بریده کتاب؛

«شفیع‌زاده» و «طهرانی مقدم» راهی را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد

سردار شهید «غلامرضا یزدانی» در کتاب «سرداران آتش» به خدمات ارزشمند و ماندگار شهیدان «شفیع‌زاده» و «طهرانی مقدم» در تأسیس و توسعه توپخانه سپاه اشاره کرده است.
کد خبر: ۵۵۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹ - 16November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، تأسیس و توسعه توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از هرکسی مرهون تلاش‌های بی‌وقفه شهیدان «حسن شفیع‌زاده» و «حسن طهرانی مقدم» است که در سال‌های دفاع مقدس، تاثیر بسزایی در ارتقای توان رزمی ایران مقابل عراق گذاشت.

سردار شهید «غلامرضا یزدانی» فرمانده پیشین توپخانه نیروی زمینی سپاه پاسداران، نقش شهیدان «طهرانی مقدم» و «شفیع‌زاده» در روند شکل‌گیری این نهاد را در کتاب «سرداران آتش» چنین روایت کرده است:

«حسن مقدم» و «شفیع‌زاده»، همه تجربیاتشان را به کار گرفتند و با هم‌فکری فرماندهان سپاه، طرح تشکیلاتی و برنامه توپخانه را تهیه کردند و به تایید و ابلاغ فرماندهان رساندند. خصوصا با پشتیبانی برادر «رحیم صفوی»، که آن زمان مسئول عملیات کل سپاه بود، کار توپخانه سپاه را شروع کردند.

از عملیات بیت‌المقدس، «شفیع‌زاده» هماهنگی پشتیبانی آتش قرارگاه فتح را عهده گرفت و گردان‌های توپخانه لشکرها و تیپ‌های سپاه را سازماندهی کرد، تعداد زیادی از ده‌ها توپ غنیمتی را آماده نمود و در عملیات بیت‌المقدس و پس از آن در عملیات رمضان به کار انداخت. همین هسته‌های کلاسیک و کارآمد توپخانه سپاه که به کمک نیروهای با انگیزه یگان‌های رزمی شکل گرفتند، تحول فوق العاده‌ای بود که هم‌زمان با توسعه سازمان رزمی سپاه، تاثیر چشم‌گیری بر عملیات و پیروزی‌های رزمندگان اسلام می‌گذاشت.

روزی یکی از افسران ارشد توپخانه ارتش که از توسعه سریع یگان‌های توپخانه‌ای سپاه آگاه بود، با خوشحالی و در عین حال تعجب می‌گفت «راه‌اندازی یک گردان توپخانه ۱۵۵ خودکششی در ارتش دوران شاه، و با این که آمریکایی‌ها نظارت و مدیریت می‌کردند، دو سال طول کشید. شما سپاهی‌ها چطور با این سرعت توپ‌های غنیمتی را دو ماهه بازسازی می‌کنید و بلافاصله هم در عملیات بعدی به کار می‌گیرید؟»

بلافاصله پس از بیت‌المقدس، «حسن مقدم» و «شفیع‌زاده» با درک واقعیت‌ها و نیازهای دفاع مقدس، ساختار تازه توپخانه سپاه را تهیه کردند. قدم اول آن‌ها تشکیل توپخانه لشکرها و تیپ‌های رزمی بود و قدم بعدی، تشکیل گروه‌های توپخانه برای پشتیبانی آتش قرارگاه‌های اصلی عمل‌کننده.

آن‌ها در چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت، راهی را آغاز کردند که نه‌تنها تا پایان جنگ مشکل پشتیبانی آتش یگان‌های سپاه را حل کرد، بلکه تا امروز نیز ادامه یافته؛ راه‌اندازی «مرکز آموزش توپخانه سپاه»؛

«شفیع‌زاده» و «مقدم» با توکل بر خدا و اتکا به همت همرزمانشان، توانستند دو ساله سازمان توپخانه سپاه را با همه نیازمندی‌های جانبیش، مانند آموزش و کادرسازی و تامین تجهیزات، به‌طور متوازن توسعه دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار