عضو حقوق‌دان شورای نگهبان:

امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت‌ها است

کدخدایی گفت: امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت های ذی نفوذ است و دولتی که قدرت بیشتری دارد می تواند اهداف خود را پیش ببرد.
کد خبر: ۶۳۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ - 10December 2023

امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت‌ها استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، همایش روز جهانی حقوق بشر با عنوان «حقوق بشر؛ از نظر تا عمل» به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در این برنامه، گفت: سند 1948 یک قرارداد و توافق بین دولت ها است. در این جهت کسی تردید ندارد. این سند قراردادی و توافقی که انجام شده از آن سال به بعد چگونه با آن برخورد شد و الان در چه وضعیتی قرار داریم.

وی افزود: آنچه که دنبال آن هستیم این است که اگر این سند یک سند قراردادی است باید به صورت برابر اجرا شود.

کدخدایی ادامه داد: آیا تجربه و سابقه دولت ها از 1948 همین بوده است؟ یعنی اینکه اجرای این سند را بدون تبعیض شاهد بودیم؟ آنچه که رویه دولت ها و سازمان ها و مجامع بین المللی داشته اند چیز دیگری است و اجرای برابری شاهد نبودیم. 

وی افزود: شاید علتش این باشد که در مبانی و مفاهیم اشکالاتی وجود داشته که در اجرا خود را نشان داده است.

کد خدایی تاکید کرد: آن حیثیت و کرامت برتر کجاست و چگونه باید اجرا شود؟ اگر ما سند 1948 را به عنوان قرارداد اعتبار قرار دهیم انتظار جامعه امروز این است که همان سند به طور برابر اجرا شود و نهادهای بین المللی سو گیری نداشته باشند.

وی افزود: امروز حقوق بشر گروگان برخی دولت های ذی نفوذ است، دولتی که قدرت بیشتری در مجامع بین المللی دارد می تواند اهداف خود را پیش ببرد و امروز مشکل اصلی جامعه بین المللی برای اجرای اسناد بین المللی است.

کدخدایی در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم مجامع بین المللی از گروگان برخی کشورها خارج شوند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها