دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

تولیدات سال‌های گذشته سینمای دفاع مقدس نشان داد توان ساخت آثار اثرگذار داخلی از شهیدان شاخص و عملیات‌های متعدد وجود دارد اما این سینما همچنان در فروش و گیشه دچار اشکالاتی است که برطرف نشده است.
کد خبر: ۵۸۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۳ - 04April 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلم‌های «تنگه ابوقریب»، «۲۳ نفر»، «آبادان یازده ۶۰»، «درخت گردو»، «موقعیت مهدی» و «غریب» و بسیاری دیگر از آثار سینمایی در سال‌های گذشته به‌تولید رسیده است که نشان دهنده ظرفیت و قدرت سینمای ایران است اما از طرفی ظرفیتی برای دیده شدن این آثار در مناطق مختلف کشور به‌وجود نیامده است.

فیلم «تنگه ابوقریب»
«تنگه ابوقریب» دیگر محصول اوج است که به کارگردانی بهرام توکلی در سال ۹۶ تولید شد. داستان روایتی از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در برابر لشکرکشی رژیم بعث که قصد دارد با عبور از این تنگه استراتژیک به فکه و شرهانی حمله کند. این فیلم توانست پنج سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند و در گیشه سه میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان فروش داشته باشد.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم «۲۳ نفر»
«۲۳ نفر» نیز به کارگردانی مهدی جعفری از دیگر فیلم‌های دفاع مقدس است که سال ۹۷ تولید شد و این اثر نیز محصول سازمان است. این فیلم به کارگردانی مهدی جعفری اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان است که در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی درآمدند و صدام سعی داشت با ژست‌های انسان‌دوستانه از این نوجوانان بهره‌برداری تبلیغاتی کند. این فیلم در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی شد و در گیشه به فروش ۲ میلیارد و ۰۳۵ میلیون تومانی رسید.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم «آبادان یازده ۶۰»
«آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از دیگر محصولات سال‌های اخیر سازمان اوج است که داستان تعدادی از کارکنان رادیوی ملی نفت آبادان در روز‌های منتهی به حصر این شهر را روایت می‌کند. این فیلم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه سردار سلیمانی را به‌دست آورد. اکران این فیلم همزمان با روز‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا بود و به علت کم شدن تعداد مخاطبین سینما در گیشه فروش قابل توجهی نداشت.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم «درخت گردو»
سال ۹۸ محمدحسین مهدویان با فیلم «درخت گردو» در جشنواره سی‌و‌هشتم حاضر شد. فیلم روایتگر داستان مردی رنج‌کشیده به نام قادر در دوران جنگ است که به موضوع بمباران شیمیایی «سردشت» می‌پردازد. «درخت گردو» جایزه بهترین کارگردانی و بهترین نقش اول مرد را به نام خود ثبت کرد و به فروش سه میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۷۲۶ هزار تومانی رسید.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم «موقعیت مهدی»
«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر هم از دیگر فیلم‌های موفق دفاع مقدس است که سال ۱۴۰۰ تولید و در اکران هم خوب دیده شد. در ۱۴ بخش نامزد شد و پنج سیمرغ را برای بهترین موسیقی، صدابرداری، جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره چهلم به دست آورد. داستان فیلم «موقعیت مهدی» زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشگر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را روایت می‌کند. بعد از مدتی کمرنگ شدن فروش فیلم‌ها در سینما «موقعیت مهدی» به‌عنوان فیلم دفاع مقدسی موفق توانست به فروش قابل توجه ۱۲ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۷۳۶ هزار تومانی برسد.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم «غریب»

فیلم سینمایی «غریب» روایتی داستانی از بخشی از زندگی «شهید بروجردی» در ابتدای فرماندهی او در کردستان است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: غریب شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹؛ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد. فیلم غریب برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد. حامد عنقا فیلمنامه این اثر را با استفاده از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده نوشته است.

سینمای دفاع مقدس موفق در تولید و کم بهره از کسب حداکثری ظرفیت گیشه

فیلم سینمایی «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی و هنرمندی بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی و مهران احمدی و تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار