نگاهی به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دیروز همزمان با عید سعید قربان منتشر شد، فراخوانی که نشان از تفاوت‌های فراوان در این دوره از جشنواره فیلم فجر دارد.
کد خبر: ۵۳۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ - 11July 2022

نگاهی به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، چهل و یکمین جشنواره از فیلم فجر در فراخوان خود تغییرات متفاوتی را می‌بیند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اضافه شدن یک سیمرغ به مجموعه سیمرغ‌های جشنواره اشاره کرد، چهلمین دوره از این جشنواره «سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره» را به جمع جوایز خود اضافه کرده است.

از جمله دیگر تغییرات این دوره از جشنواره فیلم فجر می‌توان به برداشته شدن محدودیت حضور ۲۲ فیلم در بخش مسابقه اشاره کرد، به این ترتیب جشنواره امسال می‌تواند تعداد آثار بیشتری را به خود اختصاص دهد.

تغییر در بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر

دیگر تغییر ملموس چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر می‌توان به تغییر زمان بخش فیلم کوتاه اشاره کرد، طی سال‌های قبل تنها آثاری می‌توانستند در بخش فیلم کوتاه شرکت کنند که حداکثر ۱۵ دقیقه زمان می‌داشتند، اما در جشنواره فیلم فجر امسال حداکثر زمان برای بخش فیلم کوتاه به ۲۰ دقیقه افزایش یافت که خبر خوبی برای اهالی فیلم کوتاه محسوب می‌شود.

دیگر تغییر مهم در جشنواره فیلم فجر امسال بدون شک در زمان بندی تولید آثار حاضر در جشنواره است، به این ترتیب که طی سال‌های گذشته تنها آثار تولید شده در سال قبل امکان حضور در جشنواره را داشتند، اما در جشنواره امسال آثاری که اکران عموم و یا آنلاین نشده باشند بدون نگاه به سال تولید می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند.

در بخش مستند و پویانمایی هم جشنواره تغییری اساسی را لحاظ کرده است، به این ترتیب خلاف سال‌های گذشته که سیمرغ این بخش به تهیه کننده آثار تعلق می‌گرفت، امسال به کارگردان تعلق می‌گیرد.

حذف سیمرغ فیلمنامه اقتباسی در فجر چهل و یکم

جشنواره سال جاری فیلم فجر در بخش فیلمنامه اقتباسی سیمرغی اهدا نخواهد کرد، این در حالی است که در جشنواره فیلم فجر دوره چهلم این جایزه لحاظ شده بود، هرچند هیج اثری نتوانست این سیمرغ را دریافت کند، اما در جشنواره امسال به کل این سیمرغ حذف شده است.

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی بسیار زودتر از سال‌های گذشته و براساس زمانبندی اعلام شده منتشر شد تا در همان ابتدا نشان دهد که می‌توان به برگزاری جشنواره‌ای برنامه ریزی شده امیدوار بود، جشنواره‌ای که بعد از دو سال سخت کرونایی اولین دوره از جشنواره است که از دوران اوج کرونا فاصله گرفته است.

البته باید دید با توجه هشدار‌های اخیر در حوزه سلامت و بیماری کرونا جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم می‌تواند به دور از بیماری کرونا و در آرامش کامل برگزار گردد یا خیر. بدون شک جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است، جشنواره‌ای که امید اهالی سینما، فیلمسازان و تماشاگران محسوب شده و همواره با هیاهوی فراوانی روبرو است.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها