روایت تنهاییِ حضور مستندساز ایرانی در میان طالبان

مستند 57 دقیقه‌ای «تنها میان طالبان» روایتی است بی‌واسطه از حضور یک مستندساز ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان که برای اولین بار، در نهمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.
کد خبر: ۶۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ - 05December 2015

روایت تنهاییِ حضور مستندساز ایرانی در میان طالبان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، محسن اسلامزاده کارگردان «تنها میان طالبان» در خصوص ساخت این مستند اظهار داشت: طی سالهای اخیر، اخبار مربوط به طالبان در رسانههای مختلف انعکاس داشته و مورد مطالعه مردم بوده است، اما هیچ روایت دسته اولی از این گروه وجود نداشته است؛ به همین دلیل ساخت مستندی در مورد طالبان همیشه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و به همین منظور چندبار به کشور افغانستان سفر کردم تا اینکه نهایتاً موفق شدم 15 روز در میان طالبان حضور پیدا کنم و تفکرات و شیوه حکومتداری این گروه را مستند کنم.

اسلامزاده با تاکید بر اینکه طی ده سال اخیر هیچ دوربینی در بین طالبان نتوانسته حضور پیدا کند، دربارهی ساختار این مستند عنوان کرد: مستند «تنها میان طالبان» یک مستند مشاهدهگر است که سعی دارد با حضور بیواسطه در مناطق تحت کنترل طالبان، از نزدیک با واقعیتهای این گروه آشنا شود و شیوه حکومتداری آنها را بیان نماید. اتفاقاتی که در این سفر رخ میداد، هیچکدام از قبل طراحی شده و یا قابل پیشبینی نبود و من به عنوان کارگردان در لحظه باید تصمیم میگرفتم که روایت را چگونه ادامه داده و برای آن طراحی کنم که البته این سبک مستندسازی واقعاً برایم سخت و دشوار بود.



گفتنی است که محسن اسلامزاده متولد سال 1359 است و در کارنامه مستندسازی او، آثاری چون اهل سنت ایران، اسرار زندان ابوسلیم، شیخ صباح و سفر به دیار پشتونها به چشم میخورد.
 

نظر شما
پربیننده ها