بخش اول/ در نشستی به میزبانی خبرگزاری دفاع مقدس بررسی شد؛

از بیسیم‌چی‌های خط مقدم تا جنگ الکترونیکی

مخابرات در دفاع مقدس نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده و مسوولیت‌های مهمی را برعهده داشت.
کد خبر: ۵۵۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ - 18December 2022

از بیسیم‌چی‌های خط مقدم تا جنگ الکترونیکیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از بخش‌های فعال در دفاع مقدس که مسوولیت ارتباطات و پشتیبانی جبهه‌های نبرد را برعهده داشتند بخش مخابرات جنگ بود.

مخابره اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها به واسطه یک چرخه ارتباطی از بیسیم‌چی تا مرکز مخابرات و نیرو‌های فنی پشتیبانی و دیگر اعضای این چرخه سیستم مخابراتی جبهه را شکل می‌دادند.

رزمندگان مخابرات مسوولیت داشتند تمامی ارتباطات از مقر فرماندهی به خط مقدم جبهه، از مناطق عملیاتی به شهرها، سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده در جبهه را پشتیبانی، راه اندازی، تعمیر و نگهداری کنند.

مخابرات در جبهه به دو بخش بی سیم و با سیم تقسیم می‌شد و از این رو کار رزمندگان مخابرات با دیگر رزمندگان متفاوت بود. رزمندگان یگان مخابرات از حدود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از عملیات برای برقرار ارتباط وارد منطقه شده و بعد از اتمام عملیات تمامی ارتباطات برقرار شده را جمع آوری می‌کردند. رزمندگان مخابرات مسوولیت برقراری ارتباط با سیم و بی سیم در مقر‌ها و یگان‌ها و بین مقر‌ها را برعهده داشتند.

در کنار این برقرار ارتباطات مخابراتی خودرو‌ها و نفربرها، ماشین آلات مهندسی، پهپاد‌ها و تامین امنیت ارتباطات را نیز عهده دار بودند. علاوه بر این باید با پخش پارازیت، شنود، فریب الکترونیکی کار اختلال در ارتباطات رادیویی عراق انجام داده و بر سامانه‌های جهت یاب، کشف و رمزگیری و رمز شکن دشمن تاثیر می‌گذاشتند.

در بخش پشتیبانی نیز پست‌های صلواتی و برقراری ارتباطات تلفنی از دیگر وظایف نیرو‌های مخابرات بود. آنچه مشهود است رزمندگان مخابرات در ابتدای دفاع مقدس همچون دیگر یگان‌هایی که مسئولانه برای دفاع از کشور وارد میدان شدند با وجود کمبود امکانات و محدودیت منابع توانستند مخابرات جنگ را به خوبی مدیریت کنند و در نیمه دفاع مقدس به نقطه مطلوب برسانند.

با هدف بررسی نقش مخابرات در دفاع مقدس خبرگزاری دفاع مقدس نشستی با حضور ۴ تن از نیرو‌های مخابرات جنگ برگزار شد که به بیان فعالیت‌های خود در دفاع مقدس و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های مخابراتی در آن دوران پرداختند.

سردار قاسم یساول اولین مسوول مخابرات نیروی دریایی سپاه، سرهنگ حسین پورحسن مسوول ارتباطات و امنیت قرارگاه خاتم (توپخانه و موشکی) در دوران دفاع مقدس و مشاور فاوا، سردار حسن عاصف مسوول تعمیرگاه و مخابرات نیروی دریایی سپاه و علیرضا حسین زاده مسوول مخابرات مرکز معراج در دوران دفاع مقدس از حاضران در این نشست بودند که بیان نقطه نظرات خود پرداختند که مشروح صحبت‌های آنان روز‌های آینده در چند بخش منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار