یادداشت/ علی عبدالصمدی

وحدت اسلامی؛ زمینه‌ساز دفاع از حقوق مسلمین در سراسر جهان

زمینه‌سازی برای همبستگی بین مسلمانان، از وظایف اجتماعی – سیاسی مومنین به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۷۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 18February 2023

وحدت اسلامی؛ زمینه ساز دفاع از حقوق مسلمین در سراسر پهنه گیتیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ محمد مانند همیشه در زمانی آرام و به دور از هیاهوی شهر مکه به غار حرا آمد. در گوشه‌ای نشسته بود و با معبود آسمانی خویش راز و نیاز می‌کرد که ناگاه صدایی او را فراخواند: اقرأ بسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق! و این آغاز رسالتی بزرگ برای او شد؛ رسالتی به عظمت تمام تاریخ بشریت و به بلندای همه‌ی جهان هستی.

۲۹ رجب سالروز شکوفا شدن گل بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله است. روزی که آفتاب اسلام از حجاز طلوع کرد و پرتو نورش تمامی عالم هستی را در بر گرفت.

اسلامی که در سالیان آغازین به صورت مخفیانه و به دور از چشم کفار مکی تبلیغ می‌شد، امروز جزء بزرگترین ادیان جهان به شمار می‌رود. شهر مکه که روزگاری بت پرستان در آن زندگی می‌کردند، اکنون به برکت وجود اسلام قبله گاه مسلمین جهان شده است و همه ساله میزبان مومنین راستین و خداجویان حقیقی از اقصی نقاط جهان است.

خدیجه همسر رسول الله و علی علیه السلام پسر عموی ایشان نخستین افرادی بودند که به دین مبین اسلام گرویدند. دین اسلام از آغاز میزبان افراد مختلف از گرایشات اجتماععی گوناگون شد: خدیجه همسر حضرت محمد و علی پسر عمومی ایشان بودند. حمزه عموی پیامبر و جنگجویی دلاور بود. ابوطالت دیگر عموی ایشان مردی پارسا و زاهد و جانشین پدرش عبدالمطلب در کلید داری بیت العتیق بود. بلال حبشی برده‌ای آزاد شده بود. سمیه و یاسر زن و شوهری از طبقه‌ی فرودست جامعه بودند که به دین اسلام گرویدند و اتفاقا به فیض شهادت نائل شدند.

اکنون پس از قرون متمادی دین مبین اسلام در پنج قاره‌ی جهان گسترش یافته و به قولی انوار آیین محمد (ص) همه‌ی دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است. وظیفه‌ی فردی و مدنی هرمسلمانی اعم از زن و مرد و پیر و جوان در سراسر جغرافیای اسلام پایش از آموزه‌های این دین الهی است. عمل به دستورات دینی و مذهبی بالاخص شرکت جستن در مناسک عمومی مسلمین مانند نماز جماعت و حج باعث تحکیم وحدت عمومی مسلمانان در سراسر جهان خواهد شد.

قطعا این استحکام و وحدت عمومی بین مسلمانان باعث تحکیم ارکان اجتماعی جهان اسلام در برابر جبهه‌ی دشمنان خواهد شد و زمینه ساز دفاع از حقوق حقه‌ی مسلمانان مظلوم در عرصه‌های بین المللی می‌شود؛ و این یقینا آرزوی قلبی رسول الله نیز بوده است. به دیگر سخن، همبستگی میان مسلمانان و دفاع از حقوقشان از نیاتی بوده است که نبی مکرم اسلام همواره در دل داشته اند و جامه‌ی عمل پوشاندن به این آرزوی محمد مصطفی (ص) از وظایف اجتماعی – سیاسی هر فرد مسلمانی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار