یک روانشناس:

ازدواج باعث آرامش و افزایش رزق و روزی است

«عزیزی» با بیان اینکه ازدواج دارای برکات مادی و معنوی فراوانی است، گفت: ازدواج باعث آرامش و افزایش رزق و روزی است.
کد خبر: ۵۳۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ - 02July 2022

ازدواج برکات مادی و معنوی فراوانی به همراه داردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، به مناسبت فرارسیدن هفته ازدواج و سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که اسوه و الگوی تمام مسلمانان هستند، گفت‌وگویی با «یاسر عزیزی» دکترای روانشناسی در خصوص برکات ازدواج از دیدگاه اسلام و روانشناسی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید.

عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان، اظهار داشت: ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نگاه به ازدواج به عنوان یک دارو برای رفع کمبودها اشتباه است، بلکه عامل افزایش رشد افراد است.

وی بیان داشت: روانشناسان مرحله‌ای از زندگی را به نام جوانی را مرحله صمیمیت می‌دانند که خانم و آقا به دنبال فردی هستند که با آن یک قرارداد دائمی برای صمیمیت ببندند این اتفاق را ازدواج می‌تواند رقم بزند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

این روانشناس ازدواج را مرحله‌ای از رشد و تعالی انسان دانست که او را به سمت تکمیل شدن پیش می‌برد و گفت: افرادی که در دوره نوجوانی توانستند هویت خودشان را به دست بیاورند و به یک ثبات هویتی رسیدند، می‌توانند آماده ازدواج در مرحله جوانی باشند، بنابراین افرادی که در دوره‌های قبلی هنوز تثبیت نشدند، آمادگی ازدواج را نخواهند داشت.

وی با تاکید براینکه ازدواج باعث رشد انسان‌ها می‌شود، تصریح کرد: کسی که آماده ازدواج است و بلوغ کافی را دارد، ازدواج می‌تواند برای او مرحله مفیدی باشد که به رشد و تکامل برسد.

عزیزی ابراز داشت: یکی از نکات مهم در ازدواج بحث غریزه جنسی است، کسانی که ازدواج می‌کنند غریزه جنسی را از این طریق می‌تواند برطرف کنند و دو نفر در یک قالب با هم رشد می‌کنند و در رشد بیشتر همدیگر سهیم هستند، نه به معنای اینکه فردیت یکدیگر را از دست دهند بلکه همدیگر را یاری می‌کنند که در رشد بیشتر همدیگر موثر باشند.

وی متذکر شد: ازدواج عامل رفع کمبودها نیست، ازدواج عامل رشد انسانها است علاوه بر رشدی که قبلا کرده، وقتی دو نفر مکمل یکدیگر هستند، می‌توانند به رشد بیشتر هم کمک کنند.

ازدواج باعث آرامش و افزایش رزق و روزی است

این روانشناس دیگر برکات ازدواج را فرزندآوری خواند و افزود: در قرآن به ازدواج به عامل آرامش و در حوزه روانشناسی هم به آن توجه شده است، البته به شرط آنکه فرد مراحل ثبات هویتی را درست طی کرده باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به افزایش رزق و روزی زوجین اشاره کرده است، افزود: با ازدواج رحمت خدا شامل حال انسان می‌شود و رزق و روزی آن افزایش می یابد، در اصل نباید از کمبود‌های اقتصادی در ازدواج ترسید، بلکه درست طی نکردن مراحل شکل‌گیری شخصیتی و روانی می‌تواند در ازدواج مشکل‌ساز باشد. ازدواج نه تنها‌ کاهش رزق به همراه ندارد، بلکه باعث افزایش روزی می‌شود.

عزیزی افزود: خداوند در آیه ۳۲ سوره نور، به افزایش رزق و روزی بعد از ازدواج اشاره کرده است و حتی می‌فرماید اگر فقیر باشند خداوند روزی آنان را افزایش می‌دهد، متاسفانه امروز ازدواج در بین ثروتمندان هم کم شده است.

وی دیگر برکت ازدواج را افزایش تاب‌آوری و استحکام روانی زوجین خواند و گفت: وقتی دو نفر ازدواج صحیحی داشته باشند باعث افزایش استحکام روانی همدیگر می‌شوند که البته این مستلزم این است که جهان‌بینی این دو نفر یک جهان‌بینی مبتنی بر جهان بینی الهی و یک فلسفه الهی باشد در زیر مجموعه زندگی آنان جاری شود که این باعث می‌شود اتفاقات زندگی را نعمات الهی و آزمایشات الهی بدانند.

این روانشناس متذکر شد: اگر زوجین اصول اسلامی دینی و روانشناختی را در زندگی خود جاری کنند، خیلی از اتفاقات کوچک برای آنان معنی نخواهد داشت و به راحتی آن را حل می‌کنند.

وی دیگر برکات ازدواج را افزایش دوستی‌ها و روابط خوب اجتماعی مومنین دانست و گفت: زوجین بعد از ازدواج علاوه بر روابط خانوادگی، روابط اجتماعی اشان هم زیاد می‌شود و می‌توانند از این روابط لذت ببرند.

عزیزی با اشاره به احادیثی که عبادت یک فرد متاهل را چندین برابر فرد مجرد خوانده‌اند، گفت: افراد بعد از ازدواج صحیح از سلامت فکری و روانی بالایی برخوردار خواهند بود که این امر در تمام زندگی آنان اثر خواهد گذاشت.

وی ابراز داشت: ازدواج یک رویکرد و نگرش جدید در افراد ایجاد می کند و فردی که ازدواج کرده، نگاهش نسبت به زندگی رشد یافته‌تر و عبادتش هم رشد یافته‌تر و خالص‌تر است.

این روانشناس در پایان با تاکید بر اینکه ازدواج کمک می‌کند که انسان از نظر روانشناختی رشد کند، گفت: زوجین می‌توانند از نظر روانی آرامش‌بخش همدیگر باشند و مشکلاتشان به بیرون از خانه برده نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار