فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد؛

نظر ارتش پاکستان درباره مأموریت «ناوگروه ۸۶ نداجا»/ ساخت نرم‌افزارهای ویژه توسط نخبگان نیروی دریایی ارتش

دریادار «ایرانی» مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی اتش در سفر به دور دنیا را نمایشی از اقتدار این نیرو دانست و گفت: اعتماد به جوانان نخبه ایرانی برای این سفر کمک بسیاری به ما کرد.
کد خبر: ۶۴۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷ - 31January 2024

دریادار ایرانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش امروز (چهارشنبه) در همایش «اقتدار ۳۶۰ در چهل و پنجمین فجر انقلاب» که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به گسترده‌تر شدن تجارت دریایی و ایجاد بنادر جدید در طول دهه‌های اخیر اظهار داشت: بر این اساس، لازم بود که ما هم توجه ویژه‌ای به بحث دریا داشته باشیم.

امیر دریادار ایرانی به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم استفاده از برکات دریا اشاره و عنوان کرد: در پی این تأکید، توسعه فعالیت‌های دریانوردی را به منظور نشان دادن اقتدار نیروی دریایی کشورمان در دستور کار قرار دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم، قول دادیم که برای اولین بار بتوانیم سفری به دور دنیا از طریق دریا داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات اولیه برای اجرای مأموریت ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا یادآور شد: برای اینکه بتوانیم این مأموریت را اجرایی کنیم، حدود ۱۱ ماه کار علمی انجام دادیم و در این راه تنها دانسته‌های ما، کتاب‌ها و تجربیات دیگران بود.

دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: در مأموریت ۳۶۰ یا ناوگروه ۸۶ از سمت شرق فعالیت دریانوردی خود را آغاز کردیم و مسیری به طول حدود ۶۵ هزار کیلومتر را طی مدت ۲۳۲ روز طی کردیم و دوباره به کشورمان بازگشتیم.

فرمانده نداجا عنوان کرد: مأموریت خود را از سمت شرق شروع کردیم؛ چراکه در این مسیر سواحل و بنادر زیادی بود و می‌توانستیم در صورت بروز مشکل به آن‌ها اتکا کنیم؛ اما زمانی که به عرض اقیانوس اطلس و آرام رسیدیم، ساحلی در پیش نداشتیم و حدود ۱۵ هزار کیلومتر را در این مسیر با مخاطرات زیادی که داشت، طی کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در علم جو و اقیانوس، پیش‌بینی دقیق وضعیت جوی حداکثر تا دو هفته است، بنابراین به دست جوانان نخبه ایرانی نرم‌افزاری بومی را طراحی کردیم که اطلاعات ۵۰ سال اخیر جو و اقیانوس‌های جهان پیاده‌سازی شد. خروجی این تلاش‌ها منجر به طراحی و ساخت نرم‌افزاری شد که پیش‌بینی جو و اقیانوس را تا حدود چند ماه برای ما انجام می‌داد. اعتماد به جوانان نخبه ایرانی برای این سفر کمک بسیاری به ما کرد.

امیر ایرانی ادامه داد: نرم‌افزار دیگری که برای این سفر طراحی شد، نرم‌افزار راهنمای توزین شناور‌های سنگین بود؛ چرا که اگر وزن در یک کشتی به صورت متوازنی قرار نگیرد، ممکن است در مقابل امواج دچار شکستگی و پارگی شود؛ بنابراین این نرم‌افزار هم به دست جوانان ما ساخته شد. ناوشکن «دنا» هم ناوشکنی بود که توسط متخصصان کشورمان ساخته شده بود.

فرمانده نداجاگفت: در مسیر خود سه طوفان بزرگ را در پیش داشتیم که یکی از آن‌ها در ورودی اقیانوس آرام بود. در عرض دریای اطلس که اقیانوسی خشن است، هم با طوفان‌های زیادی که گا‌هی ارتفاع امواج آن‌ها به ۱۲ تا ۲۰ متر هم می‌رسید، برخورد کردیم، اما به سلامت از این طوفان‌ها عبور کردیم. بعد‌ها که به برزیل و آفریقای جنوبی رسیدیم، باور نمی‌کردند که ما از این طوفان‌ها عبور کرده‌ایم.

وی در ادامه به مشکلات و تحریم‌هایی که دشمنان در طی مسیر برای ناوگروه ۸۶ هم به وجود آورده بودند، اشاره و بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه داشتیم، تلاش شد تا در بحث تجهیزات و امکانات کاملاً با آمادگی به این سفر ورود کنیم و در این راستا، اولین بیمارستان دریایی را با یک اتاق عمل تمام‌ایرانی در ناو پشتیبانی خود راه‌اندازی کردیم و حتی پیش‌بینی کرده بودیم که اگر در مسیرمان کشوری دچار بحرانی مانند زلزله شود، بتوانیم به آن‌ها هم کمک کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: از نظر تغذیه هم تمامی تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای این سفر صورت گرفته بود؛ به گونه‌ای که در این مسیر حتی یک دانه برنج هم خریداری نشد و تنها در برزیل برای تقویت روحیه نیروهای‌مان میوه تهیه کردیم.

دریادار ایرانی یادآور شد: طبق پیش‌بینی‌ای که انجام داده بودیم، در طول مسیر باید در هشت بندر پهلوگیری می‌کردیم که از جمله آن‌ها بندر بمبئی در هند بود؛ در آنجا متأسفانه یکی از نیرو‌های ما سکته کرد، اما نیرو‌های درمانی ناوگروه توانستند او را احیاء کنند.

وی اظهار داشت: زمانی که به جاکارتا رسیدیم، هرچند که متداول است که در طول چنین سفر‌هایی تشریفات رسمی صورت نگیرد، اما مقامات آنجا به صورت رسمی از ما استقبال کردند که نشان از اقتدار و جایگاه کشورمان می‌داد.

فرمانده نداجا با بیان اینکه در این مسیر آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها مزاحمت‌هایی برای ناوگروه ۸۶ داشتند، عنوان کرد: در طول این سفر زمانی که به آفریقای جنوبی رسیدیم، ماه مبارک رمضان بود و تلاش شد تا در مسجد شیعیان کیپ‌تاون اتحاد بین شیعه و سنی را نشان دهیم.

امیر ایرانی با بیان اینکه این سفر اقتدار دریایی کشورمان را به نمایش گذاشت، گفت: پس از پایان سفر، پاکستانی‌ها اعلام کردند که این افتخار نه‌تنها متعلق به ایران، بلکه متعلق به همه جهان اسلام و کشور‌های منطقه است؛ همچنین برخی کشور‌های دیگر درخواست کردند که از نظر علمی و آموزشی با ما تعامل داشته باشند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: روس‌ها هم گفتند که نیروی دریایی کشوری که توانسته چنین موفقیتی را کسب کند، آن کشور یک ابرقدرت است.

دریادار ایرانی با بیان اینکه در طول این سفر خانواده نیرو‌های ناوگروه همراهی و صبر زیادی داشتند، عنوان کرد: در این مدت تعدادی از نیروهای‌مان پدر شدند و برخی از آن‌ها هم عزیزان خود را از دست دادند، اما کماکان با روحیه و ایمان زیاد به سفر خود ادامه دادند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار