وزیر کشور:

سازمان ثبت احوال باید تغییرات جمعیتی را تحلیل کند

وحیدی گفت: سازمان ثبت احوال باید این تولی‌گری را برای خود داشته باشد تا تغییرات رشد جمعیتی را تحلیل کند و تذکرات لازم را بدهد.
کد خبر: ۵۶۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ - 24December 2022

سازمان ثبت احوال باید تغییرات جمعیتی را تحلیل کندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «احمد وحیدی» وزیر کشور صبح امر‌وز (شنبه) در مراسم روز ملی ثبت احوال  با بیان اینکه با گرامی‌داشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: وجود حضرت فاطمه زهرا (س) باعث شد تا رسالت و امامت معنا پیدا کنند.

وحیدی با اشاره به مقام والای زن در اسلام گفت: امروز دیگران می‌خواهند راه رسم بزرگداشت مقام زن را یاد بدهند آن هم غربی‌هایی که خودشان بویی از پاسداشت مقام زن نبرده‌اند لذا صحبت‌های غربی‌ها درباره زن یک طنز تلخ تاریخی است.

وزیر کشور با بیان اینکه این سازمان از نظر سنی بزرگ است، اما از نظر کاری سازمانی به‌روز است، گفت: این سازمان با سن بیش از ۱۰۰ سال با به‌کارگیری فناوری‌های روز یک سازمان پیشرو است.

وی گفت: سازمان ثبت احوال باید سازمانی پیشرو، دانش‌بنیان و بهره‌بردار از ظرفیت‌های خود باشد چراکه امروز برای ایجاد برنامه‌ها توسعه‌ای نیازمند اطلاعات سازمان ثبت احوال هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه ما در تحلیل‌های جمعیتی دچار یک اشتباه بزرگ شدیم و امروز دچار بحران رشد جمعیتی هستیم، گفت: این بحران ناشی از آن است که مرجع اصلی که تحلیل جمعیتی می‌کردند و باید به موقع هشدار‌های لازم را می‌دادند، به خوبی عمل نکرده و از طرفی دستگاه مشخصی هم متولی آن نبود.

وی گفت: زمان زیادی را از دست دادیم و باید تلاش کنیم بحرانی که در رشد جمعیتی با آن مواجه شده‌ایم را جبران کنیم.

وحیدی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال باید این تولی‌گری را برای خود مد نظر داشته باشد و تغییرات جمعیتی را تحلیل کند و تذکرات لازم را بدهد.

وی ادامه داد: مهاجرت‌ها در کشور در حال رخ دادن است و این مهاجرت‌ها بخشی ممکن است مفید نباشد و باید به موقع شناخت و نسبت به آن تذکر داد چرا که هرم توزیع جمعیتی دچار مشکل می‌شود.

وحیدی تصریح کرد: یکی از وظایف سازمان این است که نشانی فرد دارای هویت را بداند و این نشانی زمانی که تغییر پیدا می‌کند این سازمان باید اطلاع پیدا کند و باید برای آن چاره جویی کرد.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت کارکرد سازمان ثبت احوال اذعان کرد: اعتقاد دارم که باید اطلاعات و نشانی‌های حقوقی را نیز این سازمان در اختیار داشته باشد.

وی با اشاره به نقش اطلاعات در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: اجرای صحیح خیلی از قوانین وابسته به اطلاعات صحیح سازمان ثبت احوال است و قانون جوانی جمعیت برخی از کارکردهای آن موکول به این است که سازمان ثبت اقدامی را انجام دهد؛ به‌طور مثال در خصوص احصا نرخ باروری در شهرستان‌ها جهت استفاده از تسهیلات، سازمان ثبت توانست به وظیفه خود در همین مدت کوتاه عمل کند.

وحیدی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال یک سازمان پیشرو و مؤثر در تصمیم گیری های کلی و کلان کشور می‌تواند باشد و باید باشد؛ چرا که با آحاد مردم ارتباط دارد و یکی از مردمی‌ترین سازمان‌ها سازمان ثبت احوال به جهت ارتباط مکرر با آحاد مردم داخل و خارج از کشور است.

وزیر کشور با اشاره به مشکل هویتی افراد مشکوک التابعه و تعیین تکلیف وضعیت آنها با ورود سازمان ثبت احوال، اظهار کرد: در حوزه اتباع بیگانه مسئولیتی بر عهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده و امید است به خوبی انجام شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این آئین چهار نفر از اشخاص فاقد شناسنامه، اوراق هویتی خود را از دست وزیر کشور دریافت کردند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار