وعده‌هایی که نباید به فرزندان داد

یک روانشناس گفت: والدین به‌علت اجتناب از برخورد احتمالی با فرزندشان، ناامید نکردن وی و ایجاد امید در او وعده‌هایی به فرزندان خود می‌دهند که شکستن قول و عهد با آن‌ها در واقع اعتماد فرزند به والدین را از میان می‌برد.
کد خبر: ۶۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ - 20January 2016

وعده‌هایی که نباید به فرزندان داد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،"همایون قسمتی"اظهار کرد: والدین از وعده و وعید دادن به فرزندان خود به چند علت استفاده میکنند که از آن جمله رشوه دادن به فرزند برای انجام کاری که خودشان میخواهند، اجتناب از برخورد احتمالی با فرزندشان، ناامید نکردن وی و ایجاد امید در او میباشد.

وی افزود: شکستن قول و عهدی که با فرزندان بسته شده در واقع اعتماد به والدین را از میان میبرد.

این روانشناس به مواردی از وعدههای والدین به فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد:«قول میدم درد نداشته باشه» یکی از وعدههای مرسوم والدین است، اما والدین باید بدانند که درد یک امر درونی است، ممکن است برای آنها درد نداشته باشد اما فرزندان حس دیگری دارند.

وی تصریح کرد: والدین میتوانند بجای آنکه قول بدهند که اصلاً درد ندارد، بگویند که ممکن است کمی درد داشته باشد، اما زود تمام میشود.

قسمتی «قول میدم قبل از اینکه خوابت ببره بیام خونه» از دیگر اقوال مرسوم است که والدین پیش از گفتن آن باید این را در نظر داشته باشند که موقعیتها و شرایط گاهی خارج از کنترل میباشد و بجای آن بگویند: «قول میدم تمام تلاشمو بکنم و قبل از اینکه بخوابی خونه باشم».

وی ادامه داد: والدین در زمان گفتن «قول میدم هفته دیگه ببرمت پارک با دوستت بازی کنی، ولی امروز نه» باید بدانند بچهها همیشه جزئیات را به یاد دارند و باید سعی کنند واقع گرایانهتر بگویند: «بذار با مامان دوستت حرف بزنم و قرار بذاریم بریم پارک».

این روانشناس همچنین گفتن جمله «قول میدم اگه اتاقتو مرتب کنی، ببرمت بیرون بستنی بخرم برات» را رشوه دادن به فرزندان دانست و توصیه کرد: قول دادن و رشوه دادن را فراموش کنید و در عوض به او کمک کنید عواقب موضوع را درک کند بهعنوان مثال میتوانید بگویید: «اسباببازیهاتو جمع کن تا کسی خرابشون نکنه».

وی خاطرنشان کرد: به جای گفتن «قول میدم اگه مشقاتو انجام بدی، باهوشترین بچه کلاس بشی» به فرزندتان کمک کنید تا ارزش یادگیری را بفهمد، نه اینکه تمرکز او را به سمت بهترین بودن جلب کنید بهعنوان مثال بهتر است بگوئید: «انجام دادن تکلیف شب باعث میشه که رشد کنی و چیزای زیادی یاد بگیری».

قسمتی «قول میدم که فردا روز بهتری باشه» را وعدهای ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: والدین میخواهند همه چیز را برای فرزندانشان بهتر کنند، اما گاهی آنچه بچهها بیش از همه به آن نیاز دارند، این است که احساساتشان درک و پذیرفته شود و جمله بهتر این است «به نظر میرسه که امروز روز سختی برات بوده».

وی در پایان «قول میدم که دفعه دیگه برای تولدت بریم مسافرت» را از دیگر وعدههایی عنوان کرد که نباید به فرزندان داد و یادآور شد: فرزندتان را در برنامهریزیها دخالت دهید تا بهتر وسعت آن را درک کند مثلاً بگوئید: «منم فکر میکنم تو این مسافرت بهمون خیلی خوش بگذره پس بذار براش پول پسانداز کنیم».

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها