خواهران بوشهری در «میراث من آواز» تعزیه می‌خوانند

مستند «میراث من آواز» با موضوع تعزیه‌خوانی بانوان بوشهری در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.
کد خبر: ۶۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ - 03December 2015

خواهران بوشهری در «میراث من آواز» تعزیه می‌خوانند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، فیلم مستند «میراث من آواز» به کارگردانی فاطمه موسوی با موضوع تعزیهخوانی بانوان بوشهری در بخش مسابقه مستندهای نیمهبلند نهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت حضور دارد.

موسوی درباره موضوع این مستند گفت: «میراث من آواز» روایت زندگی دو خواهر بوشهری است که در مراسم آیینی محرم به جای زنان اهل بیت(ع) ایفای نقش کرده و تعزیه اجرا میکنند. در میان شهرهای ایران، بوشهر تنها شهری است که بانوان اجازه دارند در نقش زنان اهل بیت(ع) وارد گود تعزیهخوانی شده و اجرای مستقل داشته باشند.

این مستندساز ادامه داد: از آنجایی که خودم بوشهری هستم، از نزدیک با چنین آیینی آشنایی دارم. در بوشهر برای جزئیترین اتفاق هم یک مراسم برپا میشود که موسیقی مربوط به خود را دارد. هدف من از ساخت این مستند نیز ترویج سنت تعزیهخوانی بود که از سالها پیش بدون حمایت هیچ نهادی، نسل به نسل توسط مردم حفظ شده است.

وی بیان کرد: سالیان سال است که بوشهر فرهنگهای مختلف را در خود جای داده و تبدیل به حوزه تلفیق آیین شده است. از طرف دیگر طی تحقیقاتی که برای ساخت این مستند داشتم، دریافتم پنج هزار سال گذشته، ایزد بانوی تمدن عیلام که در کتیبههای شوش با عنوان بانوی لیان (بوشهر امروزی) از آن یاد شده، مورد توجه بوده است. این امر نشان میدهد از دوران گذشته زنان جایگاه و احترام خاصی در این منطقه داشتهاند و هویت آنها با این شهر تاریخی ادغام شده است. به همین دلیل است که بوشهر طی سالیان سال پذیرای تعزیهخوانی بانوان بوده است.

موسوی درباره روند پژوهش این مستند خاطرنشان کرد: پژوهش و تولید این مستند ۴ سال به طول انجامید و خوشبختانه تصاویر خوبی از اوایل انقلاب اسلامی و دهه ۶۰ در این مستند جای گرفته است.

«فاطمه موسوی» (تهیهکننده و کارگردان)، «سیدقاسم یاحسینی» (تحقیق و پژوهش)، «صادق سوری»، «میثم میرزایی» و «حمید نجفیراد» (تصویربرداران)، «رضا ضعیمی» (صدابردار)، «رضا فرهمندی» (تدوین) عوامل تولید این مستند  ۳۵ دقیقه ای هستند.

نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»  توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» برگرفته از فرمایشات حضرت علی(ع) در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهرن برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار