نماینده مردم در مجلس:

ضرورت بازنگری در انتخابات مجلس/ شورا‌های اسلامی تقویت شوند

حجت‌الاسلام سلیمی گفت: اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف تقویت جایگاه نمایندگان و فعال شدن شورا‌های اسلامی ضروری است.
کد خبر: ۵۳۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳ - 03July 2022

ضرورت بازنگری در انتخابات مجلس/ شورا‌های اسلامی تقویت شوند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به ضرورت جداشدن کار‌های محلی و منطقه‌ای و فعال شدن شورا‌های شهر و روستا، اظهار داشت: از آنجایی که کسی نیست تا امور منطقه‌ای را پیگیری کند نمایندگان به شدت درگیر مسائل منطقه‌ای شده اند. یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد اصلاح قانون انتخابات مجلس است، با وجود اینکه در قانون اساسی سطح نمایندگان بالا دیده شده، اما در عمل چنین نیست، یا باید انتخابات مجلس استانی شود یا با همفکری شورای نگهبان و نهاد‌های دیگر سبکی دیگر طراحی کرد تا افق کار مجلس و نمایندگان تغییر پیدا کند.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: هر چه به مردم گفته می‌شود حوزه کاری نمایندگان امور اجرایی نیست، اما چون کسی پاسخگوی مردم نیست دفاتر نمایندگان مملو از مردمی است که پیگیر امور اجرایی بوده و از امور ریز تا مسائل کلان به نمایندگان ارجاع داده می‌شود. باید با مردم گفتگو شود و کار فرهنگی صورت گیرد، همچنین باید در قانون انتخابات مجلس بازبینی شود این کار به تنهایی برعهده مجلس نیست و باید همه همفکری کنند تا مسیری طراحی شود.

وی گفت: اگر چنین اتفاقی بیافتد فرصت نمایندگان برای مطالعه بر روی طرح‌ها و لوایح بیشتر می‌شود از سوی دیگر تکلیف کردم مشخص می‌شود. از طرفی باید شورا‌های شهر و روستا پای کار بیایند، شورا‌ها پارلمان محلی هستند، اما متاسفانه حتی شورا‌ها مسائل خود را به نمایندگان ارجاع می‌دهند چرا که کسی پاسخگوی شورا‌ها نیست بنابراین باید جایگاه پارلمان‌های محلی را ارتقا دهیم تا مسئولان ذی ربط از استانداران، تا مدیران کل و معاون استاندار حتی وزرا به شورا‌ها در حوزه اجرایی پاسخگو باشند.  

نماینده مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر شورا‌ها عملا به شورا‌های شهرداری تبدیل شده اند در حالی که قانون اساسی مسائل درمان، آموزش، عمران و همه این موارد را بر عهده شورا‌ها گذاشته، اما قانون شورا‌ها را محدود کرده است.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: باید نگاه به مجلس و نمایندگان را اصلاح کرد و در شورا‌های اسلامی باید به سمتی برویم که استانداران و فرمانداران نظارت کنند، اما نمایندگان درگیر تحقیق و تفحص از استانداران شده‌اند و زمانی که نمایندگان درگیر چنین مباحثی شوند حتما از سایر حوزه‌های غفلت می‌کنند. باید بودجه شورا‌ها افزایش یابد و دست آن‌ها برای انجام وظایفشان که در قانون اساسی به آن تاکید شده باز شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار