شهید قدس/ مدیر انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس

مردم حاج قاسم را با جزئیات می‌خواهند/ عملکرد مجموعه‌ها در خصوص تولید آثار فاخر قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام شیرازی می‌گوید: ۷۰۰ عنوان کتاب تولید شده، اما راحت بتوانیم بگوییم ۹۰ درصد آثار آن قوامی که باید داشته باشند را ندارند و شاهد تولید یک اثر مشخص که کار میدانی جدی برای آن شده باشد نبودیم.
کد خبر: ۶۴۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶ - 04January 2024

مردم حاج قاسم را با جزئیات می‌خواهند/ عملکرد مجموعه‌ها در خصوص تولید آثار فاخر قابل قبول نیستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، چهار سال از شهادت سردار دل‌ها حاج قام سلیمانی می‌گذرد، تاکنون آثار متعدد هنری از قبیل کتاب، نماهنگ، پوستر و ... به چاپ رسیده است که هرچند در جای خود کار‌هایی ارزشمند است، اما پاسخگوی نیاز دوستداران شهید و بزرگی وجود حاج قاسم نیست.

عناوین بی شماری از کتاب‌ها درباره حاج قاسم و زندگینامه او از سوی انتشارات مختلف به چاپ رسیده است که نشان از علاقه مخاطبان کتاب و ناشران برای پرداختن به این شخصیت برجسته دارد. به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی خبرنگار حماشه و جهاد دفاع‌پرس گفت‌وگویی با «هادی شیرازی» مدیر انتشارات «خط مقدم» ناشر کتاب‌های حوزه مدافعان حرم و جبهه مقاومت در خصوص تولیدات کتاب در خصوص شهید سلیمانی و چالش‌ها و آسیب شناسی‌ها داشته است که مشروج آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: از حاج قاسم بعد از شهادت ایشان و در این سال‌ها زیاد صحبت به میان آمده و فیلم، مستند و کتاب‌هایی مختلفی هم در انواع گوناگون تولید شده است. به نظر میرسد کار بر روی سوژه‌هایی از این دست که در عین جذابیت اطلاعات زیادی از آن‌ها در سطح جامعه وجود دارد و قابل دسترس است، برای تولید یک اثر ویژه سخت‌تر باشد. نظر شما در اینباره چیست؟

اتفاقا اینطور نیست و کارها، فیلم‌ها و مستند‌هایی که تولید شده به شدت کم است. ما هنوز اثر سینمایی فاخر یا مستند جامع در مورد زندگی ایشان نمی‌بینیم و اطلاعات در مورد ایشان زیاد نیست. ۷۰۰ عنوان کتاب تولید شده، اما راحت بگوییم ۹۰ درصد آثار آن قوامی که باید داشته باشند را ندارند و شاهد تولید یک اثر مشخص که کار میدانی جدی برای آن شده باشد نبودیم، اغلب کتاب‌ها از فضای کتاب‌های قبلی استفاده کردند، لذا اگر بخواهد یک اثر فاخر تولید شود هنوز نیاز جامعه است و چه در موضوع کتاب، چه فیلم یا مستند و همه آن چیزی که تولیدات فرهنگی نامیده می‌شود جای کار داریم. نگاه کنیم و ببینیم جامعه چه شناخت عمیقی از حاج قاسم پیدا کرده؟ قطعا این شناخت عمیق حاصل نشده و جا دارد کار‌های بیشتر و جدی‌تری از خودمان ارائه کنیم در حال حاضر این اتفاق نیفتاده.

دفاع‌پرس: به نظر شما اساسا چه قبیل اقداماتی در حوزه نشر که تواند حق مطلب درباره چنین شخصیتی را ادا کند باید صورت بگیرد؟ آیا تکثر کتاب‌ها می‌تواند بازگو کننده ابعاد زندگی چنین شخصیتی باشد یا باید به سمت کیفی‌تر شدن کار‌ها برویم؟

کار‌هایی که تا امروز انجام شده قطعا بازگو کننده ابعاد زندگی ایشان به تمام معنا نیست، بله کار‌هایی وجود دارد که بخشی از ابعاد زندگی ایشان را خوب روایت کرده است، اما اینکه بخواهیم بگوییم حق مطلب ادا شده اینطور نیست، شخصیتی که تاثیرات عمیق در کشور‌های مختلف منطقه گذاشته جای کار بیشتری دارد و باید کار‌های کیفی‌تر با محتوای عمیق تری جمع آوری و کار شود تا بتوانیم شخصیت قهرمان بین المللی را هم به ملت خودمان و هم جهان نشان بدهیم. چیزی که الان انجام شده نه تنها حق مطلب را ادا نکرده بلکه مانعی شده برای ارائه آثار بهتر، و یا اینکه گزارش ارائه کنیم که اینهمه کار انجام شده و همین رغبت برای انجام کار‌های کیفی‌تر را کم می‌کند.

دفاع‌پرس: به نظر شما آیا جذابیت سوژه حاج قاسم باعث تکثر کتاب‌ها نشده که امروزه عملا بیشتر کتاب‌ها را شبیه به هم می‌بینیم؟

قطعا همینطور است، ناشر می‌بیند در نبود محتوا و اطلاعات کتاب اگر برای شهید سلیمانی کار کند پر فروش می‌شود و شد کتاب‌هایی  که به چاپ صدم و دویستم رسیدند در حالی که پر از محتوا‌های غلط، دم دستی و کلی گویی هستند. مشخص بود سمت و سوی افرادی که چنین کار‌هایی تولید می‌کنند تبیین شخصیت شهید سلیمانی نیست و بیشتر موضوع برند کردن خود و کسب درآمد است وگرنه این ۷۰۰ کتاب کدامش منبع جدی، حرف جدی، کار جدی و حرفی برای گفتن داشته است که بگوید من فلان بعد این شخصیت را زنده و کار کردم؛ لذا عملکرد مجموعه‌ها در خصوص شهید سلیمانی قابل قبول نبوده و بیشتر باعث شده رغبت افراد برای تولید یک اثر فاخر از سوی نویسندگان و تولید کنندگان مطرح گرفته شود، چون فکر می‌کنند اگر اثر خوبی تولید کنند در این کثرت دیده نخواهد شد؛ لذا به نظرم خیرات این کار خیلی کمتر و موانعی که ایجاد کرده بیشتر بوده است.

دفاع‌پرس: ما کمتر تولیدات چاپی را می‌بینیم که در حوزه فعالیت‌های بین المللی حاج قاسم و در جریان جنگ‌های سوریه و عراق منتشر شده باشند. دلیلش چیست؟ آیا می‌تواند دلیلش عدم دسترسی نویسنده‌ها به فرماندهان جبهه مقاومت و کسانی باشد که درباره این موضوع اطلاعات دارند؟

طبعا این فضا از سوی مجموعه‌هایی که با شهید سلیمانی ارتباط داشتن ایجاد نشده و وظیفه آن‌ها بوده است که به تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای فیلمسازان و نویسندگان و هنرمندان میدان بدهند تا اطلاعات بهتری به دست تولیدکنندگان کار‌های فرهنگی برسد و آن را به مردم عرضه کنند. به هر حال در این مسیر خطایی که شکل گرفته از سوی این سازمان هاست که باید جوابگو باشند البته کار‌هایی انجام شده و اطلاعاتی تولید شده است، اما قطعا در طراز جایگاه و شخصیت شهید سلیمانی نیست.

دفاع‌پرس: به نظر شما مخاطب حال حاضر به دنبال چه چیزی از حاج قاسم است؟ فکر می‌کنید در کدام ژانر، پژوهشی، علمی، داستانی، کودک و نوجوان نیازمند تولیدات کتاب درباره شهید هستیم؟ با چه رویکردی و با چه زاویه دیدی؟

مخاطب دنبال این است که قهرمان را بشناسد اینکه در سخنرانی، تولیدات فیلم، کتاب و هر اثر هنری کلی گویی کنیم مثل این است که نقاشی‌ای را بکشیم که جزئیات چشم وجود ندارد، جزئیات صورت وجود ندارد و در این حالت زیبایی ندارد و مخاطب استقبال نخواهد کرد. هر چقدر به سمت جزئیات جدی برویم مخاطب بیشتر جذب شده و به سمت الگو کردن برای تربیت شبیه به ایشان حرکت می‌کند.

وقتی ما روایت و گزاره جدی سبک زندگی شهید را ارائه ندهیم و کلیات را عرضه کنیم مثل این است که بگوییم سلیمانی مهربان بود، ولی نگوییم کجا و چجور مهربانی می‌کرد، بگوییم شجاع بود، اما نگوییم کجا شجاعت به خرج می‌داد کجا نمی‌داد. اگر بتوانیم مشخصای جزئی‌تر به مخاطب برسانیم راضی‌تر خواهد بود.

مخاطب متنوع و سلیقه اش هم متنوع است، پژوهشگر ما اثر پژوهشی می‌خواهد، دانشمند ما اثر علمی می‌خواهد، مخاطب عمومی داستان می‌خواهد و کودک و نوجوان اثر متناسب با خود را می‌پسندند، قطعا رویکرد‌ها هم متفاوت است و هر کس بعدی از او را مورد توجه قرار می‌دهد ما وقتی چنین شخصیت بی نظیری داریم باید در همه قالب‌ها و همه ژانر‌ها کار کنیم. کل کشور و ظرفیت منطقه را باید پای تبیین میاوردیم و ملت‌ها را نسبت به این شخصیت بیدار می‌کردیم و پای علم اسلام و انقلاب می‌نشاندیم. این ظرفیت جدی بود و بعد از ۴ سال آن هرم و حرارت دوران اولیه کم شده، اما همچنان ملت‌های منطقه و مردم نسبت به شهید سلیمانی محبت و عشق دارند و هنوز این شخصیت جای کار دارد هرچند ظرفیت‌هایی از بین رفت، ولی این وظیفه بر عهده ما هست که همچنان کار کنیم.

دفاع‌پرس: به عنوان کسی که در حوزه نشر فعالیت دارد اگر اجازه انتشار یک کتاب درباره حاج قاسم را داشته باشید، دوست دارید درباره چه ویژگی یا بعد زندگی شهید کار کنید؟

انتشارات خط مقدم تاکنون هم اجازه فعالیت داشته و آثاری را کار کرده. تا امروز ۸ اثر را تولید کردیم و چند کار در حال انجام است. ما دوست داریم چیزی که از محتوا دست مجموعه‌ها وجود دارد به کار گرفته و تولید اثر شود. یادداشت‌های شهید که وجود دارد خاطرات افراد مختلف و اطلاعات مختلفی که هست پای کار تولید کتاب و هر اثر هنری دیگری بیاید. جای این اتفاق خالی است که ابعاد شخصیتی در موضوعات دیپلماتیک، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، جهادی و همه ابعاد دیگر شخصیتی او تبیین شود. نباید به جایی برسیم که مخاطب را خسته و حتی در مواقعی زده کنیم که این کار پاسخگویی ما را در برابر خون شهید بیشتر می‌کند. می‌طلبد همه پای کار بیایند و کار‌های درجه یک و کیفی و بین المللی را تولید کنند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار