کارشناس مسائل بین‌الملل:

تجربه اوکراین نشان داد بدون توانمندی نظامی درون‌زا بقا تضمین نمی‌شود

شفیعی گفت: تحولات اوکراین نشان داد، اگر کشوری توانمندی نظامی درون‌زا نداشته باشد، به سختی می‌تواند بقا و امنیت خود را تضمین کند.
کد خبر: ۵۰۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ - 01March 2022

تجربه اوکراین نشان داد بدون توانمندی نظامی درون‌زا بقا تضمین نمی‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به تحولات اخیر اوکراین، اظهار داشت: تجربه اتفاقات اوکراین بیانگر گزاره‌هایی است که نظریات رئالیستی و واقع‌گرایانه همیشه بر آن‌ها تأکید داشته است و این گزاره‌ها می‌تواند درس عبرت برای همگان باشد.

وی افزود: از جمله این گزاره‌ها این است که نظام بین‌الملل یک نظام آنارشیست و بی‌رحم است؛ یعنی هیچ قدرت فائقه مرکزی وجود ندارد که اگر یک کشور مورد حمله قرار گرفت، از آن حفاظت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: دومین گزاره که با وقایع اوکراین دوباره اثبات شد، این است که اگر کشوری خوداتکا و خودیار نباشد، امنیت آن در معرض تهدید خواهد بود؛ به عبارت دیگر، اگر کشوری توانمندی نظامی درون‌زا نداشته باشد به سختی می‌تواند بقا و امنیت خود را تضمین کند.

شفیعی تصریح کرد: گزاره سوم اثبات شده هم این است که اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها عموما ناپایدار هستند و اتکا کشور‌ها به این ائتلاف‌ها می‌تواند در شرایط سخت جنگ به زیان آن‌ها تمام شود؛ مانند اوکراین که به غربی‌ها امیدوار بود، اما هیچکدام از قدرت‌های غربی به حمایت از آن بلند نشدند.

وی اضافه کرد: گزاره دیگر در این وقایع، این است که در نظام بین‌الملل فریب و بی‌اعتمادی حکمفرماست و کشور‌ها نباید به وعده‌های دیگران دلخوش باشند،  چرا که ممکن است در شرایط جنگ ناگهان رفتار متحدان ظاهری تغییر کند.

 اوکراین با اتکا به وعده‌های انگلیس و آمریکا تسلیحاتش را جمع کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تأکید کرد: این چند گزاره در ارتباط با اوکراین یک به یک پیش آمد. صرف نظر از اینکه دلایل حمله روسیه به اوکراین موجه بوده یا نبوده، اما هیچ قدرت برتر نهادی مانند سازمان ملل یا قدرت ملی مانند آمریکا نتوانست از وقوع حمله جلوگیری کند، کما اینکه پیش از این هم هیچ قدرتی نتوانست از حمله ویرانگر آمریکا به عراق و افغانستان جلوگیری کند.

شفیعی اظهار داشت: اگر اوکراین از موشک‌های دوربرد و بنیه قوی دفاعی برخوردار بود، روسیه به سادگی توان حمله به این کشور را نداشت.

 کارشناس مسائل بین‌الملل، همچنین با اشاره به ناپایدار بودن و غیر قابل اتکا بودن ائتلاف‌های ظاهری گفت: آمریکا در افغانستان به راحتی متحدان اروپایی خود را نادیده گرفت و در چارچوب منافع خودش عمل کرد و متحدانش به سختی توانستند از افغانستان خارج شوند،  در رابطه با اوکراین نیز این کشور به توانمندی‌های نظامی متحدانش دل خوش کرده بود، اما آن‌ها نیز تنهایش گذاشتند؛ همچنین اوکراین با اتکا به وعده‌های انگلیس و آمریکا تسلیحاتش را جمع کرد، اما وقتی پای جنگ به میان آمد هیچکدام از این قدرت‌ها حاضر به همکاری مؤثر با اوکراین نشدند.

شفیعی تصریح کرد: این‌ها همه درس عبرت‌هایی برای دیگر کشور‌ها به ویژه ایران است که بدانیم واقعیت‌های روز دنیا چیست و در مواجه با قدرت‌های دنیا چگونه باید عمل کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار