فارن افرز بررسی کرد؛

از عراق تا اوکراین؛ کاهش نفوذ واشنگتن در میان متحدان سنتی عرب

بعد از گذشت ده‌ها سال از حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا، ناپایداری سیاست خارجی دولت‌های متعدد کاخ سفید موجب شده متحدان عرب واشنگتن با دیده تردید به همسویی با آمریکا در جنگ اوکراین بنگرند.
کد خبر: ۵۸۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸ - 27March 2023

از عراق تا اوکراین؛ کاهش نفوذ واشنگتن در میان متحدان سنتی عرببه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشریه خبری «فارن افرز» (Foreign Affairs) در گزارشی به قلم «مینا العریبی»، تحلیلگر انگلیسی عراقی‌تبار به ارزیابی کاهش نفوذ آمریکا در سطح جهان پس از حمله به عراق و تبعات آن در عدم همسویی متحدان عربش در جنگ اوکراین پرداخته است.

نشریه معتبر آمریکایی فارن افرز می‌نویسد بعد از خروج پیروزمندانه آمریکا از جنگ سرد، واشنگتن در اوج نفوذ سیاسی خود در جهان عرب در آستانه حمله به عراق بود.

کاخ سفید با وجود زخم عمیقی که از حملات یازده سپتامبر (۲۰۰۱) بر پیکر خود احساس می‌کرد، اما درست ۲۰ سال پیش در آستانه حمله به عراق با وجود نفوذ گسترده خود در میان شیوخ عرب اینک، نفوذش در حال مبدل شدن به بلندپروازی شده است.

واشنگتن؛ متحد ارزشمند اعراب

مینا العریبی، سردبیر فعلی روزنامه انگلیسی زبان «the national» اماراتی می‌نویسد روزگاری واشنگتن در پندار سران عرب متحد نزدیک و ارزشمند خود و منادی حقوق بشر و آزادی‌های مدنی بود؛ اما اینک این پندار رنگ باخته، زیرا حمله به عراق جرقه دومینوی کاهش نفوذ آمریکا در جنوب غرب آسیا بود.

العریبی می‌افزاید به محض تجاوز نظامی آمریکا به عراق، کاخ سفید خود را بسان «قدرتی شکست ناپذیر» بی‌توجه به قوانین بین‌المللی و بی‌نیاز به متحدانش دید و حکومت صدام حسین را فارغ از هرگونه مقاومتی سرنگون ساخت.

ارتش توخالی آمریکا

روزنامه‌نگار سابق الشرق الاوسط در ادامه می‌افزاید ارتش پرطمطراق آمریکا بعد از حمله به عراق بتدریج دریوزگی و ناتوانی خود را در برابر آنچه که شورشیان محلی و یا نیرو‌های محلی متحد ایران در عراق می‌نامید، نشان داد و ضعف خود را در تحقق بلندپروازی‌های خود در برابر رقبای منطقه‌ای خود نمایان کرد.

مینا العریبی در ادامه به نقض قوانین بین‌المللی آمریکا در دست‌اندازی به حاکمیت سایر کشور‌ها اشاره می‌کند و اینگونه نتیجه می‌گیرد در واقع حمله نظامی واشنگتن به عراق بدون اجازه سازمان ملل «نخستین ضربه» بر وجهه بین‌المللی آمریکا بود؛ کشوری که همواره داعیه حمایت از قوانین مصوب آن داشت.

عراق باتلاق حماقت آمریکا

تحلیلگر عراقی‌تبار می‌افزاید رفتار‌های نابخردانه ارتش آمریکا با مردم عراق و سایر کشور‌های منطقه طی اشغال عراق که توأم با «حماقت و قلدرمآبانه» بود اینک رونق قدرت قاهره و پیشتاز خود را در برابر افکار عمومی دنیا از دست داده است.

به نوشته العریبی، تصمیمات خودسرانه آمریکا در انحلال ارتش و تغییر ساختار اداری دولت عراق اینک در برابر افکار عمومی عراق با عنوان اشغالگر شناخته می‌شد و شهروندان عراقی با دیده تردید به ماهیت اقدامات آمریکا در عراق می‌نگریستند.

به باور وی، کاخ سفید پیش از حمله به عراق (۲۰۰۳) نه تنها گرفتار از هم‌گسیختن دومینو نفوذ بالای خود در میان حاکمان عربی شد، بلکه اینک شاهد ناتوانی و عجز آمریکا در اقناع متحدان عربی منطقه در حمایت از سیاست خود در جنگ اوکراین هستیم.

این تحلیلگر عرب در ادامه دلایل کاهش نفوذ واشنگتن در میان متحدان عرب خود می‌گوید واشنگتن پس از اشغال عراق به جای آنکه درصدد تأمین امنیت داخلی عراق از جمله مراکز دولتی و درمانی برآید بلکه با بی‌توجهی از صیانت مرز‌های عراق به راحتی، زمینه را برای ظهور سازمان تروریستی «القاعده» در خاک عراق که بعد‌ها «داعش» جایگزین آن شد فراهم آورد.

به نوشته العریبی، اینک حاکمان عرب منطقه مشابه با سرنوشت رژیم «صدام» نگران مداخله واشنگتن در براندازی آنان مشابه فرجام «معمر القذافی» دیکتاتور لیبی هستند و این هراس در میان آنان سایه انداخته است.

جنگ اوکراین؛ تردید جهان عرب

فارن افرز در انتها به نقل از این تحلیلگر نوشت: اینک بعد از گذشت ده‌ها سال از حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا، ناپایداری سیاست خارجی دولت‌های متعدد کاخ سفید موجب شده متحدان عرب واشنگتن با دیده تردید به همسویی با آمریکا در جنگ اوکراین بنگرند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها