موافقت حماس با توافق پیشنهادی آتش‌بس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با طرح پیشنهادی آتش‌بسِ ارائه‌شده از سوی قطر و مصر موافقت کرد.
کد خبر: ۶۶۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶ - 06May 2024

حماس با توافق پیشنهادی آتش‌بس موافقت کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که با طرح پیشنهادیِ آتش‌بسی که از سوی میانجیگران مصری و قطری ارایه‌شده موافقت کرده است.

جنبش حماس اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، موافقت این جنبش با طرح پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه را به «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر اعلام کرده است.

یک مقام حماس به العربیه گفت: ما با سندی موافقت کردیم که شامل آتش‌بس دائمی و رفع کامل محاصره است و توپ اکنون در زمین اسرائیل است.

اصول اساسی توافق آتش‌بس 

مرحله اول: به مدت ۴۲ روز شامل توقف موقت عملیات نظامی در غزه است.

مرحله اول شامل عقب نشینی نظامیان صهیونیست به شرق و به دور از مناطق مسکونی خوهد بود.

مرحله نخست همچنین دربرگیرنده توقف پرواز جنگنده‌ها و هواپیما‌های شناسایی رژیم صهیونیستی بر فراز نوار غزه به مدت ۱۰ ساعت در روز است.

در این مرحله همچنین پرواز هواپیما‌های نظامی و شناسایی رژیم صهیونیستی طی روز‌های آزادی اسیران به مدت ۱۲ ساعت متوقف خواهد شد.

بر اساس این توافق، از روز اول، ۶۰۰ کامیون حامل کمک‌ها روزانه وارد خواهند شد که ۵۰ کامیون حامل سوخت خواهد بود، ۳۰۰ کامیون به شمال نوار غزه حرکت خواهد کرد.

در روز سوم و پس از آزادی سه اسیر، نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت کامل از خیابان الرشید عقب نشینی خواهند کرد.

یکی دیگر از مفاد این توافق، شامل آغاز بازگشت آوارگان به مناطق سکونت خود و نیز ورود کمک‌های بشردوستانه از خیابان الرشید و بدون هرگونه موانع است.

در بیست و دومین روز اجرای توافق، نیمی از اسیران آزاد خواهند شد و نظامیان صهیونیست از مرکز نوار غزه و از محور شهداء، نتساریم و میدان الکویت عقب نشینی خواهند کرد.

یکی دیگر از محور‌های این توافق، آغاز بازسازی و راه اندازی مجدد بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها در تمام مناطق نوار غزه و در تمام مراحل اجرای توافق است.

حماس، اسیران زنده اسرائیلی شامل زنان و کودکان زیر ۱۹ سال و سالخوردگان و بیماران را آزاد خواهد کرد.

در مقابل، اسرائیل، ۳۰ زن و کودک فلسطینی را در برابر هر اسیر صهیونیست بر اساس فهرست‌هایی که حماس ارائه می‌کند، آزاد می‌کند.

حماس، تمام نظامیان زن زنده اسرائیلی را در برابر آزادی ۵۰ اسیر از سوی رژیم اسرائیل آزاد خواهد کرد.

حماس در روز سوم توافق، سه اسیر اسرائیلی را آزاد می‌کند و پس از آن، هر هفت روز، سه اسیر دیگر را آزاد خواهد کرد.

در هفته ششم، حماس دیگر اسیران غیر نظامی باقی مانده را آزاد خواهد کرد. در این هفته، اسرائیل هم تعداد اسیران فلسطینی مورد توافق را آزاد خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار