در خطبه‌های نماز عید قربان مشهد مطرح شد؛

امام جمعه مشهد: حج ابراهیمی با برائت از مشرکان کامل می‌شود

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: حج ابراهیمی به تصریح قرآن همراه با برائت از مشرکان معنی می‌یابد و تا برائت از آنان که دوری جستن از دشمنان اسلام است در حج صورت نگیرد، حج ابراهیمی شکل نمی‌گیرد.
کد خبر: ۶۰۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱ - 29June 2023

امام جمعه مشهد: حج ابراهیمی با برائت از مشرکان کامل می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌های نماز عید قربان که امروز در بارگاه منور رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برخی افراد فکر می‌کنند وجود مراسم برائت از مشرکان یک حرکت نمایشی و سیاسی از سوی ایران است و حال آن که قرآن در آیات سوره برائت دستور به دوری جستن از مشرکان داده است؛ بر همین اساس حج ابراهیمی با برائت از مشرکان معنی می‌یابد و تا برائت از آنان که دوری جستن از دشمنان اسلام است در حج صورت نگیرد، حج ابراهیمی شکل نمی‌گیرد.

وی گفت: در این آیات آمده است که باید در روز حج اکبر، برائت از مشرکان اعلام شود و به همین دلیل برگزاری مراسم برائت از مشرکان، شعار سیاسی نیست بلکه دستور صریح قرآن است.

علم الهدی افزود: علت این که می‌گوییم حج همراه با برائت از مشرکان، حج ابراهیمی است، نیز برگرفته از آیات قرآن است زیرا آن حضرت نیز از دشمنان خدا دوری جستند و ما باید از این روش حضرت ابراهیم (ع) پیروی کنیم.

وی اضافه کرد: از روز بعثت پیامبر اسلام (ص) دشمنی‌ها و تهاجم‌های مختلفی به سوی رسول مکرم اسلام وجود داشت ولی اکنون در زمانه‌ای هستیم که متأسفانه شاهد هجمه همه قدرت‌های جهانی به سوی پیامبر اکرم (ص) هستیم.

امام جمعه مشهد در خصوص عید نامیدن عید قربان بیان داشت: قربانی کردن چهارپایان عید نیست و دشمنان اسلام هم در این خصوص دست به ایجاد شبهاتی زده‌اند بلکه قربانی کردن، نمادی از ذبح هوای نفس انسانی است که قرار است از خدا، جدا نشود زیرا روز عید قربان، روز قربانی کردن هوای نفس است.

علم الهدی یادآور شد: در روز عرفه نسبت به خدا معرفت و شناخت پیدا می‌کنیم و روز رحمت بر بندگان مومن خداست و روز عید قربان ج، روز برکت بر آنان است.

وی ادامه داد: در روز عرفه مردم ضمن آشتی با خدا به مناجات می‌پردازند زیرا افراد بسیاری هستند که در طول زندگی از خدا فاصله گرفته‌اند و در این روز با عبارت‌هایی که از امام حسین (ع) در دعای عرفه آموخته‌ایم با خدا گفت‌وگو می‌کنیم و در روز عید قربان، خدا از ما خواسته است تا هوای نفس و غرایز خود را با ذبح یک حیوان قربانی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار