آیا آلمان با روسیه وارد جنگ می‌شود؟

طنین فایل صوتی ۳۸ دقیقه‌ای افسران آلمانی درباره بمباران پل استراتژیک کریمه، اروپا را تکان داد و تنش‌های ژئوپولتیکی بین روسیه و ناتو را وارد فاز جدی‌تری کرد.
کد خبر: ۶۵۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ - 06March 2024
آیا آلمان با روسیه وارد جنگ می‌شود؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، افشای گفت‌وگوی تکان‌دهنده افسران آلمانی درباره سفر به اوکراین برای حمله موشکی به اهداف روسیه در پل کریمه، بدترین اتفاق ممکن برای ناتو بود. این مکالمه تلفنی که صحتش از سوی آلمان‌ها تایید شده است، فاش می‌کند اروپایی‌ها علاوه بر کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین در جنگ مقابل روسیه، به‌صورت مستقیم در نبرد میدانی نیز حضور و دخالت دارند.

این افشاگری در شرایطی رخ داد که اتمام مهمات و کمبود نیروی انسانی کی‌یف در جدال نظامی با روسیه سبب شده سومین سال درگیری میان این دو کشور با از دست‌دادن جبهه‌های بیشتر از سوی اوکراین همراه شود. روندی که به شکست کی‌یف شتاب بییشتری می‌دهد و بر همین اساس بود که اروپا در هفته‌های اخیر علاوه بر تزریق‌های مالی و تسلیحاتی خود خواستار کمک‌های بیشتری از سوی امریکا به اوکراین شد.

اروپا در روز‌های گذشته با ادعا‌هایی نظیر احتمال حمله روسیه به یکی از کشور‌های عضو ناتو، از یک طرف می‌کوشید به حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی از اوکراین مشروعیت بیشتری ببخشد و در عین‌حال با احتراز از ارسال نیروی انسانی به کی‌یف، از قرارگرفتن در معرض خشم و مجازات روسیه در امان بماند، اما صوتی که «مارگاریتا سیمونیان»، سردبیر گروه رسانه‌ای "Rossiya Segodnya" (روسیه امروز) ۱۱ اسفندماه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، آب سردی بر این استراتژی بود.

به گفته مارگاریتا سیمونیان، این فایل بخشی از یک گفتگو میان نظامیان بلندپایه ارتش آلمان است که در تاریخ ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ضبط شده و طی آن ژرمن‌ها درباره اینکه چگونه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) پل کریمه را به‌صورت ماهرانه با موشک‌های کروز تاروس بمباران کنند، بحث می‌کنند. موشک‌هایی که تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارند.

افسران آلمانی در این فایل نه تنها اذعان می‌کنند که مدتی طولانی در درگیری‌های کی‌یف و مسکو به نفع اوکراین دخالت داشتند، بلکه از ارتش آمریکا و انگلیس نیز نام می‌برند. در این فایل همچنین درباره استفاده از موشک‌های دوربرد ارسال شده به اوکراین توسط فرانسه و بریتانیا و نیز آموزش سربازان اوکراینی صحبت شده است.

واکنش کرملین: آلمان آماده جنگ با روسیه می‌شود

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این رویداد گفت: «انتشار فایل گفتگو بین افسران آلمانی شگفت‌انگیز است، اما فدراسیون روسیه به‌طور قطع از فعالیت‌های نظامی ناتو در اوکراین اطلاع دارد». «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در این‌باره در کانال تلگرامی خود نوشت: «رسانه‌های آلمانی می‌توانند استقلال خود را نشان داده و از وزیر امور خارجه آلمان در مورد بحث افسران ارتش این کشور در مورد حمله به پل کریمه سؤال کنند».

«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز اظهار داشت: «مکالمه ضبط شده افسران عالی‌رتبه ارتش آلمان، نشان می‌دهد که برلین در حال آماده‌شدن برای آغاز جنگ علیه روسیه است».

در واپسین تحول هم وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «الکساندر گراف لامبسدورف»، سفیر آلمان را برای توضیح درباره فایل صوتی افشاشده مقامات نظامی این کشور در مورد طرح حمله به روسیه احضار کرده است. بر اساس گزارش‌ها او پس از خروج از ساختمان وزارت خارجه، بدون گفتگو با خبرنگاران محل را ترک کرد.

کاخ کرملین، اما در واکنش گفت: «فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که نیرو‌های مسلح آلمان در حال بحث در مورد طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه بوده‌اند» و همزمان این پرسش را مطرح کرده که آیا «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان اوضاع را در کنترل دارد یا نه؟

واکنش آلمان؛ استراق سمع بود!

صدر اعظم آلمان در نخستین واکنش افشای احتمالی فایل صوتی را «بسیار جدی» خواند و گفت: «در حال حاضر موضوع با دقت و سرعت بسیار در دست بررسی است.» وزیر دفاع آلمان، اما انتشار این فایل را «اقدام آشکار به استراق سمع» خواند و گفت که در حال تحقیق روی این مسئله است. «بوریس پیستوریوس» افزود: «این حادثه چیزی بسیار فراتر از شنود و انتشار یک مکالمه و بخشی از یک جنگ اطلاعاتی است که پوتین به راه انداخته است. این یک حمله ترکیبی با استفاده از اطلاعات نادرست به منظور ایجاد تفرقه و به هدف تضعیف وحدت ماست.» شبکه تلویزیونی آ. ر. د آلمان هم افشای این فایل را یک «فاجعه» برای سرویس‌های مخفی آلمان توصیف کرد.

برلین فروشنده سلاح به اوکراین و رژیم اسرائیل

اگرچه آلمان‌ها هنوز توضیح روشنی در این‌باره نداده‌اند، اما این رویداد تا همینجای کار از دو منظر قابل تأمل است؛ نخست اینکه گر سخنان سران ارشد سیاسی آلمان ازجمله صدراعظم این کشور مبنی بر اینکه «آلمان نمی‌خواهد هیچ سربازی از نیرو‌های مسلح خود را به اوکراین اعزام نماید»، ملاک عمل دولت نیز باشد، این فایل صوتی را می‌توان نشانه بروز و حضور تفکراتی متفاوت در میان ارتش آلمان و ناتوانی دولتمردان این کشور در مهار و مقابله با دیدگاه نظامیانش دانست. دیدگاه‌هایی که با توجه به قدرت‌گرفتن جریان‌های راست افراطی در اروپا زنگ‌های خطر را به صدا درمی‌آورد.

دوم اینکه نگاهی بر مواضع سران آلمان نشان می‌دهد تفکرات نظامی و بعضا جنگ‌افروزانه در میان آلمان‌ها در سال‌های اخیر شدت گرفته است. در همین راستا دولت ائتلافی آلمان بودجه دفاعی این کشور را برای سال ۲۰۲۴، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو نسبت به سال قبل افزایش داده است.

«اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان در سفر به استونی در دیدار با نظامیان این کشور تاکید کرد: «آلمان باید به برترین و با عظمت‌ترین نیروی نظامی اروپا تبدیل شود.» وزیر دفاع آلمان نیز گفت این کشور ارتش خود را به گونه‌ای تقویت خواهد کرد تا به «رکن بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا» تبدیل شود.

برلین برای اولین‌بار در یک دهه گذشته، سیاست دفاعی جدیدی را در پیش گرفته و در همین چارچوب سندی حاوی دستورالعمل‌های دفاعی جدید نیز صادر کرده است. در این سند ۱۹ صفحه‌ای که «نقطه عطف» نامیده شده، جزئیات سیاست دفاعی آلمان شرح داده شده است که بر توسعه و تقویت توان نظامی آلمان تاکید دارد. باید توجه داشت که آلمان از پیشگامان کمک نظامی به اوکراین بوده و با این بهانه نیز به افزایش تولید تسلیحات نظامی پرداخته است.

نقش‌آفرینی مستقیم و پنهانی نظامی اروپا علیه روسیه، شروع سومین سال از درگیری نظامی مسکو و کی‌یف را متفاوت ساخته و حال باید منتظر ماند و دید روسیه علاوه بر اعتراض‌های دیپلماتیک، چگونه به اروپا واکنش نشان می‌دهد؟

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار