رئیس پلیس‌راه شمال فارس:

بریدن ترمز دلیل بروز حادثه اتوبوس سربازان نبود/ عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و سرعت زیاد، علت اصلی حادثه

رئیس پلیس‌راه شمال فارس گفت: دلیل حادثه اتوبوس سربازان، بریدن ترمز نبوده، بلکه علت اصلی، عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و سرعت زیاد است.
کد خبر: ۸۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ - 28June 2016

بریدن ترمز دلیل بروز حادثه اتوبوس سربازان نبود/ عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و سرعت زیاد، علت اصلی حادثه

به گزارش دفاع پرس از شیراز، سرهنگ کسری سیروسی در نشست خبری به تشریح آخرین نتیجه تحقیقات حادثه اتوبوس سربازان که هفته گذشته در کیلومتر هفتم محور نیریز - سیرجان در گردنه لایرز رخ داد، اظهار داشت: عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و سرعت زیاد ۵۰ درصد، کوتاهی راهداری نی ریز در ایجاد نگهدارنده های مناسب و ۲۵ درصد هم شرکت مسافربری به دلیل عدم کنترل اتوبوس مقصر شناخته شده است.

وی با خاطرنشان کردن این نکته که اتوبوس مسافربری ابتدا از زاهدان بهسوی کرمان و سپس در پادگان صفرپنج این شهر اقدام به سوار کردن مجدد چند سرباز میکند و به حرکت خود ادامه میدهد تصریح کرد: به علت نداشتن سرعت مطمئنه، راننده مجبور میشود که ترمزهای پیاپی انجام دهد که ترمز کارایی خود را ازدست داده و به گردنه سقوط میکند، پس اتوبوس مشکل فنی نداشته و بریدن ترمز دلیل بروز حادثه اتوبوس سربازان نبوده است.

رئیس پلیسراه شمال فارس با تصریح بر این که ظرفیت کامل اتوبوس مسافربری 44 مسافر است که اتوبوس حامل سربازان 55 مسافر را با خود حمل میکرده که این تخلف بوده است، همچنین اضافهبار و مسافر عامل دیگر این تصادف به شمار میرود، بیان داشت: در این حادثه 19 سرنشین که 13 سرباز پادگان صفرپنج کرمان بودند کشته، 36 نفر مجروح و مصدوم، 11 نفر به بخش آی.سی.یو منتقل میشوند.

سرهنگ سیروسی با اشاره به توقف ۲ساعته اتوبوس در ترمینال کرمان پس از سوار کردن سربازان که مسافران اصلی بودند تصریح کرد: اتوبوس حق توقف پس از سوار کردن مسافر را نداشته است و باید بررسی کرد که دلیل این توقف چه بوده است.

وی همچنین با تأکید بر این که این اتوبوس به پلیس راه های فارس نرسیده که بگوییم کم کاری انجام شده است تصریح کرد: در عین حال، خودروهای امداد و پلیس حدود ۱۰دقیقه پس از حادثه به محل رسیده است که کمترین زمان ممکن بوده است.

فرمانده پلیس راه شمال فارس با بیان این که در استان فارس ۲۱۳ نقطه حادثه خیز وجود دارد که شامل ۹ گردنه اصلی و ۷ گردنه فرعی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد باید شاهد حوادث دیگر باشیم خاطرنشان کرد: راننده اتوبوس اول در کمال صحت و سلامت وقتی به دلیل سرعت زیاد نتوانست اتوبوس را کنترل کند، برای توقف به گاردریل پناه می برد که متاسفانه گاردریل ها مقاومت استاندارد را نداشته و باعث سقوط اتوبوس به دره می شود که اگر همتی در استاندارد سازی جاده ها و حریم راه ها و ایمنی گاردریل ها بود، شاهد چنین حادثه نبودیم.

سرهنگ سیروسی با خاطرنشان کردن این که راننده این اتوبوس دفترچه قرمز داشته و رانندگان با خطاهای زیاد این دفترچه را دارند که پس از دریافت این دفترچه هم در ایستگاه های پلیس راه بیشتر کنترل می شوند و هم با اولین خطای خطرناک دفترچه رانندگیشان باطل می شود تأکید کرد: باید سازو کاری برای مسافرت های خاص مثل اردوها و چنین برنامه هایی با استانداردهای خاص مشخص شود تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

نظر شما
پربیننده ها