از علاقه سردار همدانی به تختی تا خاطره‌ای از ورزش امام(ره)

گفت‌وگویی ورزشی با سردار شهید همدانی

سردار همدانی گفت: در دوره نوجوانی نسبت به ورزش دید گسترده‌تری پیدا کردم چراکه علاقه زیادی به پهلوان نامی کشور مرحوم غلامرضا تختی داشتم. این علاقه باعث شد به ورزش محبوب کشتی روی آورم.
کد خبر: ۵۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹ - 11October 2015

گفت‌وگویی ورزشی با سردار شهید همدانی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سردار حسین همدانی از فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس که یکی از بنیانگذاران سپاه همدان بود و مدتی نیز فرماندهی لشکر 27 محمدرسولالله(صلی الله علیه و آله وسلم) را برعهده داشت شامگاه 16 مهرماه در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) و در حین انجام ماموریت مستشاری در حومه شهر به فیض شهادت رسید.

همزمان با شهادت این سردار سرفراز سپاه اسلام بخشهایی از گفتوگوی تفصیلی سردار همدانی با نشریه ورزشی فتح وابسته به سازمان ورزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال 1390 انجام شده را در ادامه میخوانید.

سردار همدانی از جمله فرماندهانی بود که ورزش را به خوبی میشناخت و به واسطه سوابق ورزشی از ظجمله حضور موفق در ورزش کشتی در سال های جوانی این موضوع را با جدیت دنبال می کرد.

*علاقه سردار همدانی به جهان پهلوان غلامرضا تختی

سردار همدانی در این گفتوگو از تعلقات خودش نسبت به غلامرضا تختی، پهلوان و قهرمان نامدار ایران گفت و اظهارداشت: بنده در دوران کودکی با توجه به شغل پدرم مجبور بودیم به طور دائم از دامنههای الوند بالا برویم به همین خاطر ورزش کوهنوردی برای ما عادت شیرینی شده بود و باید هر روز این ورزش را تجربه میکردیم، تا جایی که پیادهروی در کوه برایم به مراتب آسان تر از راه رفتن در خیابان بود. در دوره نوجوانی نسبت به ورزش دید گستردهتری پیدا کردم چراکه علاقه زیادی به پهلوان نامی کشور مرحوم غلامرضا تختی داشتم. این علاقه باعث شد به ورزش محبوب کشتی روی آورم. پس از آن به باشگاه تاج همدان رفتم و با ثبت نام در رشته آزاد رسماً وارد جامعه کشتیگیران شدم. همچنین پس از نقل مکان به تهران تمرینات خودم را در باشگاه دخانیات تهران از سر گرفتم.

وی ادامه داد: سال 1350 در حالی که ارتش بعث عراق به کشور تعرض کرده بود و ایران در آستانه جنگ قرار داشت باید برای اولین مسابقه مهم به روی تشک میرفتم. در این دوره از مسابقات که با نام جام اروند مطرح بود در دو نوبت به پیروزی رسیدم اما متأسفانه به دلیل اضافه وزن از رویارویی با حریف سوم محروم شدم.

بعد از رفتن به خدمت سربازی فعالیتها و تمریناتم متوقف شد و تنها پس از پایان این دوران توانستم ورزش کوهنوردی را به صورت حرفه ای پیگیری کنم؛ لذا علاقه و انگیزه باعث شد از دوران کودکی تا به امروز از هر فرصتی برای ورزش کردن استفاده کنم.

*تاکید بر ضرورت فعالیت ورزشی برای همه آحاد جامعه

سردار همدانی فعالیت ورزشی را برای همه آحاد جامعه لازم و ضروری دانست و با اشاره به اهمیت ورزش خاطرنشان کرد: من به مردان و زنان غیور ایران توصیه میکنم ورزش را در برنامه روزانه خودشان قرار دهند و هیچگاه از این مقوله مهم فاصله نگیرند. همواره امام راحل را الگوی خود بدانند زیرا ایشان تا زمانی که در قید حیات بودند به این مسئله توجه داشتند.

*خاطره سردار شهید همدانی از اهمیت بنیانگذار کبیر انقلاب به ورزش

این شهید مدافع حرم با نقل خاطره ای از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: خاطرم هست زمان جنگ تحمیلی یک روز صبح به دیدار حضرت امام رفتیم. خودم در جماران شاهد بودم که امام زمانی که بچهها مشغول صرف صبحانه بودند در حیات خانه با سرعت حرکت میکردند. هرگز ندیده بودم که امام با این سرعت راه بروند اما کاملا مشخص بود که ایشان مشغول پیادهروی صبحگاهی بودند. با جدیت و دقت این کار را انجام میدادند در صورتی که همه میدانیم امام وظایف و کارهای متعددی داشتند. مشغله زیادی داشتند اما موضوع ورزش برای ایشان اهمیت داشت و از هر فرصتی برای ورزش کردن استفاده میکردند.

*ورزشکار باید با الگوهای تربیت فرهنگی و پهلوانی آشنا شود

سردار همدانی همچنین در این گفتوگو با اشاره به اهمیت اصلاح الگوهای فرهنگی در ورزش کشور گفت: ورزشکار پیش از رسیدن به سطح قهرمانی باید با الگوهای تربیت فرهنگی و پهلوانی آشنا شود و پیش از کسب عنوان و افتخارات ، به منش پهلوانی بیاندیشد. آن وقت زمینه الگوسازی صحیح در جامعه رونق پیدا میکند، چراکه علاقمندان به ورزش در جامعه از ستاره های ورزشی الگو میگیرند. چه بهتر که این زمینهسازیها محور مشخص و معینی داشته باشد تا شاهد الگوپذیری های غلط و انحرافات جوانان نباشیم.

این شهید مدافع حرم ورزش را داری ابعاد متنوع و مهمی توصیف کرده و گفت: امروز ورزش به عنوان یک امر چند وجهی مطرح است و نباید آن را تنها در یک بعد آمادگی جسمانی خلاصه کرد بلکه ابزاری با قدرت برای پیشبرد اهداف متعالی محسوب می شود چرا که جنبههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را داراست؛ به همین خاطر امروز در جنگ نرم میتواند به نقش آفرینی بپردازد و به عنوان مبلغ فرهنگ انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها فعالیت کند.

*بازخورد گسترده حضور بانوان ورزشکار با پوشش اسلامی

سردار همدانی همچنین به رعایت حجاب اسلامی از سوی بانوان ورزشکار اشاره کرد و اظهار داشت: شاهد هستیم بانوان ورزشکار ما در بعضی از رشتهها به دلیل محدودیتها و قوانین آن رشته از حق خود برای حضور در میادین میگذرند ولی اجازه نمیدهند اعتقاداتشان زیر سؤال برود به همین دلیل با پوششی پا به مسابقات جهانی و المپیک میگذارند که توجه همگان را به خود جلب میکند. این حضور میتواند یک فرهنگ اسلامی تلقی شود بازخورد بسیار گسترده ای دارد. بسیاری از کشورهای اسلامی با دیدن حضور بانوان محجبه در رقابتهای ورزشی اعلام می کنند که این حضور برای آنها مایه افتخار است.

*ورزش یک ماموریت فرهنگی است

فرمانده اسبق سپاه تهران بزرگ همچنین با اشاره به مشکلات اخلاقی موجود در ورزش کشور گفت: بسیاری از کارشناسان در خصوص شرایط کنونی ورزش کشور اعلام میکنند که اخلاق حلقه مفقوده ورزش است. ما میدانستیم ورزش امری ضروری است و باید پیرامون آن سرمایهگذاری شود اما غفلتی که در این بخش ایجاد شد موجب بروز مشکلات فرهنگی است. جبران این غفلت یک حرکت جهادی را میطلبد زیرا اعتقاد دارم ورزش یک مأموریت فرهنگی است و همه ما باید در قبال آن احساس تکلیف کنیم.

 

منبع: فارس

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار