شهید قدس/ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

شهید سلیمانی مکتبی تربیتی و تاثیرگذار به‌اندازه صدها کتاب است

حدادعادل اخلاص را راز ماندگاری حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: شهید سلیمانی یک مکتب تربیتی است چون الگو شده و به‌اندازه ۱۰۰ کتاب تاثیرگذار است.
کد خبر: ۶۴۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳ - 31December 2023

شهید سلیمانی یک مکتب تربیتی است و به‌اندازه ۱۰۰ کتاب تاثیرگذار استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی جدیدترین کتاب‌های انتشارات مکتب حاج قاسم با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد قمی» رئیس سازمان تبليغات اسلامی، خانواده شهید سلیمانی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار رودکی برگزار شد.

«غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم اظهار داشت: سخن را با یاد شهید سلیمانی آغاز می‌کنم و به شهدای امروز و این ساعتِ فلسطین و غزه و شهدای این ۸۶ روز مقاومت سلام و درود می‌فرستم.

وی با تاکید براینکه شهید سلیمانی برای انقلاب اسلامی یک سرمایه بود که با شهادتش این سرمایه سودآورتر شد، افزود: رهبری سال‌ها پیش در نماز جمعه تهران فرمودند، نگران برخی از ریزش‌ها نباشد؛ انقلاب در کنار ریش‌ها رویش دارد. سلیمانی در کنار این ریزش‌ها یک درخت بلند قامت بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: بی‌گمان سلیمانی یکی از مردان بزرگ تاریخ ایران است و راز ماندگاری ایران در طی هزاران سال وجود مردان بزرگ چون سلیمانی است.

حدادعادل به یادداشتی از خود اشاره کرد و گفت: سال‌ها یادداشت از مرحوم احمد آرام در سال ۱۳۲۲ به عنوان بازرس دیدم که بعد از بازدید از مدارس قنات در دفتر مدرسه نوشته بود. آرام می‌نویسد که من در این منطقه دانش‌آموزانی دیدم که به‌اندازه‌ استعداد درخشان دارند که اگر به‌آن‌ها رسیدگی شود، از شخصیت‌های جهانی خواهند بود؛ سلیمانی از این شخصیت‌ها بود.

وی با تاکید براینکه مردان بزرگ در حیات و ممات چنین تاثیرگذاری می‌کنند، عنوان کرد: واقعاً سلیمانی در زندگی بزرگ بود و در شهادت بزرگ‌تر شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با طرح این پرسش که می‌توانیم از خودمان بپرسیم سر این همه اثرگذاری خصوصا پس از شهادت چیست، گفت: انفجار جمعیت صبح روز جمعه که در ایران شکل گرفت خیلی خودجوش بود. مردم در تبریز قبل از نماز جمعه به خیابان‌ها ریختند و اگر یک‌ماه پیکر شهید تشیع می‌شد، مردم خسته نمی‌شدند و خیابان‌ها خالی نمی‌‌شد.

حدادعادل ادامه داد: یک علت این تاثیرگذاری اخلاص بود چون سلیمانی بازیگر نبود و بازی نمی‌کرد و به‌کمال اخلاص رسیده بود و خدا این تاثیر را ضمانت کرده است. وجهه دیگر آن ثبات در عقیده بود. جهت دیگری در شخصیت سلیمانی مهم است؛ ما اگر مردم و اشخاص مهم را دسته‌بندی کنیم، از حیث توازن بین عمل و نظر فرق می‌کنند. برخی در میدان نظر قوی‌اند و در میدان عمل قدرت و حضور ندارند. سلیمانی از معدود اشخاصی بود که از نزدیک دیده بودم که توازن بالایی از نظر و عمل توامان داشت. من در جلسات متعدد شورای امنیت ملی شاهد حضور و توضیحات شهید سلیمانی بودم. در دوران مجلس هفتم در جلسات شورای امنیت ملی حضور داشتم و در جنگ ۳۳ روزه لبنان طبعا شهید سلیمانی حضور پیدا می‌کرد و گزارش می‌داد و تجزیه و تحلیل می‌کرد ولی بنده به شگفت امده بودم. می‌دیدم که همان‌اندازه در جبهه میدان و جهاد شهامت دارد، در میدان فکر و عقیده هم قوت دارد و همه افراد در برابر منطق او هضم می‌شدند.

وی با تاکید براینکه سلیمانی یک مکتب است، گفت: سلیمانی یک مکتب تربیتی است چون الگو شده و اندازه ۱۰۰ کتاب تاثیرگذار است. آن کسی که در میدان عمل واقعیت را نشان می‌دهد چون هیچ برهانی بالاتر از واقعیت نیست. سلیمانی تجسم عینی و عملی همه این ارزش‌هایی بود که از اول انقلاب مکرر بر آن‌ها پافشاری می‌کردیم. او یک از جهت مبانی انقلاب یک متفکر اما تنها متفکر نیست چون قبل از حرف زدن تمام ان‌ها را به اثبات رسانده است که بخشی از رازماندگاری شهید سلیمانی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد:  ترامپ و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با شهادت او موانع از جلوی آن‌ها برداشته می‌شود درحالی که عطر وجود ایشان گسترده شد و این شهادت‌طلبی در غزه ادامه این راه است. اسرائیلی‌‌ها فکر می‌کنند با بی‌رحمی و کشتار مسئله حل است اما اگر ذره‌ی عقل داشتند، می‌فهمیدند که ۷۵ سال است مردم را قتل‌عام می‌کنند ولی نتیجه نداده است و درس تاریخ گذشته نشان می‌دهد شرایط را برای آن‌ها سخت می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار