مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

گرامیداشت هفته دفاع مقدس فرصتی برای عبور از غفلت‌هاست

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: گرامیداشت هفته دفاع مقدس فرصتی است که از برخی غفلت‌ها عبور کنیم و با تأسی به حماسه‌آفرینان دفاع مقدس بازهم حماسه‌آفرینی کنیم.
کد خبر: ۶۱۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶ - 03September 2023

گرامیداشت هفته دفاع مقدس فرصتی ست که از برخی غفلت‌ها عبور کنیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، هفدهمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز نشر آثار و ارزش‌های روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد.

در این جلسه، سردار یوسفعلی‌زاده طی سخنانی اظهار داشت: امسال؛ چهل و سومین سالی است که در آن، بزرگداشت هفته دفاع مقدس برپا می‌شود. در سال ۱۳۵۹؛ به خاک ایران تجاوزی صورت گرفت تا به دنبال آن، کشور ما تجزیه و نابود شود. دشمنان آمده بودند برای براندازی، اما به کوری چشم آنها، جمهوری اسلامی ایران امروز در حالتی مقتدر، بالنده و توانمند برقرار است.

وی در ادامه یادآور شد: گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت و به ویژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس مورد تأکید و در دستور کار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: در گرامیداشت مناسبت‌ها بخشی از تلاش‌ها به صورت عمومی جریان دارد و انجام می‌شود و برخی دیگر از برنامه‌ها ویژه هر سال است. یکی از موضوعاتی که امسال بیشتر مورد توجه واقع شده؛ تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و موثران دفاع مقدس و مقاومت در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها با نگاه جدی‌تر به نقش زنان است.

یوسفعلی‌زاده همچنین با اشاره به اهمیت و نقش موثر راویان روحانی دفاع مقدس در مساجد و سایر نقاط گفت: اگر چنانچه؛ راوی دفاع مقدس روحانی باشد، تأثیرگذار است؛ ولی تا زمانی که این امر محقق نشده در اماکنی مثل مساجد، سعی شود از راویان دفاع مقدس غیرروحانی هم بهره‌گیری شود. بر اساس تدابیر اتخاذ شده اگر چنانچه راوی از رزمندگان نبود؛ بایستی از ظرفیت جوانان با انگیزه و انقلابی استفاده و آن‌ها را برای این کار تربیت نمود.

وی همچنین بیان کرد: اگر انقلاب اسلامی به صورت توفنده به پیش می‌رود و موفقیت‌ها در جریان است؛ مربوط به تلاش‌های اثباتی ما ست. هرآنچه که تا الآن نشده و به دنبالش ما از خود گله‌مند هستیم، کسی منکرش نیست، اما کار‌های انجام شده نیز قابل اعتنا و مهم هستند که باید قدرشناسی کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در انتهای صحبت خود تأکید کرد: در عرصه‌های اجرایی امثال ما بایستی پیگیر کار‌ها باشیم، بیشتر به خود زحمت بدهیم و بر روی برنامه‌ها تمرکز کنیم. گرامیداشت هفته دفاع مقدس فرصتی ست که از برخی غفلت‌ها عبور کنیم و با تأسی به حماسه‌آفرینان دفاع مقدس بازهم حماسه‌آفرینی کنیم.

لزوم ثبت خاطرات دفاع مقدس توسط حماسه‌آفرینان آن دوران

در این جلسه، حجت‌الاسلام «محمدحسین محرابی» رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس نیز ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: خداوند انشاالله همگی ما را در زمره عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) قرار دهد و توفیق زیارت حضرتش را به جمع ما عنایت کند.

حجت‌الاسلام محرابی در ادامه با اشاره به اهمیت ثبت خاطرات دفاع مقدس در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نوشتن و تثبیت خاطرات دوران جنگ تحمیلی بسیار مهم است. در این وادی، برخی خاطرات خود را ثبت کرده و برخی دیگر این کار را متأسفانه انجام نداده‌اند و به نوعی مشاهدات و خاطرات خود را احتکار کرده‌اند.

این رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس در پایان صحبت خود یادآور شد: لازم است که رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس برای ثبت آن وقایع در آینده، اقدامات لازم را پیگیر باشند.

تبیین حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس به شیوه‌های مختلف

در بخش دیگری از این جلسه؛ حجت‌الاسلام «علیرضا دهقان» مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح برخی اقدامات پیش‌بینی شده توسط این مرکز اظهار داشت: برابر اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی شده است که در هفته دفاع مقدس سال جاری از کتاب روحانی شهید سردار «محمد طاهری گرگانی» رونمایی شود.

وی در ادامه صحبت خود یادآور شد: از شهید والامقام؛ طاهری جزوه‌ای تحت عنوان آموزش و تبلیغات در جبهه و جنگ یافت شد که این اثر در قالب یک کتاب ثبت و به چاپ رسید. این اثر که به قلم خود شهید طاهری نوشته شده است؛ در آن، هم به درآمدی بر نقش روحانیت در جبهه‌ها بیان شده است و هم از تجارب خود در آن دوران مطالبی را بیان کرده است.

دهقان در تکمیل صحبت‌های خو درباره آثار مکتوب درباره رزمندگان و ایثارگران روحانی دفاع مقدس استان گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته؛ تدوین دانشنامه تخصصی شهدای روحانیت در دست اقدام است که جلد نخست این اثر، شامل اطلاعات ۵۰ شهید روحانی است. در کنار این اثر؛ کتاب زندگی‌نامه طلبه شهید «حمزه سیدآبادی» غواص و تخریبچی دوران دفاع مقدس در دست اقدام قرار دارد که در این کتاب؛ نامه‌ها و دستنوشته‌های این شهید در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است. همچنین نسخه نهایی کتاب تاریخ شفاهی رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس؛ حجت‌الاسلام «محمد آگاه» آماده شده است که گام‌های بعدی آن در دستور کار قرار دارد.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی با طرح پیشنهاداتی به جهت ترویج یاد شهدای روحانی دفاع مقدس استان در ادامه یادآور شد: پیشنهاد می‌شود که بر اساس یک برنامه‌ریزی منسجم موضوعاتی نظیر آغاز به کار انجمن نویسندگان حوزوی دفاع مقدس در آستانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس، برگزاری جسله دوم ایثارگران روحانی به صورت فصلی، برگزاری شب‌های خاطره‌گویی روحانیون دفاع مقدس با محوریت سازمان تبلیغات و مرکز رسیدگی به امور مساجد و مدارس حوزه علمیه، سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگران روحانی با محوریت بسیج طلاب، وصیت‌نامه خوانی شهدا با محوریت ائمه جماعات در نماز جماعت و ویژه‌برنامه‌های نمازجمعه، فضاسازی تبلیغات شهری در سطح شهر و استان در آستانه هفته دفاع مقدس با استفاده از تصاویر شهدای روحانی و همچنین نمایش تصاویر مستند روحانیت در دفاع مقدس با محوریت شهرداری، پخش زنده خاطره گویی رزمندگان روحانی در فضای مجازی در هفته دفاع مقدس و اولین دوره توانمند سازی راویان روحانی در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین در پایان صحبت خود یادآور شد: با توجه به وجود محیط‌های شهرکی دفاع مقدس و مقاومت در مجموعه فرهنگی آیه‌ها، بهشت رضا (ع) مشهد و همچنین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ بهتر است در کنار مباحث پیش‌بینی شده برای مخاطبان این سه مجموعه بحث تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس نیز دنبال شود.

در این نشست سایر اعضای جلسه هیئت اندیشه‌ورز نشر آثار و ارزش‌های روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی به ارائه و بیان نقطه نظر‌های خود از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار