سود آمریکا از بازی با آتش‌بس غزه در چیست؟

روز گذشته آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن از آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه حمایت شده است. این در حالی است که این کشور حدود دو هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی دولت الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه است، وتو کرد و مانع توقف حملات ارتش صهیونیستی شد.
کد خبر: ۶۵۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳ - 08March 2024

سود آمریکا از بازی با آتش‌بس غزه در چیست؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ایالات متحده در عین حال که بار‌ها از حق وتو برای تضمین حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده کرده، اما در این سو تلاش دارد که آتش‌بس مدنظر خود را بر پایه شروط رژیم صهیونیستی و پیشبرد منافع آن به تصویب برساند. در همین ارتباط روز گذشته امریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن از آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه حمایت شده است.

آن‌طور که منابع دیپلماتیک اعلام کردند، این پیش‌نویس خواستار آزادی تمامی اسیران صهیونیست در غزه پس از تأیید همه طرف‌هاست. ایالات متحده تصریح کرده که مذاکرات درباره پیش‌نویس زمانبر خواهد بود و برای رأی‌گیری عجله نخواهد کرد. این در حالی است که این کشور حدود دو هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی دولت الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه است، وتو کرد و مانع توقف حملات ارتش صهیونیستی شد. آنچه مشهود است، امریکا در صدد است که مذاکرات آتش‌بس را در برهه کنونی به یک پروسه پیچیده و مدت‌دار مبدل کند تا بتواند اهداف خود را در این راستا عملی کند. نگاهی به طرح‌های آتش‌بس ارائه‌شده از سوی امریکا نشان می‌دهد، این کشور ۵ هدف عمده را دنبال می‌کند. 

۱- فشار برای پذیرش شروط رژیم صهیونیستی

از کاربردی‌ترین کارت‌های بازی گروه مقاومت فلسطین برای بررسی و ایجاد آتش‌بس، اسرای اسرائیلی هستند. به همین روی، شرط غیرواقعی و غیرمنطقی آزادی همه اسرا در ازای آتش‌بس مدت‌دار و نه پایدار، تلاشی برای سوخت کردن و از بین بردن ابزار فشار حماس است. چه آنکه حتی آتش‌بس در مدت ۶ هفته نیز هیچ ضمانت اجرایی از سوی رژیم صهیونیستی ندارد.

از همین روی، یکی از رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین تأکید کرد، تل‌آویو باید برای تحقق خواسته‌های حماس تضمین مکتوب دهد و ضمانت شفاهی فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر، امریکا با طولانی کردن آتش‌بس و تداوم پشتیبانی از صهیونیست‌ها در مضیقه قرار دادن مردم غزه، فشار گرسنگی و همچنین تداوم کشتار مردم، می‌کوشد تا فضای حاکم بر مذاکرات را به نفع خود و خواسته‌های رژیم جابه‌جا کند و مفاد مدنظر در پیش‌نویس را تحقق بخشد. 

۲- طولانی‌تر شدن جنگ

سود تسلیحاتی، تداوم جنایات و خرید زمان برای رژیمیکی دیگر از فواید عدم وقوع آتش‌بس، تسهیل جنایات و البته مصرف تسلیحات ارسالی از سوی واشنگتن است. این تسلیحات نقش اصلی را در جنگ غزه ایفا و سود کلانی را نیز برای امریکا ایجاد کرده‌اند. به عنوان نمونه پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه توسط امریکا در آذرماه، پنتاگون با فروش مهمات به رژیم صهیونیستی ۱۰۶ میلیون دلار سود از آن خود کرد؛ بنابراین طولانی شدن جنگ، نیاز رژیم صهیونیستی برای دریافت سلاح از امریکا و درنهایت درآمد کاخ سفید را بیشتر کرده و همچنین هدفگذاری نهایی و سنتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را در پس کشتار مردم محقق می‌کند. علاوه بر آن، خرید زمان برای کابینه جنگ صهیونیستی فرصت بهتری را برای تصمیم‌گیری و انطباق با شرایط جدید مهیا می‌کند. بر همین اساس بود که نتانیاهو صراحتاً ابراز داشت که هدف ما از آتش‌بس شش هفته‌ای، کسب آمادگی برای حمله به رفح است؛ موضوعی که به طور شفاف همگامی کاخ سفید با رژیم را اثبات می‌کند.

۳- کاهش فشار بین‌المللی و ژست حلال مناقشه

آمریکا بعد از حمایت تام از جنایات رژیم صهیونیستی با وجود برخورداری از امپراطوری رسانه‌ای، نتوانست بر افکار عمومی غلبه کند و با فضای ضدامریکایی-اسرائیلی در جامعه جهانی مواجه شد. بسیاری کاخ سفید را شریک جنایات رژیم قلمداد کرده و خواستار پایان دادن به همیاری آن و توقف جنگ شدند؛ بنابراین هم‌اکنون واشنگتن با دو پدیده روبه‌روست: یکی رسوایی چهره مدعی ارزش‌های دموکراتیک و دیگری خواسته‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها. از این رو، کاخ سفید می‌کوشد که با به کارگیری ظرفیت‌های دیپلماتیک خود، به عنوان عضو محوری در ایجاد آتش‌بس نقش ایفا کند. به معنایی امتیاز پایان دادن به جنگ در غزه را از دیگر رقبا گرفته و به خود اختصاص دهد، به طوری که در انظار جهانی امریکا به چهره حلال مشکلات در جنگ مبدل شود. از طرفی با لفاظی‌ها پیرامون نگرانی از وضعیت مردم غزه و همچنین ارسال کمک‌های محدود هوایی که ناظران آن را تحقیر‌آمیز و عوامفریبانه تلقی کردند، می‌کوشد تا دست‌های خون‌آلود خود را شست‌و‌شو دهد. از منظر کاخ سفید این رفتار‌ها می‌تواند فشار‌های بین‌المللی را به رضایت بین‌المللی از امریکا چرخش دهد. از همین روست که امریکا تنها به پیش‌نویس‌های نوشته شده توسط خود تمکین کرده و تلاش دارد آن را در معرض رأی‌گیری شورای امنیت قرار دهد. 

۴- مقصرانگاری حماس

با وجود آنکه امریکا خود مانع بزرگی برای تحقق آتش‌بس بوده و شریک آن، نتانیاهو نیز همواره خود را رویگردان از هر گونه مذاکرات نشان داده، اما تلاش می‌کند که حماس را مسبب اجرا نشدن آتش‌بس معرفی کند.

چرا که از این منظر می‌تواند به گمان خود به حماس برای پذیرش شروط خود فشار وارد کند. روز گذشته بایدن نسبت به وضعیت بسیار خطرناک در اراضی اشغالی و قدس در صورت متوقف نشدن جنگ در ماه رمضان هشدار داد و گفت: «اکنون حماس است که باید درباره توافق با پیشنهاد آتش‌بس برای ۶ هفته تصمیم بگیرد. اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنند و پیشنهاد آتش‌بس معقول است. طی ۲ روز آینده می‌بینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما به دلیل ماه رمضان نیاز به آتش‌بس داریم.» این در صورتی است که به گفته بسیاری از تحلیلگران، امریکا توان دیپلماتیک لازم برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی را دارد، ولی به دلیل همراستایی با اقدامات ضدانسانی رژیم از آن اجتناب می‌کند. 

۵- به حاشیه بردن ماجرای فلسطین

یکی از نتایج طوفان‌الاقصی و نمود نسل‌کشی رژیم صهیونیستی این بود که توانست مسأله فلسطین را به صدر تحولات جهان رساند. این امر به مذاق واشنگتن و تل‌آویو که سال‌ها تلاش زیادی را برای به حاشیه بردن موضوع فلسطین به خدمت گرفته بودند، خوش نیامد. چرا که از یکسو این موضوع توانست تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جعل هویت و سپس جانمایی در بین کشور‌های جهان را به چالش بکشاند و از سوی دیگر پس از این واقعه، لزوم رسیدگی به آپارتاید رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی روشن شد.

این نگرانی سبب شد که امریکا پیگیر پروسه طولانی‌تر کردن جنگ و یکنواختی رویداد‌ها و خبر‌های جراحت‌بار مردم غزه شود. زیرا این موضوع سبب کرخت شدن فضای اعتراضی جهانی علیه رژیم صهیونیستی و همچنین همدستش امریکا می‌شود و فرصتی را برای عدم پاسخگویی مقامات آن‌ها در فجایع نسل‌کشی و اقدامات ضدانسانی دربرابر جامعه جهانی مهیا می‌کند.

اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی

پرواضح است که صهیونیست‌ها با استفاده از فرصت فقدان آتش‌بس که ایالات متحده در اختیار گذاشته، به جنایات وحشتناک و تحریم ملزومات اولیه، چون مواد غذایی و دارویی خود ادامه می‌دهند. همراه با تداوم اقدامات وحشیانه و جنون‌آمیز رژیم در حق مردم فلسطین و بویژه نوار غزه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تحرکات این رژیم برای گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و موافقت تل‌آویو با ساخت حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی جدید خبر دادند که بیشتر آن‌ها در شهرک صهیونیست‌نشین «معالیه أدومیم» ساخته خواهد شد.

منبع: ایران

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار