دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نخبه شهیدی که مکتب انقلاب را به دانشگاه ترجیح داد+ فیلم

علیرضا موحد دانشگاه با اینکه در دانشگاه تبریز پذیرفته شد اما به خاطر ماندن کنار انقلابیون تهران به دانشگاه نرفت.
کد خبر: ۶۰۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ - 06August 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، علیرضا موحد دانش، فرزند اول خانواده در سال ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۵ بعد از اخذ دیپلم با وجودی که در دانشگاه تبریز قبول شد اما برای ماندن در کنار انقلابیون تهرانی به تبریز نرفت و مجبور شد وارد خدمت سربازی شود. پس از فرمان امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، وی نیز از پادگان گریخت و به جمع انقلابیون پیوست.

فرمانده‌ شهیدی که مکتب انقلاب را به دانشگاه ترجیح داد!

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کمیته انقلاب اسلامی شمیران به فعالیت مشغول شد. علیرضا در فروردین سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و ابتدا مأموریت حراست از بیت امام خمینی (ره) را بر عهده گرفت.

با آغاز غائله کردستان، به آنجا رفت و در چند عملیات پاکسازی علیه ضد انقلاب شرکت کرد. پس‌ از آن به جبهه اعزام شد و به‌عنوان جانشین محسن وزوائی در عملیات بازی‌دراز حضور یافت و در همین عملیات یک دستش قطع شد. وی پس از عملیات مطلع الفجر به مکه معظمه مشرف شد. مدتی بعد به تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) اعزام شد، تا به‌عنوان معاون گردان حبیب بن مظاهر، مأموریتش را انجام دهد.

موحد دانش پس از خاتمه عملیات فتح‌المبین، فرماندهی گردان حبیب بن مظاهر را به عهده گرفت و نقش فعالی در مراحل سه‌گانه الی‌بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر ایفا کرد. در خرداد سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و پس از پایان عملیات بیت‌المقدس، به همراه قوای محمد رسول‌الله (ص)، به لبنان اعزام شد.

بعد از بازگشت از لبنان، فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) را بر عهده گرفت و در عملیات والفجر ۱ (بهمن‌ سال ۱۳۶۱) با این تیپ وارد عملیات شد و در همان عملیات نیز مجدداً مجروح شد و سرانجام در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۲، در منطقه حاج عمران، درحالی‌که فرماندهی تیپ را در اختیار داشت، به شهادت رسید.

در ادامه روایتی کوتاه از زندگی این شهید را می‌بینید.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار