محمدهادی زاهدی عنوان کرد

اهدای بیش از ۴۲۰۰ کتاب توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب برای دومین‌بار در امسال مجموعه‌ای ارزشمند شامل ۴ هزار کتاب چاپی و سربی قدیمی و ۲۵۰ نسخه کتاب چاپ سنگی را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کردند.
کد خبر: ۱۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳ - 16February 2014

اهدای بیش از ۴۲۰۰ کتاب توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدهادی زاهدی" رئیس سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب برای دومینبار در امسال مجموعهای ارزشمند شامل ۴ هزار کتاب چاپی و سربی قدیمی و ۲۵۰ نسخه کتاب چاپ سنگی را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کردند.

وی افزود: در این مجموعه، دوره کامل نشریه "هنر و مردم" و کتابهای برجستهای مانندِ "اکسیر اعظم"، اثر "محمداعظم ناظمجهان" و بحار الانوار چاپ امین الضرب، معروف به کمپانی وجود دارد.

زاهدی افزود: این مجموعه در حال ساماندهی، آمادهسازی، ثبت و فهرستنویسی است و اطلاعات کتابشناختی آن بهزودی در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد.

رئیس سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نخستین مجموعه نسخههای اهدایی مقام معظم رهبری در امسال که هزار و۳۵ نسخه نفیس را دربردارد، گفت: این مجموعه نفیس که در اواخر مردادماه به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد، شامل ۵۴۴ کتاب خطی، ۳۳۶ کتاب چاپ سنگی و ۲۱ کتاب چاپ سربی قدیم به زبان لاتین است.

زاهدی افزود: کار ثبت این نسخهها در دفتر اموالی و تهیه نسخه پشتیبان (تصویر دیجیتالی) از آنها در شهریورماه امسال به انجام رسید و اطلاعات کتابشناختی آنها هماکنون در اختیار نسخهشناسان و پژوهشگران قرار دارد.

وی با بیان اینکه در نخستین مجموعه اهدایی مقام معظم رهبری، نسخههای نفیس و حائز اهمیت تاریخی و هنری فراوانی به چشم میخورد، گفت: نسخهای از ذخیره خوارزمشاهی کتابت آغاز سده هشتم هجری، نسخه نفیس "خمسه امیرخسرو دهلوی" کتابت سال ۹۸۱ هجری قمری و دارای جدولبندی به زر و سرخی و لاجورد و ترجمهای از کتاب "مهابهاراته" دارای ۷ مجلس نگاره و ۲۰ کتیبه و سرلوح، از مهمترین نسخههای این مجموعه بیهمتا هستند.

زاهدی تصریح کرد: نسخههایی از "معارج النبوّة"، اثر ملّا مسکین فراهی کتابت سده دوازدهم هجری و دارای تذهیب و سرلوح)، تفسیر "انوار التنزیل و اسرار التأویل"، اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و «مثنوی معنوی»، اثر مولانا جلالالدین محمد بلخی کتابت سده دهم و دارای ۱۲ سرلوح و کتیبه مذهّب و مرصّع) از دیگر نسخههای نفیس موجود در این مجموعه هستند.

رئیس سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به موضوعهای نسخههای اهدایی رهبر معظّم انقلاب گفت: قرآن، فقه، کلام، ادبیات، تاریخ، طب، عقاید از جمله موضوعهای این نسخهها است و انشاءالله فهرست آن به زودی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار