رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی واحد سنندج:

پایبندی به ایمان از مبانی همزیستی اجتماعی است

«یوسفی» گفت: پایبندی به ایمان و وفای عهد از مبانی همزیستی اجتماعی و فرهنگی است، تعامل دوسویه و مقابله به مثل در کار نیک از دیگر مبانی همزیستی اجتماعی فرهنگی است.
کد خبر: ۶۳۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ - 20December 2023

پایبندی به ایمان و وفای عهد از مبانی همزیستی اجتماعی و فرهنگی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «عثمان یوسفی» رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی واحد سنندج در نشست علمی همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با اشاره به اینکه اصل برادری و برابری نسبت به واقعیات جامعه واقع و نظام امت محوری را با عدالت و قسط ورزی پایدار است، اظهار داشت: پایبندی به ایمان و وفای عهد از مبانی همزیستی اجتماعی و فرهنگی است، تعامل دوسویه و مقابله به مثل در کار نیک از دیگر مبانی همزیستی اجتماعی فرهنگی است.

وی به اصل حسن برخورد و تعامل از دیگر مبانی همزیستی اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: اصل همبستگی اجتماعی یا تکامل اجتماعی از مبانی دیگر بوده که زکات یکی از این موارد است و ‌رافت و همبستگی ایجاد خواهد کرد.

یوسفی با بیان اینکه اصل تعاون در جامعه اسلامی باید در اصل تعاون و همکاری باشد، افزود: اصل عشق و محبت در پیوند به همبستگی خیلی اهمیت دارد و اصل مسئولیت پذیری از دیگر اصول مبانی همزیستی فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه عناصر همزیستی فرهنگی اجتماعی در دین اسلام همان مبانی اجتماعی امت واحده است، گفت: همزیستی فرهنگی و اجتماعی زیباترین تجلی گاه خلقت اجزا در میان وحدت و تکثر است، لذا نیروی محرکه توسعه انسانی و زمینه ساز صلح و استقرار سازش است.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی واحد سنندج یادآور شد: امروزه مفاهیمی مانند همزیستی اجتماعی و فرهنگی، گفت‌وگوی ادیان و گفت‌وگوی تمدن ها، وحدت و امثال اینها مفاهیم پر کابردی هستند و دانشمندان دینی و علما به فکر این بوده که این مفاهیم را دوباره برای مردم بازتولید و بازگو کنند، چرا که ممکن است جامعه از پیچ های خطرناک فکر، اندیشه و اجتماعی و بزنگاه های اجتماعی عبور کند و سقوط کنند.

یوسفی ادامه داد: مسائل امروز نتوانسته این آسایش را برای مردم فراهم کند و نیاز است برای استقرار صلح به همزیستی فرهنگی اجتماعی و مبانی این همزیستی پایبند باشیم. همزیستی فرهنگی اجتماعی مشتمل بر احترام و ارتباط متقابل میان جامعه یا طرفینی که بر سر یک مسئله توافق یا اختلاف نظر دارند، وجود دارد.

رئیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی واحد سنندج یادآور شد: جهانی شدن فرهنگ ممکن نیست چون شرایط فرهنگها، نرم افزاری زندگی انسان‌ها متفاوت از هم است؛ خرده فرهنگها و فرهنگها که بنیان تمدن بشری را شکل می دهد، هویت و شناسنامه انسانهاست در گونه های تمدن، ایدئولوژیک و ختم ادیان باید اصولی استخراج کنیم که مبانی این همزیستی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار