یادداشت/ علی عبدالصمدی

هشتم مهر؛ روز شنیدن صدای ناشنوایان

معلولیت شامل انواع و اقسام مختلفی است. ناشنوایی یا کم شنوایی یکی از انواع معلولیت هاست. علت اصلی این نوع معلولیت می‌تواند مسائل ژنتیکی، حوادث مختلف از جمله جنگ و ... از جمله عوامل بروز این نوع معلولیت است.
کد خبر: ۶۱۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰ - 30September 2023

هشتم مهر؛ روز شنیدن صدای ناشنوایانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ معلولیت شامل انواع و اقسام مختلفی است. ناشنوایی یا کم شنوایی یکی از انواع معلولیت هاست. علت اصلی این نوع معلولیت می‌تواند مسائل ژنتیکی، حوادث مختلف از جمله جنگ و ... از جمله عوامل بروز این نوع معلولیت است. معلولیت از هر نوعی که باشد اصولا نقصان به شمار نمی‌رود بلکه این طرز برخورد جامعه با معلولین مختلف است که باعث رشد و نمو یا گوشه گیری و عزلت آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعیشان می‌شود.

جامعه از طریق رسانه‌ها و عوامل محیطی می‌تواند موجب بهبود شرایط اجتماعی معلولین شود. به دیگر سخن، دو ستون سازمان‌های متولی امور شهری (مثل شهرداری‌ها و...) و رسانه‌ها (مثل سازمان صدا و سیما) با در نظر گرفتن شرایط افراد دارای معلولیت (مانند ناشنوایان) می‌توانند فرهنگ سازی نموده و زمینه ساز حضور آن‌ها در جامعه باشند.

ایجاد نمایشگر‌های هوشمند در اتوبوس ها، مترو‌ها و قطارها، هواپیمایی و به طور کلی وسایل حمل و نقل عمومی، ایستگاه‌های مترو و سایر اماکن و ابنیه‌ی عمومی باعث می‌شود افراد ناشنوا یا کم شنوا با خواندن مطالب و اعلان‌ها به صورت همزمان و مساوی با دیگر شهروندان از امکانات شهری استفاده کنند. ارائه‌ی یارانه برای تامین یا تعمیر وسایل توانبخشی معلولین (از جمله سمعک برای افراد دارای معلولیت شنوایی) از وظایف هم دولت و هم بخش خصوصی در قبال این گونه از افراد است.

دیگر از ارکانی که با اقدامات بجا و درستشان می‌توانند در حقیقت جامعه را برای پذیرش افراد دارای معلولیت (ازجمله ناشنوایان و کم شنوایان) آماده سازد، رسانه هستند. به عنوان مثال وقتی در بخش‌های مهم خبری رابط ناشنوایان در گوشه‌ی تصویر حضور دارد، این قشر از جامعه پا به پای سایرین از اخبار روز جهان مطلع خواهند شد. این موضوع راجع به سایر برنامه‌های تلویزیون مانند سریال و فیلم نیز صادق است. البته خوشبختانه در سازمان صدا و سیما، امروزه پس از چند دهه وجود رابط ناشنوایان در اکثر برنامه‌ها مشهود است. ضمنا قید این نکته ضروری است که در سیستم‌های نوین تلویزیون امکان استفاده از زیرنویس نیز فراهم شده که سازمان صدا و سیما نیز می‌تواند از این امکان به نحو احسن استفاده کند.

هشتم مهر ماه برابر با سی ام سپتامبر روز جهانی ناشنوایان فرصت مناسبی است تا متولیان امور مختلف به یاد معلولین (از جمله ناشنوایان) باشند و جامعه را جهت پذیرایی از معلولین توانمندتر سازند؛ به قولی می‌توان گفت در اکثر موارد جامعه در پذیرش این افراد دچار معلولیت است.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار