یادداشت/ جواد رستمی

خشم و غضب

حضرت رضا علیه‌السلام خشم و غضب را منشا هر بدی می‌دانند؛ بر همین اساس اگر انسان بتواند در حالت خشم، گفتار و رفتار خود را کنترل کند از شرو بدی دور خواهد بود.
کد خبر: ۶۰۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ - 04August 2023

خشم و غضب گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ در زندگی فردی و اجتماعی گاهی شرایطی پیش می‌آید که انسان عصبی و ناراحت می‌شود و نسبت به شخص یا موضوعی رفتار تند و ناشی از خشم و غضب از خود نشان می‌دهد.

در آن حالت برای عقل و هدایت و درایت او فرصتی نیست و هر حرکت و سخنی از انسان ممکن است صادر شود که سبب ایجاد مشکل و درگیری می‌شود.

از سوی دیگر ممکن است خشم و غضب به طرف مقابل هم سرایت کند و او نیز با رفتاری ناشی از خشم و عصبانیت برخورد کند و در نهایت این حرکات نسنجیده در حالتی که عقل فرصتی برای کنترل و تصمیم و هدایت ندارد، اتفاق یا حادثه‌ای دردناک را درپی دارد که توان جبران و برگشت به حالت قبل از خشم برای انسان نیست و جز پشیمانی و از دست دادن جان یا مال ثمر دیگری به همراه ندارد.

از این رو امام رضا می‌فرمایند: «الغَضَبُ مِفتاحُ کلِّ شَرٍّ» خشم، کلید هر بدی است. (مشکاه الأنوار، ص ۳۸۳، ح ۱۲۶۶)

این فرمایش حضرت رضا علیه‌السلام بیانگر آن است که خشم و غضب منشاء هر بدی است. اگر انسان بتواند در این حالت گفتار و رفتار خود را کنترل کند و از شرو بدی دور خواهد بود.

راه نجات از این شر که کلیدی برای انحراف و سقوط انسان است جز تسلط بر زبان و افکار لحظه‌ای نیست. باید تمرین کنیم تا هنگام عصبانیت و خشم ملزم به سکوت و سکون باشیم. برای دقایقی اگر ایستاده‌ایم بنشینیم و یا عکس آن، در زمان خشم و عصبانیت تغییر حالت و کنترل رفتار و گفتار باعث می‌شود قوه عقل با درایت، هدایت را به دست گرفته و راه و رفتار صحیح را به انسان رهنمون شود و از سقوط او جلوگیری کند.

شناخت انسان از خود نسبت به احساسات، حالات و نوع رفتار در غم و شادی، خشم و غضب و سایر واکنش‌ها کلید کنترل و حرکت بر مدار عقل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار