یادداشت/ کاظم جمالی

حمایت از سرمایه‌های انسانی در شهرستان‌ها

ماهیت جشن مهر سینمای ایران، اشتراکی است؛ یعنی باید نهاد‌های قدرتمند استان‌ها مثل استانداری و فرمانداری و دیگر نهاد‌های مربوط پای کار بیایند تا اثرات جشن بیش از پیش خودش را نشان دهد.
کد خبر: ۶۲۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴ - 05October 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- کاظم جمالی؛ جشن مهر سینمای ایران قرار است که به سینمای ایران کمک کند؛ در واقع این جشن تمهیدی است تا هم مردم استان‌های مختلف وهم مسوولان اجرایی استانی در نهاد‌های گوناگون به جایگاه و نقش سینما بیشتر آشنا شوند. آماده‌سازی این بستر وظیفه سازمان سینمایی بوده که به خوبی آن را به مرحله اجرا رسانده است؛ اما این تنها آغاز راه است و باید برای رسیدن و حصول نتایج بیشتر، نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر نیز به موضوع ورود کنند و آن را به سامان برساند.

ماهیت جشن مهر سینمای ایران، اشتراکی است؛ یعنی باید نهاد‌های قدرتمند استان‌ها مثل استانداری و فرمانداری و دیگر نهاد‌های مربوط پای کار بیایند تا اثرات جشن بیش از پیش خودش را نشان دهد.

سال گذشته اولین دوره مهر سینمای ایران از سوی سازمان سینمایی و با هدف تقویت زیرساخت‌های سینمایی ایران در شهر‌های مختلف و حمایت از نیروی انسانی شهرستان‌ها که در حوزه سینما فعال هستند، برگزار شد.

نفس این کار خودش احترام برانگیز و شایسته تقدیر است که سازمان سینمایی و مدیران آن خود را ملزم کرده اند به سرمایه‌های انسانی شهرستانی توجه  ویژه نشان دهند و صرفاً به تعدادی از شعار‌های خوش آب و رنگی که هر دوره درباره اهمیت فیلم‌سازان شهرستانی و تماشاگر دور از پایتخت سر داده می‌شود، اکتفا نکنند. این مهم نشان از عزم و اراده سازمان سینمایی در دوره جدید برای پرداختن به مسایل جدی و قدیمی سینما دارد.

اما واقعیت این است که جشن مهر سینمای ایران تنها بخشی از این فرآیند را پوشش می‌دهد و نیاز است تا برنامه‌های مدون‌تری در طول سال از سوی دستگاه‌های دیگر تدارک دیده شود تا نتایج این رویداد فرهنگی در نزد جامعه سینمایی بیش از پیش ملموس‌تر شود.

سینمای ایران با استفاده از ظرفیت‌های ناپیدای خود می‌تواند، بسیار قوی‌تر از آنچه می‌بینیم، ظاهر شود. جشن مهر سینمای ایران می‌تواند این ظرفیت‌های ناشناخته را در حوزه سینمای ما فعال و آن را به یکی از نقاط قوت سینمای ما تبدیل کند. کشور ما به خاطر تنوع فرهنگ‌ها، اقلیم‌ها، قوم ها، گنجینه شگفت‌انگیزی است که باید آن را به تمامی در هنر‌هایی مانند سینما نیز انعکاس داد. حضور قدرتمند خرده‌فرهنگ‌ها و فولکلور مناطق مختلف ایرانی بر پرده نقره‌ای می‌تواند به سینمای ایران جامعیتی همه‌جانبه بدهد که پیش از این چندان در حوزه سینما نمود نداشته است.

در سپهر سینمای ایران جای فرهنگ‌های مختلف، اقوام، رسوم و فولکلور و زیست مردم نواحی گوناگون به شدت خالی بوده است و به همان نسبت ما نتوانسته‌ایم مردم مناطق دور از مر کز را به سالن‌های سینما بکشانیم.

جشن مهر سینمای ایران اولین گام‌هایش را برداشته و شایسته است تا نهاد‌های دیگر برای همراهی و همگامی بیشتر با این حرکت فرهنگی ارزشمند پا در میدان بگذارند و سهم خود را به فرهنگ و هنر استانی خویش بپردازند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار