وزیر آموزش و پرورش:

مطالب غیرمفید کتب درسی حذف می‌شوند

نوری گفت: به همکاران گفته‌شده تغییرات در مطالب کتب درسی را بررسی و به معلمان اعلام کنند.
کد خبر: ۵۲۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ - 30May 2022

مطالب غیر مفید کتب درسی حذف می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش در برنامه ثریا با موضوع ضرورت تحول در آموزش و پرورش اولویت آموزش و پرورش را تحول خواند و اظهار داشت: ما وامدار یک نظام آموزشی هستیم که یک نظام تقلیدی محض بوده است و با وجود اینکه سند تحول در آموزش و پرورش در سال ۹۰ به تصویب رسیده بود؛ این تحول شاید به دلیل رسوخ برخی افکار و عواملی که در گذشته بودند ایجاد نشد. البته برخی اقدامات در این زمینه انجام شد و ما در حال حاضر پیشرفت‌هایی در برخی از حوزه‌های آموزش و پرورش داشته‌ایم که نشان از تلاش گذشتگان بوده است مثلاً در حوزه سلول‌های بنیادی زحمات مهندس آشتیانی موجب شد تا در این حوزه پیشرفت‌هایی شکل بگیرد.

مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند

نوری با بیان اینکه نظام آموزش و نظام پرورش دو محور و زیر نظام جدا از هم در آموزش و پرورش هستند؛ گفت: مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند؛ تربیت دانش آموز برای دانشگاه و کنکور یک مأموریت جدا از هدف اصلی ماست و از سال آینده قطعاً این دو نظام تفکیک خواهد شد.

نوری با بیان اینکه ما نباید دنبال کنکور باشیم؛ گفت: ما باید به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان باشیم؛ برای اینکه دانش آموزان به الگو‌های پرورشی مدنظر دست یابند؛ باید فرصت یادگیری برای رسیدن به اهداف تربیتی مثل ساحت تربیت هنری، ساحت تربیت زیباشناختی، تربیت اقتصادی حرفه‌ای و تربیت کارآفرینی و فناوری یا تربیتی سیاسی اجتماعی برسند.

ارزشیابی دانش آموزان را نباید به سمت ارزشیابی‌های کنکور ببریم

وزیر آموزش و پرورش بستر رسیدن به این اهداف را برنامه درسی دانست و گفت: برنامه درسی فضای بسیار بزرگ‌تری از کتاب درسی است؛ یک جز از محتوای درسی کتاب درسی است و ما باید هدف درستی را در برنامه درسی ترسیم کنیم. ارزشیابی دانش آموزان را نباید به سمت ارزشیابی‌های کنکور ببریم؛ لذا ارزشیابی‌ها باید تغییر کند.

کنکور و رقابت ناعادلانه بر رشته‌هایی خاص

در این قسمت از برنامه ثریا علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش و استاد دانشگاه با حضور در برنامه به مقایسه تطبیقی تعداد داوطلبان کنکور در هریک از رشته‌ها به صورت مجزا پرداخت و این موضوع را اثبات کرد که تنها یک صدم داوطلبان کنکور به رشته‌های تاپ و مورد علاقه دست پیدا می‌کنند و عملاً نود و نه درصد داوطلبان کنکور بازنده هستند.

نوری با اشاره به اهمیت علوم پایه گفت: ما باید به علوم پایه که علوم دانش بنیان هم از آن است توجه بیشتری داشته باشیم در حالی که آمار شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۰ بی توجهی دانش‌آموزان به این رشته‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به چالش‌های وجود کنکور در فرآیند تربیتی دانش آموز گفت: آسیبی که ناشی از کنکور به دانش آموزان وارد می‌آید و اثرات روانشناختی که بر روی دانش آموزان خواهد داشت قابل توجه است؛ دانش آموزان در واقع مریض می‌شوند؛ بسیاری از این آثار و لطمات هم جبران ناپذیر است؛ جامعه باید به سلامت دانش آموزان توجه کنند؛ جامعه در زمان کرونا به سلامت جسمی دانش آموزان توجه داشت، اما به سلامت روحی آنان توجه نکرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید سوادی به دانش آموزان یاد بدهیم که دانش آموز را مسئولیت پذیر کند؛ گفت: باید سواد اسمی، سواد پژوهش محوری، سواد مفهومی، سواد عملکردی و سواد چند بعدی با مسئولیت اجتماعی را داشته باشیم.

در ادامه برنامه ثریا، یک مصاحبه خیابانی با افراد جامعه پخش شد که در آن نشان می‌داد تنها درصد کمی از افراد معلومات دوران تحصیل خود را به خاطر دارند. پس از آن در برنامه ثریا به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان اشاره شد که در آن ایشان از وجود مطالب غیرنافع و غیر مفید در کتب درسی انتقاد کردند.

نوری در ادامه گفت: با توجه به صحبت‌های رهبری حذفیاتی را که مدنظر داریم؛ حذف می‌کنیم. برنامه ما برای نظام آموزشی سال آینده این است که آموزش ترکیبی داشته باشیم؛ بخش‌هایی را که نتوانستیم در کتاب‌های درسی داشته باشیم؛ از فضای مجازی و زیست بوم جدید برای ارائه استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رهبری به نظام آموزشی مبنی بر تمدن اسلامی ایرانی اشاره کردند؛ گفت: در این نظام آموزشی مطلوب، معلم مهمترین جنبه است؛ زیرا با کسانی در ارتباط است که می‌خواهند الگوی تمدن اسلامی را شکوفه کنند.

ما چرا باید دنبال دانشگاه و کنکور باشیم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه اصلی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین موضوع ما این است که آموزش و پرورش جدا کنیم. ما چرا باید دنبال دانشگاه و کنکور باشیم؟ ما هنوز این دو را از هم جدا نکردیم و تا وقتی محتوای آموزشی خودمان را از کنکور جدا نکردیم برنامه درسی هم از کنکور جدا نمی‌شود. ما هم از شورای عالی آموزش و پرورش و هم از شورای تألیف کتب درسی خواستیم که این موضوع را اعلام کنند؛ که چرا مطالبی در کتاب درسی موجود است که جزئی از علم نافع نیست و چرا تاکنون این موارد از کتاب درسی حذف نشده است.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار به حذف مطالب غیر ضرور در کتب درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باشیم؛ گفت: عمده کتب درسی برای سال آینده چاپ شده است؛ اما به همکاران گفته شده تغییراتی را که لازم است؛ بررسی کنند و مطالب حذفی را به معلمان اعلام کنند تا آنان به جای درس دادن مطالب غیر مفید محتوای آموزشی ضروری را به دانش آموزان آموزش دهند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان ما بسیار خوب هستند؛ گفت: ما باید برای این معلمان آموزش‌های ضمن خدمت مفید و کاربردی داشته باشیم.

نوری با اشاره به اینکه از کلاس اول تا پایان سال ششم ارزشیابی‌ها توصیفی است و تا پایه نهم هم کنکور در آموزش کودکان تأثیری ندارد؛ اظهار کرد: ما باید تسهیلگر و راهنما باشیم و دوره ابتدایی این ظرفیت را دارد. در این مقاطع می‌توان اهداف اصلی آموزشی را اجرایی نمود. با اینکه کرونا آمد و ما در اجرای برخی از اهدافمان عقب ماندیم و ۶۳ درصد افت تحصیلی داشتیم؛ ارزشیابی توصیفی یک فرصت است که امیدوارم معلمان از این فرصت به خوبی استفاده کنند و سواد دانش آموزان را ارتقا می‌دهد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار