یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

مردم قدر صنعت هسته‌ای را بدانید

مردم اگر از منافع انرژی هسته‌ای در همه بخش‌های زندگی خود مطلع شوند، قدر آنچه را که می‌گفتند حق مسلم ما است بهتر می‌دانند.
کد خبر: ۵۹۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ - 13June 2023

مردم قدر صنعت هسته‌ای را بدانیدگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ بازدید یک‌ونیم ساعته رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور بیش از گذشته اهمیت این صنعت را برای همگان مخصوصا مردم عادی نشان می‌دهد.

تا جایی که ایشان در دیدار اخیرشان مسئولان انرژی اتمی را به آگاه کردن مردم از آثار مفید صنعت هسته‌ای سفارش کرده و تاکید کردند: «اطلاع مردم از صنعت هسته‌ای محدود به مسئله انرژی و تولید برق است در حالی که اگر از منافع آن در همه بخش‌های زندگی خود مطلع شوند، قدر آنچه را که می‌گفتند حق مسلم ما است بهتر می‌دانند.»

حوزه‌های پزشکی، دارویی، صنعتی، کشاورزی و غذایی، انرژی، آب و ساخت نیروگاه و زمین‌شناسی و... از جمله مواردی است که نقششان در زندگی روزمره غیرقابل انکار است و آحاد جامعه شاید اطلاع دقیقی از آنان نداشته باشند.

«ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» یکی از دستاورد‌های دانشمندان جوان صنعت هسته‌ای کشورمان است که در حوزه پزشکی کاربرد دارد و در تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، داروسازی، بخش‌های صنعتی، زمین‌شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد دارد.

پودر «همواِستات» یا «بندآورنده خون» یکی دیگر از دستاورد‌های دانش هسته‌ای است که در جراحی‌ها برای جلوگیری از خونریزی کاربرد بالایی دارد. در بخش امنیت غذایی و کشاورزی دانش هسته‌ای در سه بخش «پلاسما، زیستی و پرتودهی» به کمک بخش کشاورزی آمده است تا با آفات کشاورزی مقابله کند.

در بخش صنعت و حفاظت از محیط زیست طراحی و ساخت سامانه شتاب‌دهنده «الکترواستاتیک الکترون» برای تصفیه پساب‌های صنعتی و قابل استفاده در صنایع تولید لاستیک و صنایع پلیمری باعث تحول اساسی در این بخش‌ها شده است.

همچنین فناوری پلاسما یکی دیگر از دستاورد‌های صنعت هسته‌ای است که در تصفیه شیرابه‌های پسماند‌های دارویی، پسماند‌های بیمارستانی و پسماند‌های حاصل از دفن زباله و انباشت آن کاربرد دارد و از این فناوری در تبدیل نفت سنگین به نفت سبک و درمان زخم‌های مزمن همچون دیابت استفاده می‌شود.

در بخش معدن و پتروشیمی و استفاده از انرژی هسته‌ای در کشف معادن اورانیوم و کشف چاه‌های نفت با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد یکی از دستاوردهای علمی مهم است که می‌توان تا عمق ۱۵ هزار متری زمین، معادن مختلف و چاه‌های نفت را شناسایی کرد.

این صنعت به اذعان رهبر فرزانه انقلاب کلید پیشرفت ایران در بخش‌های مختلف است و با بومی شدنش ناکامی و تحقیر غرب را به همراه دارد که همواره به دنبال تحقیر ملت و تضعیف کار و امید مردم ایران بودند.

بنابراین با آگاهی جامع مردم از این صنعت حیاتی در شرایط تهدید و تحریم دشمنان این سرزمین، می‌توان امیدواری را دوباره در جامعه تزریق کرد و پروژه نگاه به غرب شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار