جزئیات فنی ماهواره «پارس ۱»

رئیس سازمان فضایی ایران جزئیات فنی ماهواره پارس ۱ را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ - 29February 2024

جزئیات فنی ماهواره «پارس۱» توسط رئیس سازمان فضایی تشریح شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران پس از پرتاب موفق ماهواره «پارس۱» توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی که صبح امروز انجام شد، با اشاره به اینکه پارس ۱ یک ماهواره سنجش از دور است، اظهار داشت: این ماهواره ۳ محصول تصویربرداری طیف رنگی با دقت ۱۵ متر، با دقت ۱۵۰متر تصویربرداری حرارتی از سطح زمین و طیف مادون قرمز موج کوتاه ۳۰۰ متر از سطح زمین دارد. 

وی افزود: ماهواره‌های سنجشی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، شناسایی آفات گیاهی، جنگل‌داری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دقت‌های بسیار بالا از چند سانتی‌متری و تا دقت‌های متری وجود دارد.

سالاریه افزود: در ماهواره پارس ۱ علاوه بر محموله‌های تصویربرداری، محموله مخابراتی نیز قرار گرفته شده است؛ زیرا باید برای دریافت تصاویر و ارسال دستورات لازم از زیر سامانه‌های مخابراتی بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در پارس ۱ از زیرسیستم‌های مخابراتی s و x استفاده می‌شود، گفت: این ماهواره توانایی تعیین موقعیت ماهواره را به صورت GPS با استفاده از سیگنال‌های ارسالی از ۵ ایستگاه زمین را دارد.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره پارس ۱ ساعت ۹:۱۳ دقیقه به وقت ایران توسط ماهواره‌بر سایوز انجام می‌شود، گفت: پس از قرارگیری پارس ۱ در مدار ساعت ۱۴ به وقت تهران در آسمان ایران رؤیت خواهد شد و حدود یک ساعت و نیم زمان برای دریافت و ارسال اطلاعات وجود خواهد داشت، این چرخه هر ۱۲ ساعت خواهد بود. 

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پایگاه‌های ماهدشت و قشم داده‌های ماهواره پارس ۱ را دریافت خواهند کرد، گفت: برای اطمینان ۲ پایگاه دریافت داده دیگر هم در حالت رزرو قرار دارند. 

سالاریه در خصوص توسعه ۱٠ ساله فضایی کشور نیز تصریح کرد: هدف و چشم‌انداز ما در سازمان فضایی این دست که در توسعه فناوری فضایی بومی در منطقه سرآمد باشد و شهروندان ایرانی، کسب و کار‌ها و بخش دولتی از خدمات آن بهره‌مند شوند؛ زیرا خدمات و فناوری‌های فضاپایه به عنوان جز جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های روزمره است. 

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه کشور از حوزه علمی به بحث عملی وارد شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم تصاویر لحظه‌ای در ساعات مختلف شبانه‌روز داشته باشیم، ماهواره‌های مختلف سنجشی را در برنامه طراحی و ساخت داریم که از این بین آن‌ها می‌توانیم به ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، پارس ۲ و پارس ۳ اشاره کنیم که بعضی از آن‌ها در حال ساخت بوده و برخی هم به اتمام رسیده است.

وی درخصوص دریافت داده و اطلاعات از ماهواره پارس ۱ گفت: در ساعت ۱۴ اولین ارتباط با پارس ۱ برقرار می‌شود؛ البته برای پایدارسازی این ماهواره در مدار به زمان ۲ هفته‌ای نیاز است. 

سالاریه درخصوص پارس ۲ هم گفت: فرایند طراحی این ماهواره در حال انجام است که دقت هشت متر رنگی و چهار متر سیاه و سفید می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده پرتاب شوند و همینطور ماهواره پارس ۳ دقت حدود ۲ متر قابلیت تصویربرداری از سطح زمین را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیستم‌های به کار رفته در ماهواره پارس ۱ از پیشرفته‌ترین تجهیزات است، پس از دریافت تاییدیه‌های نهایی زمینه‌ای برای اصلاح پارس‌های ۲ و ۳ خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار