جان فدا/ یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

ولایت‌مداری؛ بزرگ‌ترین شاخصه «مکتب حاج قاسم»

ولایت‌مداری بزرگ‌ترین شاخصه «مکتب حاج قاسم» است؛ شهید حاج قاسم سلیمانی از جبهه‌های دفاع مقدس تا جبهه مقاومت همواره خود را «سرباز ولایت» می‌دانست و وصیت کرده بود تا پس از شهادتش نیز روی سنگ‌مزار وی، عبارت «سرباز» را بنویسند.
کد خبر: ۵۶۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۷ - 03January 2023

ولایت‌مداری؛ بزرگ‌ترین شاخصه «مکتب حاج قاسم»گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ شخصیت، تفکر، اخلاق و سیره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به‌عنوان یک مکتب، راه و مدرسه‌ درس‌آموز شناخته می‌شود؛ مکتب پرفروغی که در جاده‌های پر پیچ و خم حوادث و فتنه‌های روزگار، همچون ستاره‌ای درخشان، راه درست را به ما نشان می‌دهد.

«مکتب سلیمانی» حاصل تفکر، سیره و تجربیات بزرگ‌مردی است که نه‌تنها عزیز ملت ایران؛ بلکه سردار دل‌های مسلمانان و مظلومان منطقه و حتی آزادی‌خواهان جهان بود؛ شهید حاج قاسم سلیمانی در داخل کشور، یک تفکر فراجناحی؛ اما به‌شدت انقلابی داشت و همیشه سعی می‌کرد تا مرزبندی‌های بین اقشار و گروه‌های جامعه را از میان بردارد و توجه همه را به حفظ اصول انقلاب معطوف سازد. حاج قاسم در خارج از مرزها نیز نه‌تنها یک فرمانده نظامی؛ بلکه یک دیپلمات کار کشته هم بود. او در برخورد با دشمنان اسلام سرسخت و هنگام مواجهه با مظلومان و مستضعفان رحیم و در واقع تجلی عینی «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود.

«مکتب حاج قاسم» یک مکتب انسانی و انسان‌ساز است؛ مکتبی که پایه‌های آن از جبهه‌های دفاع مقدس شکل گرفت و در جبهه مقاومت تجلی یافت و پس از شهادت او ماندگار شد؛ اما این مکتب، خود برگرفته از مکتب بزرگ‌تری است که حاج قاسم، خود در آن پرورش یافت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود».

«ولایت‌مداری» بزرگ‌ترین شاخصه «مکتب حاج قاسم» است؛ شهید حاج قاسم سلیمانی از جبهه‌های دفاع مقدس تا جبهه مقاومت همواره خود را «سرباز ولایت» می‌دانست و وصیت کرده بود تا پس از شهادتش نیز روی سنگ‌مزار وی، عبارت «سرباز» را بنویسند.

شهید حاج قاسم سلیمانی همواره در دوران حیات مادّی خود، «ولایت فقیه» را یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران می‌دانست؛ او در وصیت‌نامه خود، ملت ایران را به مراقبت از این اصل مهم انقلاب اسلامی فراخوانده و نوشته است: «برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد! کما این‌که شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولی‌فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید».

سردار دل‌ها همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود، گفته است: «اصول انقلاب توجه به رهبری است، قبول اصل ولایت فقیه است. قبول اصل ولایت فقیه این نیست که ما بگوییم معتقد به اصل ولایت فقیه هستیم؛ بلکه ما باید به حکمت رهبری، تشخیص رهبری و ترسیم رهبری توجه کنیم. نه این‌که صرفاً بگوییم ما تابع ولایت فقیه هستیم و فقط همین که «ما قبول داریم اصل ولایت فقیه را...». نه آن چیزی که دیگران می‌گویند «ذوب در ولایت»؛ خیلی خوب است، این اوج یک اعتقاد است؛ نه آن چیزی که کسانی سرسری از این موضوع بگذرند».

شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین در ادامه تأکید کرده است: «توجه به ولایت فقیه، توجه به حکمت او و توجه به تشخیص او است. اگر ما به حکمت و تشخیص او اعتنا نکردیم، او کلامی فرمود و ما کلام دیگری خلاف او گفتیم و تبلیغ کردیم، این توجه به ولایت فقیه نیست. اگر ما به این موضوع توجه کردیم، وحدت‌مان حفظ خواهد شد، راه‌مان به پیروزی ختم خواهد شد. بر مشکلات غلبه خواهیم کرد. دشمنان ما راه به جایی نمی‌برند، همان‌طور که تا به امروز راه به جایی نبردند و تسلیم ملت ایران، دولت ایران و کشور ایران شده‌اند. آینده هم همین خواهد بود. باید به اصول خود پایبند باشیم. به اصول خود توجه کنیم».

«ولایت‌مداری» را درحالی می‌توان یکی از اصول «مکتب حاج قاسم» دانست که این شهید والامقام به‌عنوان اسطوره وطن و آزادی‌خواهان جهان شناخته شده و از مقبولیت بسیار زیادی در افکار عمومی جامعه برخوردار است؛ بنابراین با توجه به اینکه اخیراً دشمنان با بهره‌گیری از «جنگ ترکیبی» فتنه بزرگ دیگری را بر انقلاب اسلامی ایران تحمیل کرده و در رأس آن «اصل ولایت فقیه» را هدف گرفتند، ترویج «مکتب حاج قاسم» می‌تواند آبی بر آتش دشمنان خارجی و فتنه‌گران داخلی باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار