امام جمعه اردبیل:

حفظ حیات اجتماعی منوط به وجود تعهد است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در قیام امام حسین (ع) تعهد انسانی موج می‌زند، گفت: اگر در جامعه، تعهد نباشد حیات اجتماعی افراد از بین می‌رود.
کد خبر: ۶۰۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ - 25July 2023

حفظ حیات اجتماعی منوط به وجود تعهد استبه گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، آیت الله «سید حسن عاملی» نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ظهر امروز (سه شنبه) در سخننان بعد از نماز در مسجد «میرزا علی‌اکبر» اظهار داشت: در قیام امام حسین (ع) تعهد انسانی موج می‌زند این طور نیست که فقط تعهد دینی مطرح باشد چرا که امام با صراحت می‌گوید نباید انسان‌ها بردگان حکومت‌ها باشند، ثروت در اختیار افراد خاص باشد و دین ابزار دست حکومت‌ها باشد، امنیت فقط برای افراد و اقشار خاص تامین شود.

وی با بیان اینکه صالح‌ترین انسان باید تولیت امور را به عهده بگیرد، افزود: امام حسین (ع) در برابر این مفاهیم عرشی تعهدی انسانی و دینی دارد و اگر در جامعه، تعهد نباشد حیات اجتماعی افراد از بین می‌رود.

امام جمعه اردبیل گفت: خانم‌هایی که در موضوع حجاب نسبت به دین نظر منفی دارند دقت کنند که این دفاع که خداوند و دین با شرط قرار دادن تعهد در برابر تمتع از زن کرده کاملاً بی نظیر است و چنین تکریمی را هیچ اندیشه‌ای در برابر زن انجام نداده است.

وی افزود: زیباترین گزینه در خصوص شخصیت زن این سخن عرشی است که هیچ کس حق ندارد بدون تعهد به زن نزدیک شود. آن‌ها می‌گویند این سخن درست است، ولی ما مشکل را با تراضی حل می‌کنیم.

آیت الله عاملی ادامه داد: تراضی یعنی هر دو راضی شده‌ایم بدون عقد و تعهد، آینده زن را آتش بزنیم و به تعبیر قرآن بعد از چند روز او را «کالمعلقه» رها کنیم و به دنبال لذات مقطعی باشیم در اینجا زن نمی‌تواند بگوید من مالک خودم هستم می‌خواهم خودم را ذلیل کنم.

وی افزود: زن به عنوان این شاهکار خلقت منسوب به خداست و خدای متعال اجازه نمی‌دهد کسی از بندگانش ذلیل و از نظر‌ها ساقط شود به همین جهت حتی از تراضی بدون تعهد تعبیر به زنا کرده است.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: عقد را برای این گذاشتند که تعهد مرد در برابر سرنوشت زن تضمین شود به همین جهت می‌گوییم هرجا که تعهد نباشد ازدواج، ازدواج سفید است؛ هر کجا تعهد تضمین شود ازدواج، ازدواج سفید نیست ولو عقد مرسوم ما را نداشته باشد همچنان که در اروپا شهرداری‌ها با ثبت ازدواج، تعهد مرد را تضمین و زن را در تمام ثروت مرد شریک می‌کنند.

آیت الله عاملی گفت: آن‌ها که با شعار زن زندگی آزادی؛ درصدد تامین کرامت برای زن هستند اگر واقعا دغدغه کرامت دارند باید در برابر این اصل بزرگ آسمانی تمام قد خضوع بکنند و هر شعاری در برابر این اصل قطعاً رنگ می‌بازد.

وی با بیان اینکه اگر تعهد و احترام در برابر زن را بردارند، چیزی از او باقی نمی‌ماند، گفت: بعد از این موضوع صحبت از زندگی و آزادی شرم آور است، چون دیگر زنی نمانده تا زندگی کند و آزاد باشد؛ آنچه مانده تلی از احساس‌های پایمال شده، آرزو‌های مقدس له شده، ناکامی‌های دردناک و بن بست‌های غم انگیز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار