یادداشت/

عید قربان؛ عید رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان

عید قربان عید رهایی از تعلقات دنیوی است، در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجود را قربانی می‌کند تا سبکبال شود و با ره توشه‌ای عظیم به سفر آخرت عزیمت کند.
کد خبر: ۵۳۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۳ - 10July 2022

عید سعید قربان؛ مهلتی دوباره جهت عرض عبودیتگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ عید الاضحی از راه رسید. عید سعید قربان که روز ابراز بندگی خالصانه به درگاه ایزد تعالی است.

روزی که ابراهیم وجود اسماعیل نفسش را به قربانگاه برد و سربلند از آزمون بزرگ الهی بیرون آمد. زائران بیت‌الله‌الحرام، حاجی شدند و قربانی دادند. جامه ی احرام از تن به در کردند.

سایر مسلمانان نیز که در سال جاری توفیق زیارت خانه‌ی خدا و حج‌گذاری نصیبشان نشده بود، با برپایی نماز و ذکر و کمک به بینوایان و مستمندان، سعی دارند تا در ثواب این روز بزرگ سهیم و شریک باشند.

عید سعید قربان که عید الاضحی نیز نامیده می شود در کنار عید فطر، عید مبعث و روز جمعه از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می رود.

حاجیان پس از وقوف در عرفات از طلوع خورشید تا غروب، به سوی مزدلفه برای شب زنده داری رفته و در آنجا بیتوته می کنند و به عبادت و راز و نیاز می پردازند. آنها نماز مغرب و عشا را در مزدلفه به جا می آورند و تا صبح عید قربان شب زنده داری کرده و به دعا و مناجات می پردازند.

زائران خانه خدا ۱۰ ذی‌الحجه بار دیگر به منی باز می‌گردند تا قربانی کنند، رمی جمرات و مراسم عید قربان را برگزار کنند تا حج آنها کامل شده و نام حاجی را بر خود نهند. رمی جمرات را طی سه روز متوالی ( ایام تشریق) انجام می دهند.

در نیمه‌های شب ضعیفان، زنان، پیران و بیماران آنگونه که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به این گروه اجازه داده بود، رمی جمرات را به جا می آورند و بقیه تا صبح فردا صبر کرده و دعا می خوانند و به عبادت می پردازند. سپس مناسک حج به پایان می رسد و به منظور طواف افاضه و خارج شدن از احرام به مکه می روند.

امسال و پس از دو سال درگیری مستقیم با ویروس کرونا نماز عید قربان برگزار خواهد شد. البته نباید این نکته‌ی بسیار مهم را فراموش کرد که همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است.

اگرچه آمار ابتلا و درگذشت ناشی از کرونا هر روز رو به کاهش است و پس از دو سال می شود نماز با شکوه عید قربان را با شکوهی هر چه تمامتر برگزار کرد اما این به معنای پایان کار کرونا نبوده و نیست.

بسیاری از مسئولین و متخصصین امر حتی در شرایط کنونی که ابتلا به کرونا به کمترین میزان خود طی دو سال و اندی رسیده است اما سهل انگاری را موجب بروز سویه‌های جدیدتری از این ویروس خانمان سوز و کشنده دانسته اند.

به هر حال اگر چه اوضاع بهداشتی – کرونایی کشور رو به بهبود است اما این به معنای تمام شدن کامل کرونا نیست و بی تفاوتی نسبت به این ویروس امکان شیوع مجدد را فراهم می آورد.

حج گذاران و سایر مسلمانان در این روز بزرگ دست به درگاه پاک احدیت بر می آورند و از پروردگار جهانیان طلب مغفرت می کنند. و در این روز است که درهای آسمان گشوده می شود و به بندگان بار عام داده می‌شود تا از گناهان خود بازگشته و شروعی دوباره را برای خود رقم بزنند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها