسلح ایران؛ کابوس رژیم صهیونیستی

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اخیراً ضمن تشریح توان پهپادی کشور در خصوص سخنان فرمانده سابق سنتکام گفت: به واقع بیان این موضوع اعتراف بزرگ و تحقیرآمیزی برای آمریکایی‌هاست و این واقعیت دارد که آنان این برتری هوایی را از دست داده‌اند و این موضوع در سراسر منطقه‌ای که جمهوری اسلامی اراده‌ی حضور در آن را داشته باشد، قابل اجراست.

وی در ادامه، توان پهپادی نیرو‌های مسلح را در بیش از ۱۵ رشته عملیاتی تثبیت شده عنوان کرد و گفت: سامانه‌های پهپادی ما از جهت دقت، ماندگاری و مداومت عملیاتی و اجرای مأموریت در سطح بالای جهانی قرار دارند و قادر به اجرای مأموریت‌های متنوعی هستند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین در خصوص جوسازی‌هایی که امروز از سوی دنیای استکباری در خصوص استفاده از پهپاد‌های ایرانی می‌شود، گفت: این مسائل بخشی از جنگ روانی دشمن است و جدای از اینکه بسیاری از این مطالب ممکن است دروغ باشد، اما به واقع نشان از اثربخشی و اهمیت و رتبه بالای جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد است.

توان پهپادی نیرو‌های مسلح ایران؛ کابوس رژیم صهیونیستی

توجه به این نکته نیز بر اهمیت توان پهپادی جمهوری اسلامی می‌افزاید که اگر تا پیش از جنگ اوکراین، پهپاد‌های ایرانی در یک عرصه بین المللی و جنگ تمام‌عیار حضور نداشته و عملکردشان در صحنه واقعی نبرد مورد ارزیابی قرار نگرفته بود، در طول یک سال گذشته بازخورد بهره‌گیری از این سامانه‌ها دیگر از جنبه تبلیغاتی خارج شده و در عرصه‌های عملیاتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این رابطه واکنش ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نیز قابل تأمل است؛ او به حمایت‌های احتمالی ایران از روسیه واکنش سختی نشان داده و پهپاد‌های ایرانی را تهدیدی برای زیرساخت‌های اوکراین عنوان کرده است.

همچنین حملات پهپادی که از سوی مقاومت اسلامی یمن و لبنان به برخی تأسیسات سعودی و رژیم صهیونیستی شده و مبین گذار از سامانه‌های پدافندی قدرتمند این دو کشور است را اگر از سرریز دانش پهپادی جمهوری اسلامی به جبهه مقاومت در نظر بگیریم، باز هم می‌توان به جایگاه بی بدیل سامانه‌های پهپادی رادارگریز و پنهانکار جمهوری اسلامی پی برد.

توان پهپادی نیرو‌های مسلح ایران؛ کابوس رژیم صهیونیستی

توسعه توان پهپادی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای برای رژیم صهیونیستی نگران‌کننده است که در برنامه‌های تمرینی و رزمایش‌های تخصصی و عمومی خود، دفاع در برابر حملات پهپادی و موشکی ایران را شبیه‌سازی می‌کند که نمود عینی آن در رزمایش «ارابه‌های آتش» این رژیم قابل مشاهده است. مقامات رژیم صهیونیستی در این رزمایش نیز حملات موشکی حزب الله لبنان، فلسطین و یمن را نیز شبیه‌سازی کرده و چون توانایی زرادخانه موشکی حزب الله را با بیش از ۱۴۰ هزار راکت در کالیبر‌های مختلف تخمین زده‌اند؛ می‌دانند که حزب الله هر بخشی از اراضی اشغالی را که اراده کند به سهولت مورد اصابت قرار خواهد داد و البته آنان مدعی هستند که به شواهدی دست یافته اند که بیانگر دستیابی حزب الله به سامانه‌های هدایت دقیق موشکی است و از سوی دیگر نیز اثبات دستیابی حزب الله به سامانه‌های پهپادی متنوع بر ابراز نگرانی‌های آنان افزوده است.

این در شرایطی است که اخیراً رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در واکنش به افزایش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه، بر روند افزایش توان پهپادی جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به رشد و توسعه پهپاد‌های خود ادامه خواهند داد و مطابق با مسائل و خط مشی‌های اتخاذ شده با سایر کشور‌ها نیز به همکاری و تعامل پهپادی می‌پردازد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار