ادامه درگیری‌ها در سودان با وجود ادامه مذاکرات جده

با وجود مذاکرات جده میان دو طرف درگیری در سودان، حملات هوایی و درگیری‌های سنگین نظامی در خارطوم پایتخت این کشور، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۸۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ - 10May 2023

ادامه درگیری‌ها در سودان با وجود ادامه مذاکرات جدهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، با ادامه روند درگیری‌ها در سودان، «غزالی عثمانی» رئیس اتحادیه آفریقا اعلام کرد که فرستاده ویژه‌ای به جده خواهد فرستاد.

ساکنان خارطوم، پایتخت سودان، روز چهارشنبه گزارش دادند که حملات هوایی شدیدی در مرکز شهر رخ داده است. این در حالی که عربستان سعودی چند روز قبل اعلام کرده بود که هیئت‎های اعزامی مذاکره‌کننده دو طرف درگیری در سودان به جده در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس کوتاه مدت هستند.

رئیس اتحادیه آفریقا در راستای تلاش‌ها برای ایجاد آرامش، از اعزام نماینده ویژه این اتحادیه به جده برای کمک به دستیابی به توافق بین دو طرف درگیر در سودان خبر داد.

غزالی طی تماس تلفنی با «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان، عنوان کرد که اتحادیه آفریقا از مذاکرات جاری برای دستیابی به ثبات و تسهیل رسیدن کمک‌های بشر دوستانه حمایت می‌کند.

این در حالی است که ارتش سودان همچنان به حملات هوایی شدید در مرکز خارطوم و اطراف کاخ ریاست جمهوری ادامه می‌دهد، نیرو‌های پشتیبانی سریع نیز مدعی شدند که کاخ ریاست جمهوری مورد هدف قرار گرفته، امری که از سوی ارتش سودان تکذیب شده است.

نیرو‌های پشتیبانی سریع در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال حفظ شرایط حاکم بر خارطوم، پایتخت این کشور با هدف ادامه رسیدن خدمات حیاتی به مردم هستند، آن‌ها همچنین گزارش‌های منتشر شده در زمینه سرقت و غارت اموال عمومی از سوی نیرو‌های پشتیبانی سریع را تکذیب کردند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته سازمان ملل، تعداد آوارگان سودانی ناشی از ادامه درگیری‌ها در این کشور، در یک هفته اخیر بیش از دو برابر شده و به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

طرف‌های درگیر در سودان که به آتش‌بس‎‌های اعلام شده پایبند نبودند، روز شنبه نمایندگانی را برای گفتگو در شهر جده عربستان اعزام کردند.

در میان هشدار‌ها مبنی بر اینکه سودان در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد، سخنگوی سازمان ملل گفت که «مارتین گریفیتس»، رئیس سازمان امداد رسانی این سازمان، پیشنهاد کرد که طرف‌های درگیر در سودان به تعهدات خود در زمینه عبور امن کمک‌های بشردوستانه پایبند باشند.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که ۵ میلیون نفر در سودان به کمک‌های اضطراری نیاز خواهند داشت. همچنین پیش‌بینی شده است که ۸۶۰ هزار نفر از ساکنان سودان به کشور‌های همسایه فرار کنند.

ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع چندین بار با آتش‌بس موافقت کرده‌اند، اما در عین حال به آن پایبند نبوده‌اند. آخرین آتش‌بس میان دو طرف چهارشنبه گذشته به مدت یک هفته تمدید شد و هریک از طرفین، یکدیگر را به دلیل نقض مکرر آتش‌بس، مقصر دانستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار