سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

اقدام شرورانه و راهزنی دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم/ اروپا نسبت به کوتاهی خود در قبال برجام پاسخگو باشد

کنعانی درخصوص مصادره اموال ایران به یک اپوزیسیون خارج از کشور گفت: اقدام شرورانه و راهزنی دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی پذیریم زیرا با استفاده از قوانین داخلی خود اقدام به مصادره اموال دیگر کشورها می‌کند چنین اقدامات در شأن کشورهای عضو سازمان ملل نیست.
کد خبر: ۶۰۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ - 10July 2023

کنعانیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری  با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هرگونه تحریم جدید براساس ادعا‌های بی پایه و اساس کاملا مردود است، جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که پاسخ متناسب با هرگونه رفتار غیر مسئولانه اروپاییان خواهد داشت.

کنعانی درخصوص سفر رییس جمهور به سه کشور آفریقایی گفت: این سفر به دعوت روسای کشو‌رهای آفریقایی از رئیس جمهور‌ به عمل آمده است، که فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های آفریقایی است تا از ظرفیت‌های دوجانبه بهره ببرند.

وی افزود: قاره آفریقا قاره فرصت‌های اقتصادی است، زیرا این کشور‌ها ظرفیت‌های معدنی و طبیعی بسیار زیادی دارند که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات و دانش فنی و نیروی انسانی که دارد می‌تواند در توسعه روابط با کشور‌ها گام‌های اساسی بردارد، البته توسعه روابط سیاسی و فرهنگی با این کشور‌ها در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بازگشایی سفارت آذربایجان تصریح کرد: هر دو کشور در یک مسیر بسیار خوب و سازنده دو جانبه قرار گرفته‌اند، آن چیزی که در سفارت آذربایجان اتفاق افتاده است مورد بررسی قرار گرفته و هر دو کشور درصدد بهبود روابط هستند.

کنعانی گفت: سفر وزیر امور خارجه به باکو در راستای حضور در اجلاس کشور‌های جنبش عدم تعهد بود، اما در حاشیه شرکت در این اجلاس دیدار‌هایی با رییس جمهور و وزیر خارجه این کشور صورت گرفت که امیدوارم در آینده منتج به بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شود.

وی درخصوص حق آبه هیرمند گفت: حق آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است که کشور افغانستان موظف به محترم شمردن آن است، ما به رغم اینکه گفتگو‌ها و پیگیری‌های زیادی از سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان داشتیم، اما کماکان شاهد بی اقدامی افغانستان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تعیین سفرای ایران و عربستان اظهار کرد: هر دو کشور با سفرای معین شده موافقت کرده‌اند که در آینده نزدیک به طور کامل پروتکلهای لازم در این زمینه به اتمام برسد و مشکلی از این حیث بین دو کشور وجود ندارد، از سوی دیگر در سفر رییس جمهور هم پیگیری ها در حال انجام است.

کنعانی درباره تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و دیپلماسی اقتصادی با همسایگان خاطرنشان کرد: از ماموریت های دستگاه دیپلماسی استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی با همسایگان است که ما نتایج و آثار مثبت آن را طی ماه های گذشته شاهد بوده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همه آمارها گویای این هستند که سیاست دولت در گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان کاملا موفق بوده است، عضویت در شانگهای، تقویت مناسبات با بریکس، تقویت مناسبات با اوراسیا، گسترش تعاملات تجاری با کشورهایی همچون قطر و تاجیکستان نمونه‌ها و مصادیقی از موفقیت دولت است.

وی درخصوص همکاری‌های دستگاه‌های مختلف با وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: نتایج مثبت اقدامات دولت در دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مختلف حاصل هم افزایی و همکاری همه دستگاه‌های اقتصادی و دستگاه دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات برای آزادی زندانیان گفت: ما از همه مسیرهای دیپلماتیک برای احقاق حقوق حقه ملت ایران دریغ نمی کنیم، تلاش های دیپلماتیک در این زمینه حسب شرایط ادامه پیدا خواهد کرد، این موضوع در مورد آزادی زندانیان و رفع انسداد از منابع مالی ایران صدق می کند.

کنعانی درباره نشست اخیر شورای حقوق بشر گفت: ما حقیقتا همان طور که پیش از این اعلام کردیم، اقدام کشورهای غربی در موضوع تشکیل کمیته حقیقت یاب حقوق بشر مصداق بارز سواستفاده از ابزارهای سازمان ملل در بررسی‌های حقوق بشری است، جمهوری اسلامی ایران تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته حقیقت یاب را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده از فرصت مخالفت با رویکرد غیر سازنده در مقوله حقوق بشر هیاتی را اعزام کرده است که متشکل از مدیران وزارت امور خارجه و نمایندگی ایران در سازمان ملل به ژنو است تا مواضع ایران به طور جدی بیان شود، همچنین تعدادی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر همسو با موضع ایران اظهار نظر کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما اعتقاد داریم حمایت از حقوق بشر منحصر در وظایف دولت هاست و ایجاد هیاتی با نام هیات حقیقت یاب کاملا سیاسی و غیر قانونی است، جالب این است کشورهایی که محرک اغتشاشات در ایران بوده اند، بانی چنین وضعیتی هستند.

کنعانی درمورد بازگشت برخی از اعضای گروهک منافقین خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با منافقین خوشحال هستیم چون کشور آلبانی همواره معتقد است که این گروهک کاملا تروریستی و جنایتکار است این موضع همیشگی جمهوری اسلامی است، از ابتدای انتقال این گروهک به آلبانی ما هشدارهای لازم را به مقامات این کشور دادیم، از یکسو خوشحالیم که ماهیت تروریستی این گروهک برای مقامات آلبانی اثبات شد، از سوی دیگر ناراحتیم که این گروهک تاثیر منفی بر روابط آلبانی با ایران داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورهایی از اروپا همچنان از این فرقه حمایت می کنند و میزبان نشست های دوره‌ای این گروهک تروریستی هستند، حمایت از این گروهک مصداق بارز نقض حقوق بشر است، ما از سازمان‌های بین‌المللی درخواست می‌کنیم که صدای اعضای خانواده‌های اعضای به دام افتاده در این گروهک را بشنوند.

وی درخصوص اخبار اخیر پیرامون مصادره اموال ایران به یک اپوزیسیون خارج از کشور اظهار کرد: اقدام شرورانه و راهزنی دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی پذیریم زیرا با استفاده از قوانین داخلی خود اقدام به مصادره اموال دیگر کشورها می کند چنین اقدامات در شأن کشورهای عضو سازمان ملل نیست.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار