دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

کتابخانه‌های عمومی مراکز فرهنگی مورد اعتماد خانواده‌ها هستند

رمضانی هفته کتاب را نوروز کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی با تغییر رویکرد، به مراگز فرهنگی تبدیل شده‌‌اند و مورد اعتماد خانواده‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ - 15November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهدی رمضانی» دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این مراسم با گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و سالروز درگذشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، گفت: علامه طباطبایی بزرگ‌مردی است که «تفسیر المیزان»اش یادگاری برای ما و برای نسل‌های آینده و غواصان حقیقت در اقیانوس قرآن کریم است.

وی در ادامه به اهانت دشمنان اسلام به قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: شأن قرآن مجید، که حافظی چون پروردگار جهانیان دارد، بالاتر و والاتر از چند کوشش بیهوده برای پوشاندن این خورشید است. اما این حرکات می‌تواند تذکری برای ما مسلمانان و اهالی فرهنگ باشد تا با درکِ دقیق‌ترِ قیمت این گوهر، بهره‌برداری بهتری از آن داشته باشیم.

رمضانی اضافه کرد: محافل «قرآن و عترت» کتابخانه‌های عمومی که در این مدت کوتاه به بیش از ۲۰۰ محفل در کشور رسیده است، می‌کوشند پیوندی با این کتاب مقدس برای انس بیشتر برقرار کنند. «طرح کتابت قرآن» توسط اعضای کودک و نوجوان، یک نمونه از آن است که در هفته کتاب سی‌ویکم در حال اجراست.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان از کودکان و نوجوانان نام برد و از کودکان مظلوم و بی‌پناه غزه یاد نکرد، گفت: شهادت بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی، رخدادی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. حتماً جنایت‌های این روزها و مقاومت برادران و خواهران ما در غزه، نتیجه قطعی پیروزی جبهه اسلام را در پی خواهد داشت.

رمضانی تأکید کرد: حضور رئیس‌جمهور در مراسم سال گذشته، باعث توجه بیش از پیش رسانه‌ها و مسئولان به حوزه کتابخانه‌های عمومی و خدمات آن شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی به راهبردی که سال گذشته در این نهاد پیگیری شده اشاره کرد و گفت: این راهبرد «تغییر نگاه و رویکرد به کتابخانه‌های عمومی» است و چنانچه کتابخانه عمومی با تعریف و نقش جدید خود به عنوان مرکز فرهنگی-اجتماعی محلی، از سوی مدیران و جامعه درک شود، راه برای حل مسائل ریشه‌دار این حوزه و ارتقای منزلت و بهبود معیشت کتابداران هموارتر می‌شود.

وی ادامه داد: بی شک، همراهی نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی و استانداران در جایگاه رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی و حضور در برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی و بهره‌برداری از چندین کتابخانه با حضور معاونان رئیس‌جمهوری و وزرا، شاهد دیگری از این تغییر نگاه است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان این‌که دغدغه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تکمیل پروژه‌های کتابخانه عمومی و تجهیز و ارتقای کتابخانه‌های عمومی موجود نیز، گواه دیگری بر این اهتمام است، گفت: در همین جا، وظیفه خود می‌دانم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، به خاطر درک ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی و توانایی کتابداران قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر دسترسی آسان به کتاب که یکی از سیاست اصلی دولت مردمی در راستای عدالت فرهنگی است، تاکید کرد و ادامه داد: امید است تحقق عدالت فرهنگی با دو بال کتابخانه مرکزی و کتابخانه سیار پیگیری شود. نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با استفاده از ظرفیت سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز در جریان است. همچنین بهره‌برداری از دو کتابخانه مرکزی استانی، یک کتابخانه مرکزی شهرستانی و شتاب گرفتن سایر پروژه‌های کتابخانه مرکزی در استان‌ها نیز از نتایج این اقدام است. به طور قطع خدمات کتابخانه‌های سیار، برای مناطق روستایی، صعب‌العبور و کم‌برخوردار کارایی لازم را داشته و در کنار دیگر اقدامات فرهنگی نتایج موثری را خواهد داشت.

رمضانی با اشاره به هم‌اندیشی با استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و سایر حوزه‌های علوم اجتماعی گفت: معتقدیم کتابخانه عمومی می‌تواند «دستیار جامعه ایرانی» باشد و در موضوعات گوناگون گره‌گشایی کند؛ اگر از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گوییم، شناخت محلی این نهاد اجتماعی و مرجعیت کتابدار می‌تواند به کمک آید.

وی افزود: اگر در چند سال آینده با موج سالمندی مواجه می‌شویم، کتابخانه می‌تواند برای اوقات فراغت آنها برنامه‌ریزی کند. اگر احساس خلائی در آموزش رسمی می‌کنیم، کتابخانه می‌تواند فضای آموزش غیررسمی و مادام‌العمر باشد. همچنین اگر از توسعه فرهنگ و هنر عمومی می‌گوییم، کتابخانه می‌تواند محل این توسعه باشد. اینها مواردی چند از ظرفیت گسترده شبکه سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی است که شامل بیش از ۷۰۰ کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار می‌شود.

رمضانی عنوان کرد: در اینجا از زحمات شش هزار کتابدار عزیز، که با وجود برخی کمبودها با عشق به ایران و کودکان این سرزمین، شمع دانایی را در جان آنها روشن نگه می‌دارند و صبورانه در این مسیر پیش می‌روند، صمیمانه قدردانی می‌کنم و این روز را به ایشان تبریک می‌گویم.

وی همچنین تأکید کرد: به نمایندگی از کتابداران عزیز و قریب به ۱۲میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی در کشور اعلام می‌کنم که مرکز محترم، اثرگذار و ارزشمند کتابخانه، ظرفیتی بیش از آنچه که امروز از آن استفاده می‌شود برای خدمت‌رسانی به آحاد مردم دارد. همکاران من بی‌ادعا کار می‌کنند و اگر درخواستی دارند برای حل برخی موانع برای خدمت بیشتر، باکیفیت و مؤثر است.

رمضانی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جناب آقای دکتر قالیباف، این سازمان جوان و چابک با مسائلی در حوزه قانون‌گذاری مواجه است که چون بندی مانع پرواز و اوج گرفتن آن شده است که به برخی از آنها اشاره خواهم کرد؛ نخست این‌که طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است‌. به نمایندگی از کتابداران، اعضای کتابخانه‌های عمومی، کتابخوانان و اهالی فرهنگ درخواست می‌کنم و امید دارم تصویب این طرح را یادگارِ این دوره از مجلس شورای اسلامی قرار دهید. همچنین درخواست داریم ماده الحاقی در برنامه هفتم توسعه با موضوع کتابخانه‌های عمومی به تصویب نهایی در صحن علنی مجلس برسد. امیدوار هستیم در برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ به موضوع تقویت بودجه کتابخانه‌های عمومی برای توسعه نسل جدید کتابخانه‌ها و حل دغدغه معیشتی همکاران بنده عنایت ویژه داشته باشید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار