نکاتى آموزنده از وصیتنامه حضرت امام خمینى(ره)

وصیت‏نامه امام(ره)، گنجینه ای معنوى برای حفظ انقلاب

وصیت‏نامه امام(ره)، دستورالعملى دینى و ملى براى پیشرفت و توسعه و سرافرازى ایران اسلامى و دارای نکات ارزشمندی است که به فراخور زمان و فضاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى کشور، مى‏ توان از آن بهره برد.
کد خبر: ۱۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹ - 19February 2014

وصیت‏نامه امام(ره)، گنجینه ای معنوى برای حفظ انقلاب

خبرگزاری دفاع مقدس: وصیت از جمله امورى است که در فرهنگ اسلامى به آن توجه و توصیه و سفارش شده و ائمه(ع) و بزرگان دین در این ارتباط، همواره پیشتاز بوده و به اهمیت جنبه هاى فردى و اجتماعى آن در زندگى مسلمانان تاکید داشتهاند.

امام راحل، این انسان وارسته، اسوه و حکیم فرزانه که همواره از دوراندیشى عظیمى برخوردار بودند، بنابر تکلیف شرعى، وصیتنامه سیاسى ـ الهى خود را به قصد حفظ و حراست از نظام و انقلاب اسلامى به رشته تحریر درآورد.

بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران در بهمن ۱۳۶۱ (اول جمادى الاولى ۱۴۰۳) حدود چهار سال بعد از پیروزى انقلاب، وصیتنامه اى سیاسى ـ الهى به خط خود در ۲۹ صفحه نوشتند و در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۶ مورد اصلاح و بازبینى قرار دادند. پس از ارتحال آن پیشواى مجاهد و دلسوز، متن وصیتنامه در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۶۸ توسط رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه اى در مجلس خبرگان قرائت شد.

باگذشت بیست و چهار سال از ارتحال امام(ره)، عشق و ارادت ملت ایران به ویژه جوانانى که دوران آن امام بزرگوار را درک نکردهاند، همچنان مستمر و عمیق تر مى شود. این حقیقت، ناشى از دو عامل اساسى یعنى عظمت امام خمینى(ره) و عظمت انقلاب اسلامى است. از این رو وصیتنامه امام خمینى(ره) از قوى ترین و بهترین مواریث معنوى آن امام و راهنماى ملت در همه مسائل و رویدادها محسوب مى شود.

لازم است قشرهاى مختلف مردم و به ویژه جوانان، این وصیتنامه را بازخوانى و در بخشها و نکات فراوان آن تامل و تدبرکنند. این وصیتنامه، در واقع دستورالعملى دینى و ملى براى پیشرفت و توسعه و سرافرازى ایران اسلامى است و نکات آموزنده و ارزشمند زیادى در آن نهفته است که به فراخور زمان و فضاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى کشور، مى توان از آن بهره برد و درس هاى آموزنده اى کسب کرد.

امام خمینى(ره)، انقلاب اسلامى را متعلق به ملت ایران مى داند. همچنین ایشان در این وصیتنامه، پیش بینى مى کنند که انقلاب اسلامى گسترش پیدا خواهد کرد.

گسترش انقلاب به معناى ایجاد فتنه در کشورها، لشکرکشى و گسترش تروریسم نیست، بلکه از راه الگوسازى جمهورى اسلامى، ترویج معارف اسلامى و ایستادگى در راه آرمان هاى انقلاب، به ویژه دفاع از مظلومان صورت مى گیرد که امروز به فضل الهى، این هدف امام در حال تحقق است. شعارهاى ضداستکبارى و دفاع مسلمانان از مظلومان جهان به ویژه ملت فلسطین و مقابله امت اسلامى با شبکه اختاپوسى صهیونیزم از جمله نشانه هاى گسترس آرمان هاى امام و انقلاب اسلامى ایران است. امروز حتى شعار انرژى هسته اى ملت ایران در کشورهاى اسلامى و عربى به خواستى عمومى تبدیل شده و این واقعیت نشان مى دهد که ملت هاى مسلمان به ایده ها و اهداف ملت ایران، به چشم عزت و احترام مى نگرند.

از دیگر نکات ارزنده این وصیتنامه، تاکید امام خمینى(ره) بر تاثیر اساسى انقلاب اسلامى در «پیشرفت و خلاقیت و نوآورى» ملت ایران است. دشمنان اسلام و ایران، در طول دهها سال، دیندارى را مانع پیشرفت، و غربزدگى را عامل رشد و توسعه تبلیغ مى کردند، اما امام(ره)، تاکید کردند و در عمل نیز نشان دادند که روح انقلابى، روح پیشرفت و ابتکار و نوآورى است.

از این رو ملت ایران، امروز این حقیقت روشن را در میدان هاى مختلف از جمله عرصه هاى علم و سیاست به اثبات رسانده و جوانان ملت با همین اعتقاد، همچنان به پیش مى روند. مى توان گفت، علل دشمنى سلطه گران جهانى با انقلاب اسلامى، اتکاى ملت ایران به توانایى هاى درونى و حرکت در مسیر «خلاقیت، قطع وابستگى وکسب استقلال» است.

یکى دیگر از نکات مهم وصیتنامه امام خمینى (ره)، توجه ایشان به عملیات روانى استکبار براى ناامید کردن ملت هاست. هنگامى که زورگویان جهانى در میدان عمل از مقابله با یک ملت عاجز مى مانند، به جنگ روانى متوسل مى شوند و به همین علت است که دشمن در طول سى سال گذشته از شیوه هاى مختلف عملیات روانى بر ضد ملت ایران استفاده کرده که البته ناکام مانده است. دشمن مى خواهد به جوان ایرانى القاء کند که بدون وابستگى به قدرت ها، به جایى نخواهند رسید و از این طریق، انگیزه حرکت و پیشرفت را از ملت و جوانان ایران بگیرد، اما موفق نخواهد شد.

از نکات دیگر، تاکید امام خمینى(ره) در خصوص توطئه هاى سازمان یافته براى دور کردن جوانان از ایمان و انگیزه دینى وگرفتن روحیه نشاط وکار و تلاش است. امروز دشمن با حربه جنگ نرم، با اقدامات سازمان یافته و در توطئهاى بسیار خطرناک، جوانان را به مواد مخدر، سرگرمى هاى جنسى و مسائل شهوانى و تهى کردن آنها از هویت دینى و ملى سوق مى دهد زیرا مى خواهد ملت ایران را از حرکت ولایتمدار و پیشرفت در امور فرهنگى و اقتصادى باز دارد. لازم است ملت ایران به ویژه جوانان در مقابل این توطئه هوشیار باشند و مسئولان نیز تلاش جدى و قاطعانه اى را براى مقابله بااین توطئه هاى سازمان یافته انجام دهند.

نکته دیگر تاکید امام خمینى(ره) بر تسلیم نشدن در برابر زورگویان به ویژه امریکاست. یکى از برجسته ترین نقاط خط امام، لزوم ایستادگى قاطع در مقابل طمع ورزان و مستکبران است. بنابراین همه کسانى که به اندیشه امام خمینى(ره) وفادار هستند، باید ایستادگى در مقابل زورگویان جهان را حفظ و تقویت کنند.

به طورکلى در سراسر وصیتنامه سیاسى الهى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، حمایت از انقلاب، استقلال و سرافرازى ملت، مستضعفان و رنج کشیدگانى مشاهده مى شود که انقلاب را شور و گرمى مى بخشند و شهید مى دهند.

عشق ورزیدن امام خمینى(ره) به اسلام و ملت ایران و خود را به حساب نیاوردن، از درجات والاى معرفت الهى و خلوص نیتى است که فقط در انبیاء و اولیاء(صلوات اللّه علیهم) دیده مى شود.

امروز همه بزرگان بشرى و دانشمندان علوم مختلف، به تزکیه نفس و تربیت اسلامى امام خمینى(ره) و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه اى ـ که از سرچشمه زلال دینى و معنوى سیراب شده اند ـ معترفند. ایشان توفیق در امور را از ناحیه خداى تعالى و امدادهاى ولى عصر امام زمان حجت بن الحسن عجل الله فرجه مى دانند و از صمیم جان باور دارند که «لاحول و لا قوه الا بالله العلى العظیم.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار