کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

برابری فضیلت روز عرفه با یک ماه رمضان

حجت‌الاسلام «موسوی» با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های روز عرفه برابری آن با یک ماه با‌عظمت رمضان است، گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که روز عرفه آنقدر عظمت دارد که انسان بتواند جبران کم و کاستی در ماه رمضان را کند.
کد خبر: ۵۳۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ - 09July 2022

برابری فضیلت روز عرفه با یک ماه رمضانحجت‌الاسلام «سید حسین موسوی» کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان، اظهار داشت: در میان ایام روزهایی است که خیلی عظمت دارند و روز استجابت دعا هستند و با توجه به اینکه در خصوص دعا، مکان و روز بسیار موثر است. عرفه یکی از روزهایی است که به ما توصیه شده در آن روز دعا باشیم.

وی افزود: در خصوص مکان سفارش شده در چنین روزی افراد در سرزمین عرفات و کربلای معلی باشند و در روایات داریم  خداوند قبل از اینکه به صحرای عرفات توجه کند به زائران قبر اباعبدالله الحسین (ع) عنایت می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: عرفه به معنای شناخت است و بعضا تعاریف مختلفی در نامگذاری این روز به کار برده شده، برخی می‌گویند چون سرزمین کوه عرفات در بین سرزمین‌های دیگر مورد شناخت قرار گرفته شده، برخی می‌گویند چون توبه حضرت آدم و حوا در اینجا پذیرفته شد و همدیگر را در این سرزمین شناختند، برخی معتقدند چون  روز عرفه، روز شناخت خدا است و برخی می‌گویند چون این روز، روز خودشناسی است به این نام، نامیده شده است.

وی ابراز داشت: عرفات مکانی است که حضرت آدم در آنجا اعتراف به گناه و مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد، تمام انبیاء در این مکان مشمول عنایت حق تعالی شدند و اظهار بندگی کردند، مخصوصا امام حسین (ع) که هنگامی که با جمعی از بستگانش به این مکان رسیدند به درگاه خداوند تضرع کردند و از جمله دعاهای مهم، دعای امام حسین (ع) در این روز است.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: روز عرفه، روز دعا و مناجات، روز زیارتی اباعبدالله الحسین (ع)، روز روزه گرفتن و توبه و بازگشت به سمت خدا است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های روز عرفه برابری آن با یک ماه با عظمت رمضان است، پیامبر اکرم (ص)  فرمودند ماه رمضان، ماه برکت و مغفرت است و اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آنقدر عظمت دارد که انسان بتواند جبران کم و کاستی  در ماه رمضان را کند.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های  این روز برآورده شدن حاجات است، که امام صادق (ع) فرمودند هر دعایی که دوست داری انجام بده و در دعا کردن تلاش کن که در این رور انسان باید دعا کند، چون روز دعا و درخواست است و یقینا وقتی خدا دستور به دعا داده، دستور به اجابت هم خواهد داد.

وی ‌گفت: روز عرفه، روز بخشش است و روزی است که انسان می‌تواند خودش را تغییر و سعادتمند شود و از روایات متعددی که در خصوص این روز است، اهمیت و جایگاه این روز روشن است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها