در دوره دانش‌افزایی اساتید بسیجی؛

نماینده ولی‌فقیه در سپاه: دلیل دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی/ بسیج اساتید باید دانشگاه‌ها را به سوی مبانی فکری انقلاب هدایت کند

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی بسیج اساتید در هدایت دانشگاه‌ها به سوی مبانی فکری انقلاب اسلامی، گفت: دشمن با اسلام سکولار مشکلی ندارد، بلکه با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد.
کد خبر: ۶۴۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 27January 2024

اسلام مدلی به نام نظام ولایی دارد/ دشمن با اسلام سکولار مشکلی نداردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالله حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی سراسر کشور با موضوع «حاکمیت سیاسی در اسلام» که به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شد، بزرگ‌ترین هدف و دستاورد انقلاب اسلامی و ماندگارترین اثر انقلاب اسلامی را حاکمیت ولایت الله عنوان کرد.

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی انقلاب اسلامی را یک بعثت و رستاخیز خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌فرمایند که بعثت انقلاب و رستاخیز است.

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: بزرگترین دستاورد و هدف این انقلاب حاکمیت سیاسی اسلام است. بقای انقلاب به حاکمیت سیاسی آن است. علت دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی ایران هم موضوع حاکمیت سیاسی است. دشمن با اسلام سکولار مشکلی ندارد؛ او با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد. امروز یکی از بحث‌های جدی در دانشگاه‌ها و در حوزه‌های علمیه بحث حکمرانی دینی است.

وی در ادامه به موضوع «حکمرانی اسلامی» و چرایی و چگونگی آن اشاره و عنوان کرد: از جمله موضوعات مهم در این مباحث، موضوع تحول در علوم انسانی است. باید الگویی تحت عنوان تحول علوم انسانی را مطرح کرد. تحول علوم انسانی ضرورت دارد. باید به صورت علمی و نه احساسی حکمرانی اسلامی را بیان کنیم. اگر این حکمرانی و این حاکمیت خوب بیان شود اکثر شبهات مطرح شده در این موضوع خود به خود مرتفع می‌شود.

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی ادامه داد: دشمن می‌خواهد نظام ولایی ما را نظامی، غیرکارآمد و دیکتاتوری معرفی کند؛ بنابراین باید نظام ولایی و حکمرانی دینی تعریف شود. بسیج اساتید در دانشگاه‌ها و بسیج اساتید حوزه‌های علمیه، امام اقشار هستند. در کنار کار‌های اجتماعی و سیاسی که نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، مبنایی‌ترین کار تولید فکر و اندیشه است. بسیج اساتید باید دانشگاه‌ها را به سمت مبانی فکری انقلاب اسلامی هدایت کند؛ این کار شماست. این بحث را در حوزه علمیه هم داریم، یکی از مهم‌ترین مباحث آن است که در بحث حاکمیت سیاسی اسلام، یک هندسه منطقی که باید از یک منظومه مقبولی برخوردار باشد، ارائه، دفاع و تدریس شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه ضمن تشریح روش برگزاری این دوره به صورت ارائه بحث، مباحثه و مشارکت اساتید، به اهمیت نیاز مدارس حکمرانی دینی به محتوا و اساتید پرداخت و بیان کرد: باید ارائه مباحث این جلسات خروجی‌اش اشکالات را رفع کند و ترویج‌دهنده موضوعات بحث در دانشگاه‌ها در سراسر کشور باشد.

وی در ادامه دو نظریه را مطرح و تأکید کرد: باید نسبت سیاست با دین را بررسی کرد که چگونه است؟ برخی نظریات دین و سیاست را مخالف هم می‌دانند. ما باید بتوانیم ثابت کنیم دین با سیاست ارتباط دارد. نظریه‌هایی هم هست که می‌گویند دین و سیاست دعوا ندارند، اما تناظری هم ندارند و دنیای دین و سیاست را کاملاً جدا می‌دانند؛ بنابراین در ابتدای این بحث دنبال آن هستیم تا ثابت کنیم که نمی‌شود دین‌دار بود و وارد سیاست نشد و رابطه سیاست با دین رابطه جزء و کل است. اگر این اثبات شد، وارد بحث بعدی می‌شویم. این خیلی از مباحث را جواب می‌دهد.

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی گفت: اسلام در هر موضوعی از جمله سیاست، اقتصاد، اخلاق، عبادت، موضع خود را بیان می‌کند. انسان یک موجود متفکر و خردمند است و رفتار او را اندیشه‌های او می‌سازند. اندیشه بر رفتار حاکم است. در هر موضوع یک مبانی فکری و یک الگوی عقلی داریم. مبنای اخلاق عملی فلسفه اخلاق است. فلسفه اخلاق جهان‌بینی اخلاقی را می‌گوید، در اخلاق عملی باید‌ها و نباید‌ها مطرح می‌شود. در سیاست هم همین را می‌بینیم. باید دید اسلام در باب سیاست اصول و عقایدش چیست؟ زیرساخت فکری‌اش چگونه است؟ اساسی‌ترین بحثی که غفلت شده، این است که نتوانستیم به طور منسجم و منظم جهان‌بینی سیاسی اسلام را بیان کنیم. حرف‌های خوبی داریم، اما باید تنظیم شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر آنکه توحید یکی از مبانی سیاست است، اظهار داشت: باید دید توحید چه کرده است؟ توحید هفت کارکرد در سیاست دارد و اساسی‌ترین و محوری‌ترین عامل جهت‌دهنده سیاست است. اصل دیگر، انسان‌شناسی اسلامی است که پنج اصل برای این موضوع بیان می‌شود.

وی افزود: در خصوص رابطه اسلام با سیاست باید دید که آیا الگو و مدلی داده است یا نه. اینجا نظرات محکمی داریم. برخی متفکران اسلامی باور دارند که «اسلام کارش مدل دادن نیست و الگو با زمان باید مطابقت داشته باشد، نمی‌شود الگویی برای هزار و ۴۰۰ سال قبل باشد و برای مدینةالنبی پیامبر (ص) باشد، برای امروز هم باشد»، برخی معتقدند که چنین چیزی ممکن نیست. اینجا باید سراغ علم و عقل رفت. ادعای ما این است که اسلام معجزه‌اش این است که برای همه زمان‌ها و تحولات یک الگوی جامع و کامل داده است که دو ویژگی دارد؛ در همه زمان‌ها قابل پیاده شدن است، و این الگو با جهان‌بینی‌اش کاملاً انطباق دارد.

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی گفت: اسلام مدلی به نام نظام ولایی دارد؛ این نظام ولایی در همه زمان‌ها و مکان‌ها متناسب با همه نیاز‌ها قابل اجراست و این معجزه اسلام است. باید این نظام تعریف شود، شاخص‌ها باید تعریف شوند و دید که این نظام ولایی چگونه محقق می‌شود. نظام ولایی یعنی زمینی شدن توحید ربوبی. این نظام ولایی سه دوران برایش تعریف شده است؛ نظام ولایی قرآن در زمان پیامبر، نظام ولایی بعد از پیامبر و نظام ولایی در زمان غیبت امام معصوم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: باید ولایت فقیه را به عنوان الگو جا انداخت و متناسب با آن اثبات کرد.

بحث ادله ولایت فقیه از دیگر موضوعاتی بود که حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند ادله ولایت فقیه در بحث عقلی همان ادله امامت است.

«محمدرضا مردانی» رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در سخنانی، این دوره را اولین دوره مبانی معرفتی و طرح دوره‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید دانشگاه‌ها معرفی و اظهار امیدواری کرد که این دوره‌ها برای شبکه بزرگ بسیج اساتید مفید بوده و استمرار داشته باشد.

مردانی خاطرنشان کرد که دوره‌های حضوری این طرح در مشهد برگزار شده است و دوره روش‌های اندیشه‌ورزی را هم در تهران بسیج اساتید اجرا کرده است.

دوره آموزش تخصصی عفاف و حجاب، سنجش و افکارسنجی نخبگان، دوره آسیب‌شناسی اجتماعی و راه‌های مقابله با مظاهر غیردینی، غرب‌شناسی و نقد لیبرالیسم، جریان‌شناسی سیاسی در دانشگاه‌ها با رویکرد مشارکت حداکثری در انتخابات ازجمله دوره‌های برگزار شده در بسیج اساتید بود که مردانی برشمرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اضافه کرد: این دوره با موضوع حاکمیت سیاسی در اسلام در پنج جلسه پیاپی برگزار خواهد شد. بخشی از این دوره ارائه بحث و بخشی به صورت پرسش و پاسخ و مشارکت اساتید بسیجی خواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار