نگاهی به اهداف پنهان نتانیاهو؛

نفس‌های آخر رژیم صهیونیستی در رفح

رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو علی‌رغم تمام جنایت‌هایی که در غزه با حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها انجام دادند، نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند؛ لذا در حمله به رفح که نوعی واکنش به موافقت حماس با طرح مصر و قطر برای آتش‌بس است، نیز شکست خواهند خورد.
کد خبر: ۶۶۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷ - 08May 2024

نفس‌های آخر رژیم صهیونیستی در رفحگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: استان رفح ۶۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و جنوبی‌ترین استان نوار غزه با مرکزیت شهری با همین نام است؛ این شهر که به گذرگاه رفح معروف است، نوار غزه را به سینای مصر متصل می‌کند و آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی محسوب می‌شود. جمعیت این استان، پیش از دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ۲۷۵ هزار نفر بود، اما در پی حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به‌عنوان منطقه امن معرفی شد، جمعیتش در حال حاضر به ۱.۴ میلیون نفر می‌رسد.

باوجود هشدارهای متعدد سازمان‌های بین‌المللی به رژیم صهیونیستی که حمله به رفح مساوی با ریختن خون بیشتر در نوار غزه است و هیچ وقت امنیت و هدف مورد نظر اسرائیل را به ارمغان نخواهد آورد، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه جنگ این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفته تا فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ ادامه دهد.

برهمین اساس روز گذشته همزمان که جنبش حماس از موافقت خود با طرح مصر و قطر برای آتش‌بس خبر داد، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دستور حمله به رفح را صادر کرد. در این نوشتار قصد داریم که اهداف نخست‌وزیر منفور رژیم صهیونیستی از حمله به رفح را بررسی کنیم که در ادامه می‌خوانید؛ نتانیاهو در حمله به رفح چند هدف را دنبال می‌کند و مثل روز روشن است که قطعا همچون اهداف قبلی خود در حمله به سایر نقاط غزه، به این اهداف نیز نخواهد توانست جامه عمل بپوشاند و بیش از پیش بر نفرت از دولت او افزوده خواهد شد. 

اولین هدفی که نتانیاهو در حمله به رفح دنبال می‌کند، آزاد کردن اسرای صهیونیستی است؛ چون علیرغم تلاش‌هایِ اطلاعاتیِ عظیمی که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به ویژه با کمک آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام داده‌اند، هنوز از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. هرچند برخی از آنها در جریان بمباران بی‌رویه جنگنده‌های اسرائیلی در مناطق مختلف نوار غزه کشته شده‌اند، اما تعداد زیادی از آن‌ها هنوز زنده هستند. 

اسرایی که در دست مقاومت اسلامی هستند، مهم‌ترین برگ برنده مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود و مقاومت اسلامی نیز از طریق این اسرا می‌تواند امتیاز زیادی از صهیونیست‌ها بگیرد؛ برگ برنده‌ای که نتانیاهو از ابتدای حمله به غزه به‌دنبال از بین بردن این برگ برنده است. از طرف دیگر نتانیاهو از سوی خانواده‌های اسرا به شدت تحت فشار است و ممکن است، پس از شکست‌ در شهر رفح، این فشار مضاعف شود.

دومین هدفی که نتانیاهو از حمله به رفح دنبال می‌کند، جلب رضایت متحدانش از نیروهای راست افراطی به‌ویژه دو وزیر احمق بن گویر و اسموتریچ است که از روز اول شروع حمله به غزه سعی در باج‌گیری از او داشتند و او را تهدید می‌کردند که اگر جنگ را متوقف کند از ائتلاف با او خارج می‌شوند.  

یعنی اگر آن‌ها از ائتلاف خارج شوند، نتانیاهو درانتخابات بعدی شکست خواهد خورد؛ به خصوص اینکه همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. البته ناتوانی دولت او در پیش‌بینی عملیات «طوفان‌الاقصی» یا جبران تبعات ناشی از آن که به وجهه اسرائیل آسیب رسانده و به دلیل جنایات و کشتارهایی که علیه غیرنظامیان فلسطینی مرتکب شده یک «دولت» منفور تلقی می‌شود، در شکست او در انتخابات آتی حتمی به نظر می‌رسد. 

سومین هدفی که نتانیاهو در حمله به رفح روی آن شرط‌‌ بندی کرده است، کنترل گذرگاه زمینی رفح است؛ گذرگاهی که تنها راه ارتباطی مردم نوار غزه با جهان خارج است. رژیم اشغالگر سال‌هاست به دنبال بازپس گیری این گذرگاه است. 

اما چهارمین هدفی که نخست‌وزیر منفور رژیم صهیونیستی در حمله به رفح دنبال می‌کند، کنترل محور راهبردی فیلادلفیا (صلاح‌‌الدین) بین نوار غزه و مصر است که طول آن حدود 14 کیلومتر مربع است و اسرائیلی مدعی هستند که تونل‌هایی در محور است که جنبش حماس از این تونل‌ها برای قاچاق سلاح استفاده می‌کند؛ این درحالی است که مقاومت اسلامی بارها این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که این تونل‌ها در دوره قبلی برای تامین مواد غذایی و پزشکی مورد نیاز نوار غزه، به ویژه در دوره تشدید محاصره، استفاده می‌شد و بعداً پس از بهبود روابط بین حماس و مصر و بازگشایی گذرگاه رفح، تا حد زیادی کنار گذاشته شد.

پنجمین هدفی که نتانیاهو روی آن شرط بندی کرده است، رسیدن به فرماندهان مقاومت یا برخی از آنهاست، زیرا رسیدن به برخی از این فرماندهان، به ویژه فرماندهانی را که مسئولیت نظارت بر عملیات طوفان‌الاقصی و دستور اجرای این عملیات توسط آنها صادر شده است، یکی از مهم‌ترین اهداف خود می‌داند. با وجود اینکه اشغالگران قدس ادعا می‌کردند که مدارکی دال بر محل اختفای فرماندهان مقاومت در خان‌یونس به دست آورده‌اند، وقتی به این شهر حمله کردند، هیچ اثری از فرماندهان مقاومت پیدا نکردند. 

در پایان می‌توان گفت آنچه که ارتش اشغالگر قدس با تمام ابزارهای جنگی که در اختیار داشت، نتوانست در طول هفت ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد، انجام دهد، در عملیات احمقانه خود در حمله به رفح نیز نمی‌تواند انجام دهد. چون رفح همان شهری با همان مردمان شجاع و قهرمانی است که سال 2004 میلادی سربازان صهیونیستی درهم کوبیدند و تکه‌تکه کردند و دوباره همین بلا را بر سر صهیونیست‌ها خواهند آورد. مردمان غیور رفح در این نبرد نیز سربلند خواهند شد. رفح، جعبه سیاه مقاومت اسلامی و دشمن در این منطقه از جایی که انتظار ندارد، غافلگیر خواهد شد و رزمندگان مقاومت اسلامی ضربه‌ای مهلک به دشمن صهیونیستی خواهند زد و بر آنها غالب خواهند شد و در پایان نبرد همه با هم دوباره سرود پیروزی را خواهند خواند. 

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار