سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه:

حرم رضوی میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سال ۱۴۰۳/ بقاع متبرکه آماده پذیرایی از ۱۵ میلیون زائر نوروزی هستند

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه چهل و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در حرم رضوی برگزار خواهد شد، در تشریح برنامه‌های این سازمان در ماه رمضان گفت: بقاع متبرکه سراسر کشور آماده پذیرایی از ۱۵ میلیون زائر نوروزی هستند و برنامه‌های مختلفی در این ایام تدارک دیده شده است.
کد خبر: ۶۵۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ - 16March 2024

حرم رضوی میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سال ۱۴۰۳/ بقاع متبرکه آماده پذیرایی از ۱۵ میلیون زائر نوروزی هستندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی با بیان اینکه سازمان اوقاف در عرصه شفاف‌سازی یکی از دستگاه‌های پیش‌رو است که از این مسئله استقبال می‌کند، اظهار داشت یکی از حوزه‌های مهم مربوط به موقوفات، حفظ و نگهداری و تعامل با اقشار مختلف هست که در معاونت اوقافی و ثبتی به این موضوعات رسیدگی می‌شود.

وی به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و افزود: در حوزه حقوقی تعداد پرونده‌های که جاریست بیش از ۱۵ هزار پرونده است؛ در این مسیر تعداد پرونده‌هایی که اولویت شاخص دارند ۷۶۰ پرونده بوده است. تعداد پرونده‌ها که منتهی به نفع موقوفات بوده از ابتدای امسال ۱۰۰ پرونده بوده تعداد پرونده‌ها که بر علیه موقوفات بوده ۱۶۴ پرونده بوده در بحث اخذاسناد مالکیت وقتی سند صادر می‌شود از آسیب درامان خواهند بود و یکی از فعالیت‌های جدی هست و آنچه در سال جاری اتفاق افتاده بیش از ۱۶ هزار سند تک برگ برای موقوفات صادر شده در زمینه اجازه رقبات نیز ۱۷۰ هزار سند تجدید شده است.

سخنگوی سازمان اوقاف به راهبرد استفاده از ظرفیت امین در مدیریت موقوفات پرداخت و گفت:  به دلیل سیاست چابک‌سازی و رویکرد تصدیگری و افزایش نقش نظارتی رویکرد استفاده از امین اجرا شد و با هدف شکوفایی و افزایش بهره وری موقوفات مورد توجه قرار گرفته است لذا طی سه سال ۷۲۰ بلوک موقوفات دسته بندی شدند و ۱۴۰۰ نفر امین در بلوک‌ها در حال فعالیت به صورت تک نفره و امنا فعالیت می‌کنند و بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی و ۱۵ هزار ساعت آموزش برای این افراد برگزار شده است.

حجت‌الاسلام عادل موضوع تعامل با مستاجران و نظارت بر اجرای نیت را از وظایف افراد امین دانست و تاکید کرد: در دوره جدید رویکرد اقتصادی اوقاف مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری با جلسات متعدد ایجاد شد و تاکنون ۱۳۰ جلسه با بیش از ۷۰۰ مصوبه داشته و ۱۳ هزار میلیارد در طرح سرمایه گذاری شامل همه نوع کاربری و ۵۸ طرح خدماتی ۲۳ طرح در بحث دانش بنیان، ۳۹ طرح گردشگری، ۸ طرح دامداری و ۸۵ طرح خرید رقبه بوده و ۵ طرح توسعه بیمارستان بوده است. تنوع پروژه ها در ۱۴ مورد کشاورزی و نیروگاه خورشیدی وجود داشت که همگی طرح‌ها جز موارد اولویت دار کشور است. 

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد اعتبار این طرح‌ها از محل منابع بقاع و بقیه به صورت مشارکت بوده است، گفت: در حوزه انرژی خورشیدی ۱۶ استان اقداماتی را انجام داده‌اند که در ۱۶۰ نقطه نیروگاه احداث شده که دارای درآمد شده‌اند و ۶ نیروگاه در حال ساخت هستند که ظرفیت کل نیروگاه‌ها بیش از ۶ مگاوات ساعت ظرفیت است. 

سخنگوی سازمان اوقاف به فعالیت‌های مرکز خیریه سازمان پرداخت و تصریح کرد: یکی از اقدامات این مرکز احیا و راه اندازی مراکز درمانی خیریه موقوفه با بیش از ۴۰۰ درمانگاه و ۵۰۰ مرکز بهداشت و ایجاد ۲۷ پروژه جدید بوده است. این مرکز با ایجاد مراکز نگهداری ایتان ۲۵ مرکز فعال ایجاد کرده است و بیش از ۱۰۰۰یتیم در این مراکز نگهداری می‌شوند و در همین راستا ۱۹ مورد دارالامان در حال ساخت است.

حجت‌الاسلام عادل به طرح پیوند آسمانی این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: کمک به ازدواج با طرح پیوند آسمانی در سازمان انجام می‌شود و در مجموع ۳۳۴۰ زوج در امسال حمایت شدند که مجموع اعتبار آن ۳۲ میلیارد تومان بود. کمک به آزادی زندانیان ۹۹ ۶۲۴ زندانیان شامل جرایم غیر عمد بود که ر مجموع ۴۲۸۲ نفر در چهار سال آزاد شدند.

وی به تشریح برنامه‌‌های سال‌ جدید این سازمان پرداخت و گفت: در سال جدید در حال برگزاری دو برنامه ضیافت الهی و آرامش بهاری هستیم؛ مردم بخاطر تقارن سال جدید و ماه رمضان و بهار قرآن در اماکن مذهبی حضور می‌یابند لذا در ۲۲۰۰ بقعه این طرح‌ها را داریم و در بیش از ۱۰۰۰ بقعه مراسم تحویل سال را برگزار می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون نفر در مراسم حضور یابند.

سخنگوی سازمان اوقاف ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در این ایام در طرح آرامش بالغ بر ۱۵ میلیون زائر داشته باشیم که آمادگی پذیرایی معنوی و افطار تدارک دیده شده است و در بحث اسکان در ۴۲۵ بقعه برنانه‌ریزی انجام شده و هرشب ۴۰۰ هزار نفر ظرفیت اسکان را داریم. در ۲۰۰۰ بقعه نماز جماعت و تلاوت قرآن انجام می‌شود و ۸۰۰ بقعه ترتیل خوانی دارند. کرسی‌های تفسیر در ۸۶۰ بقعه، افطاری در امامزادگان شاخص و ۳۲۰ محفل قرآنی در ۱۴۲۰ بقعه و مراسم دعا خوانی در ۱۱۰۰ بقعه در قالب قرار دوازدهم را خواهیم داشت و در ۳۲۰ بقعه و ۱۳۰ بقعه نماز عید فطر را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: چهلمین دوره مسابقات برگزار شد و ۱۱۰ کشور شرکت کننده بودند و جشنواره تلاوت تقلیدی برگزار شد که ۴ هزار نفر شرکت کردند و مرحله نیمه نهایی با حضور ۸۰ نفر برگزار شد و اختتامیه بعد از عید فطر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. چهل و هفتمین دوره هم سال آینده برگزار می‌شود و مسابقات بین المللی سال آینده در حرم رضوی برگزار می‌شود.

امتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار