معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

تقویت دیپلماسی علمی در جشنواره رازی ۱۴۰۲ با کمک محققان ایرانی

پناهی گفت: در راستای اهداف توسعه و تقویت دیپلماسی علمی محققان ایرانی خارج از کشور که به مشکلات داخلی توجه داشته‌اند، در جشنواره رازی مورد توجه قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۶۱۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳ - 09September 2023

تقویت دیپلماسی علمی در جشنواره رازی ۱۴۰۲ با کمک محققان ایرانیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این مطلب، تقویت دیپلماسی علمی را یکی از تفاوت‌های این دوره نسبت به ادوار گذشته جشنواره رازی دانست و اظهار داشت: تاکنون تمام ظرفیت جشنواره رازی بر تقدیر از محققان پرتوان و کوشا که در داخل کشور باعث رشد تولیدات علمی شده‌اند به کار گرفته شده است.

پناهی افزود: در راستای اهداف توسعه و تقویت دیپلماسی علمی محققان ایرانی خارج از کشور که به مشکلات داخلی توجه داشته و در زمینه اولویت‌های پژوهشی کشور فعالیت کنند نیز توجه خواهد شد و در صورت تایید اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره این بخش اضافه خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دیپلماسی علمی را عاملی برای دستیابی به مرجعیت دانست و گفت: تولید علم کشور از محل ارتباطات علمی بین‌المللی در حدود ۳۰ درصد است بدیهی است که این عدد باید افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به اینکه دیپلماسی یعنی گفت‌وگوی علمی گروه‌ها با یکدیگر برای اینکه دیپلماسی بین‌المللی محقق شود باید اقدامات از گروه‌های آموزشی درون دانشگاه‌ها شروع شود. مرحله بعد این گفت‌وگو و تعاملات باید در عرصه دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها تسری یابد و سپس وارد عرصه بین‌المللی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه وظایف دیپلمات سیاسی مشخص بوده و دیپلمات در همه شرایط حافظ منافع کشور است، تاکید کرد: دیپلمات علمی هم باید در همه مراودات علمی نفع کشور را در نظر بگیرد. صرف تبادل دیتا و اطلاعات دیپلماسی محسوب نمی‌شود باید این تبادلات علمی برای کشور منافعی در پی داشته باشد.

وی گفت: تعاملات علمی در عرصه بین‌المللی یکی از اهداف و برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است، زیرا در وزارت بهداشت اعتقاد راسخ به گردش نخبگان وجود دارد.

بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی دوم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد و متاقضیان تا ۶ مهر ماه سال جاری مهلت دارند آثار خود را از طریق نشانی «ثبت نام در جشنواره رازی (behdasht.gov.ir)» به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار