نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) پایان یافت؛

نصرالهی: حرم رضوی گفتمان‌ساز فضای رسانه‌ای کشور باشد

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا (ع)، بارگاه نورانی امام رئوف را یک ابررسانه و دارای تمام ویژگی‌های یک رسانه مرجع دانست و گفت: این رسانه با چنین ظرفیت بی‌بدیلی باید گفتمان‌ساز، جریان‌ساز و محور فعالیت سایر رسانه‌ها باشد.
کد خبر: ۴۶۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴ - 24July 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اکبر نصرالهی دبیر علمی این جشنواره، در این مرسم اظهار داشت: حرم مطهر رضوی همچون حرم امام حسین (ع) و رویدادهای مهم اربعین و حج، یک رسانه و بلکه ابررسانه است و تمام ویژگی‌های یک رسانه را دارد.

وی تصریح کرد: پیام‌رسان و فرستنده این رسانه امام رضا (ع) است و مخاطبان آن تمام مردم از ادیان و مذاهب مختلف هستند، پیام های این رسانه نیز موضوعات مهم انسانی همچون رافت، کرامت، علم آموزی، گفت و گو، خودسازی و توجه به حقوق بشر است.

نصرالهی افزود: این رسانه با چنین ظرفیت بی بدیلی باید گفتمان‌ساز، جریان‌ساز و محور فعالیت سایر رسانه ها باشد و ما باید بتوانیم با ابزارهای رسانه آن را بسط دهیم؛ چرا که این موضوع مورد توجه خود حضرت رضا (ع) نیز بوده و ایشان در حدیثی فرموده‌اند که «رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند و دانش های ما را فراگیرد و به سایرین منتقل کند».

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در ادامه گفت: پرونده این جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه بسته شد اما ادامه مسیر بر عهده شیفتگان و دلدادگان به این امام رئوف است و امیدواریم در جشنواره‌های آتی، با قدرت بیشتری اهداف مد نظر را با تولیدات و انتشار آثار فاخر دنبال شود.

به گزارش دفاع‌پرس، همچنین در این مراسم بیانیه اختتامیه نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) قرائت شد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امام رضا (ع) می‌فرماید:
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند، دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند از ما پیروى مى کردند. (معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)

پرونده نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا (ع) تا ساعاتی دیگر بسته می‌شود و آنچه گشوده می‌ماند؛ مسیر طولانی طی نشده و مسئولیت سنگینی است که برعهده علاقمندان و مشتاقان اسلام ناب محمدی و شیفتگان سیره رضوی است.

اعضای هیات نهایی داوران جشنواره بر این باور هستند که اختتامیه نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا (ع) سرآغاز تلاش های بیشتر برای شناخت بهتر و بیشتر خادمان رسانه ای ، هم‌آموزی و هم افزایی و اشاعه فرهنگ و معارف مرتبط با سیره پاک اهل بیت علیه السلام و بویژه حضرت امام رضا (ع)، با استفاده از همه ظرفیت ها و قالب‌های رسانه‌ای بویژه فضای مجازی است.

علماء فرزانه، همکاران گرامی، خادمان رسانه ای امام رضا (ع) و میهمانان ارجمند!

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) به همکاری داوران متعهد و متخصص با پشتوانه تجربی ارزشمند و اندوخته های تئوریک گرانسنگ که حدود 2500 اثر را بررسی و قضاوت کردند، مباهات و از همه خالقان این آثار ارزشمند قدردانی می‌کند و با گرامیداشت یاد شهدا بویژه سرباز ولایت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گزارشی از فعالیت‌های خویش را به استحضار می رساند: شناخت خادمان رسانه ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان فرهنگ رضوی، تعمیم و گسترش تولیدات‌رسانه ای از شخصیت‌ها، قالب ها و رسانه های رسمی و از مشهد و حرم مطهر به همه رسانه‌ها، علاقمندان و همه مناطق، ارتقای سطح کمی و کیفی آثار رسانه ای در حوزه معارف رضوی، افزایش و تعمیق معرفت به تولیدات مرتبط با معارف رضوی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه ای رضوی از جمله اهداف مهم نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا ع بوده است؛ بدیهی است تحقق این اهداف به تلاش بیشتر، مشارکت و همفکری و هم افزایی گسترده تر نیاز است که با امید به لطف خداوند و برکت اسم این جشنواره، همه اهداف مذکور با جدیت بیشتر، پیگیری خواهد شد.

در این دوره از جشنواره، 2498 اثر در سه بخش رسانه های خبری و تحلیلی، صوتی و تصویری و فضای مجازی به دبیرخانه ارسال شد که حاکی از ارادت پرشور به آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. بیش از 1060 اثر از مجموع آثار دریافتی به بخش رسانه های صوتی و تصویری با زیر بخش‌های مختلف برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، نماهنگ، مستند و طرح و برنامه، 712 اثر به بخش رسانه های خبری و تحلیلی با زیر بخش های خبر، گزارش های خبری رادیو و تلویزیونی، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، اینفوگرافی و عکس خبری و 723 اثر به بخش فضای مجازی با زیربخش های پادکست، موشن‌ گرافی، طرح بازی و نرم افزار و شبکه های اجتماعی اختصاص داشته است.

ارزیابی دقیق این آثار در مراحل مختلف داوری، خبر از شکوفه زدن ایده‌های نوینی از پرداخت رسانه‌ای حول هشتمین امام همام (ع) دارد. طرح موضوعات جدید و بکر از فعالیت‌های خاموش و کمتر بیان شده آستان، اتخاذ رهیافت‌های نو در طرح موضوعات پیشین با استخدام تکنیک‌ها و تجهیزات تازه با هدف تعمیق احساسات و ارادت جامعه ایرانی به ساحت علی بن موسی الرضا (ع)، تبدیل تهدید کرونا و تعطیلی موقت زیارت فیزیکی حضرت به فرصتی برای تصویربرداری‌های خلاقانه از زوایای گوناگون حرم، خلق روایت‌های جذاب از دلتنگی‌های خادمان و زائران در این ایام خاص و ثبت و ضبط مستند و باورپذیر وقف‌ها و واقفان تاریخی حضرت ثامن (ع) با هدف اعتماد بخشی و ترویج فرهنگ وقف، همه و همه از امتیازات درخورقدردانی و برجستگی‌های آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره است.

هیات داوران برای فرهنگ‌سازی، جهت دهی مناسب به تولیدات رسانه ای و تحقق اهداف جشنواره برخلاف برگزاری جشنواره های معمول، برای سوژه و پرداخت اختصاصی، تناسب با مخاطب و گفتمان امامین انقلاب و فرهنگ و ارزش های رضوی، مجاورت معنوی و توجه به سوژه های بیرون از حرم و مشهد مقدس، امتیاز و وزن ویژه و بیشتری را در نظر گرفته است.

جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شده است بنا بر این بسیاری از برنامه های ضروری مثل کارگاه های آموزشی و نشست های هم فکری و هم آموزشی به شکل حضوری قابل اجرا نبوده اند بنا بر این ناچارا مجازی برگزار شدند و برخی از آنها بعد از اختتامه از 11 مرداد با حضور استادان برجسته برگزار خواهد شد.

هیئت داوران، ضمن سپاسگزاری از درگاه حضرت احدیت و تشکر و امتنان از همه برگزارکنندگان و آفرینندگان آثار، چند نکته مهم و درخورتامل را متذکر می شود:

برخی از اقتضائات درون‌سازمانی رسانه‌ها بعضی خالقان آثار را ملزم می‌کند تا خود را در قالب‌های مرسوم محدود کنند در حالی که آنچه فرهنگ رضوی را گسترش و اثرگذار و بالنده نگه می‌دارد، توجه به خلاقیت و کنار زدن قالب‌های محدود کننده است.

متاسفانه در این دوره جشنواره هیات داوران در برخی بخش ها هیچ کدام از آثار ارسالی را به دلیل اینکه در تراز جشنواره نبودند، شایسته احراز رتبه های سه‌گانه و دریافت جایزه ندانسته اند ؛ گرچه در هر جشنواره‌ای معمولا بهترین ها در هر شرایط از بین آثار ارسالی انتخاب می شود، با وجود این باید تاکید کنیم: ما اعضای هیات داوران با توجه به مزین بودن اسم جشنوراه به نام مبارک امام رضا ع و مسئولیت بسیار مهم خادمان رسانه ای در آرایش جدید رسانه ای دشمن، توقع بیشتری داشتیم و داریم.

در عین‌حال هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره اگرچه معرف تمامی ظرفیت های رسانه ای کشور نبوده اند ،اما نمونه ای ارزشمند و نمایانگروضع موجودبوده است و ارزیابی‌های آثار هم دقیقا با علم بر وضع موجود بوده است ؛ بهترین‌ها هنوزدر اندیشه اعتلاء هستند.

از آنجا که این جشنواره نخستین تجربه رسانه ای برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان محسوب می‌شود، هیات داوران با استفاده از راهنمایی ها و بازخوردهای دریافتی و جلسات متعدد هم فکری برای تسریع و تسهیل در تحقق اهداف جشنواره ، تغییراتی را در بخش های مختلف فراخوان دوم و شاخص های ارزیابی داده است که بزودی در سامانه اعلام می شود در مقابل، هیات داوران خالقان آثار و همکاران رسانه ای را به تلاش بیشتر در عرصه های شبکه های اجتماعی، تغییر در رویکرد و راهبرد و تاکتیک های تولید و انتشار اخبار رسمی و سوژه های مناسبتی، توجه ویژه به جایگاه رسانه های دیجیتال،‌ بازی های ویدئویی، پویانمایی، تولید آثار فاخر سینمایی با محوریت امام رضا (ع)، اهتمام بیشتر به ساختارهای کوتاه و نوین برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی و توجه افزون تر به ابعاد اخلاقی، علمی، اجتماعی و معرفتی حضرت، فرا می‌خواند و همزمان از مسئولین گرانقدر و پرتلاش آستان قدس رضوی، ارتقاء کمی و کیفی همکاری‌ها و همراهی‌ها با اهالی رسانه‌ای را تقاضا می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها